Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Åka med Rallybil på allmän väg?
4 besök senaste veckan (9626 totalt)
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Åka med Rallybil på allmän väg?

Tjenare! Nu är ju inte detta banåke-topic, men ni har säkert svar ändå;

Har lite småplaner på att köpa mig en gammal rallybil just av anledningen att den är vägregistrerad och allt är redan färdigt.

Men hur är det egentligen med att köra med en inreggad, godkänd och a-registrerad(tror det var så det hette..) rallybil på allmän väg?
Vad säger polisen? Får man bara köra med bilen på allmäna transportsträckor under tävlingar?
Tänkte på det med att man inte får åka med fyrpunktsbälte i vanlig trafik, men det sitter väl knappast ett trepunkts i en rallybil?

mvh

_________________
Mattias Widar
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Åka med Rallybil på allmän väg.

Widar skrev:
Tjenare! Nu är ju inte detta banåke-topic, men ni har säkert svar ändå;

Har lite småplaner på att köpa mig en gammal rallybil just av anledningen att den är vägregistrerad och allt är redan färdigt.

Men hur är det egentligen med att köra med en inreggad, godkänd och a-registrerad(tror det var så det hette..) rallybil på allmän väg?
Vad säger polisen? Får man bara köra med bilen på allmäna transportsträckor under tävlingar?
Tänkte på det med att man inte får åka med fyrpunktsbälte i vanlig trafik, men det sitter väl knappast ett trepunkts i en rallybil?

mvh


Då får bara åka med bilen under tävling och träning när det är en riktig rallybil..... Volvo original och GrE har lättare regler har jag för mig.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Åka med Rallybil på allmän väg.

Stämmer med VOC
det finns dock homologerade grupp Ebilar nuförtiden som ej heller får köras på allmän väg.

A-besiktning menar du.
Rallybilar besiktas inte hos SBP längre.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Tack för de snabba svaren! thumbs up

Så det var som jag tänkte. Det är alltså rallybesiktningsmän som utför besiktning, som vanlig vagnboksbesiktning i racing?

Då över till en följdfråga i ämnet; Går det att regga in en rallybil (säg t.ex. en Escort MK II med 2-litare på 200hk) på gata om man nu fixar saker som t.ex. trepunktsbälte?

mvh

_________________
Mattias Widar
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Widar skrev:
Tack för de snabba svaren! thumbs up

Så det var som jag tänkte. Det är alltså rallybesiktningsmän som utför besiktning, som vanlig vagnboksbesiktning i racing?

Då över till en följdfråga i ämnet; Går det att regga in en rallybil (säg t.ex. en Escort MK II med 2-litare på 200hk) på gata om man nu fixar saker som t.ex. trepunktsbälte?

mvh

Det funkar som vagnboksbesiktning i racing, fast lite mer grejjer då vi kör på allmän väg. Ett steg mot att vi ska slippa betala vägskatt då vi ändå inte får köra på vägarna och de få vägar vi använder återställer vi själva.

Vetifan faktiskt. Du får väl göra en registreringbesiktning och då är det väl 10% effektökning som gäller. men sånt går ju att fixa. Som det är nu har bilen säkert avgasdispens. Bågen kanske får byggas om lite? Har för mig vi har fler stag i sidan än man får ha på en gatbil tex.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Daniel5xQ skrev:
Widar skrev:
Då över till en följdfråga i ämnet; Går det att regga in en rallybil (säg t.ex. en Escort MK II med 2-litare på 200hk) på gata om man nu fixar saker som t.ex. trepunktsbälte?

mvh
Vetifan faktiskt. Du får väl göra en registreringbesiktning och då är det väl 10% effektökning som gäller. men sånt går ju att fixa. Som det är nu har bilen säkert avgasdispens. Bågen kanske får byggas om lite? Har för mig vi har fler stag i sidan än man får ha på en gatbil tex.
Hmm, då var det inte så lätt som jag trodde då...

Får forska vidare i ämnet. Någon som vet mer (eller kanske rentav gjort detta) så är det bara att dela med sig av kunskap och erfarenheter!

_________________
Mattias Widar
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Widar skrev:
Daniel5xQ skrev:
Widar skrev:
Då över till en följdfråga i ämnet; Går det att regga in en rallybil (säg t.ex. en Escort MK II med 2-litare på 200hk) på gata om man nu fixar saker som t.ex. trepunktsbälte?

mvh
Vetifan faktiskt. Du får väl göra en registreringbesiktning och då är det väl 10% effektökning som gäller. men sånt går ju att fixa. Som det är nu har bilen säkert avgasdispens. Bågen kanske får byggas om lite? Har för mig vi har fler stag i sidan än man får ha på en gatbil tex.
Hmm, då var det inte så lätt som jag trodde då...

Får forska vidare i ämnet. Någon som vet mer (eller kanske rentav gjort detta) så är det bara att dela med sig av kunskap och erfarenheter!


Det behöver ju inte vara så svårt heller. Har man bara lite flyt så
Inte säkert det syns så mycket på motorn. "Nä den är inte så trimmad, dubbla weber 50 bara"

Bromsarna syns det nog inte på heller för den delen.

_________________
Daniel Steiner
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

Många rallybilar går att regga som ombyggt fordon med smärre justeringar.

Problemet är oftast motorn, är årsmodellen 1976 eller nyare kan man ju bara regga med nån sorts originalmotor...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Många rallybilar går att regga som ombyggt fordon med smärre justeringar.

Problemet är oftast motorn, är årsmodellen 1976 eller nyare kan man ju bara regga med nån sorts originalmotor...

/Gustaf

Tackar för den infon!

Det är ju just motorn som är problemet då... men det borde ju inte vara så extremt svårt att hitta en originalspis till en gammal ascona eller liknande.

mvh

_________________
Mattias Widar
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Lyfter en gammal tråd eftersom jag fått nys om en Grupp E-Ascona riktigt billigt...

Är det samma regler för en sån? Får inte användas på allmän väg förutom tävling och träning?
Att VOC har enklare regler vet jag.

mvh

_________________
Mattias Widar
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Widar skrev:
Lyfter en gammal tråd eftersom jag fått nys om en Grupp E-Ascona riktigt billigt...

Är det samma regler för en sån? Får inte användas på allmän väg förutom tävling och träning?
Att VOC har enklare regler vet jag.

mvh


Beror på. De är antingen helt gatlegala med inredning i. Eller så är de homologerade och har ingen inredning och får bara köras på tävling.
Står i vagnboken, tror tom gatlegala bilar har blå vagnbok och de andra har gröna.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Daniel6xQ skrev:
Widar skrev:
Lyfter en gammal tråd eftersom jag fått nys om en Grupp E-Ascona riktigt billigt...

Är det samma regler för en sån? Får inte användas på allmän väg förutom tävling och träning?
Att VOC har enklare regler vet jag.

mvh


Beror på. De är antingen helt gatlegala med inredning i. Eller så är de homologerade och har ingen inredning och får bara köras på tävling.
Står i vagnboken, tror tom gatlegala bilar har blå vagnbok och de andra har gröna.
Tack för den infon!

mvh

_________________
Mattias Widar
Citera
Allmänt banåkaforum
Åka med Rallybil på allmän väg?
4 besök senaste veckan (9626 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande