Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inget laddtryck
3186 besök totalt
fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Inget laddtryck

Hej

Har problem med laddtrycket på min opel speedster turbo.
För att göra en lång historia kort så ska jag försöka sammanfatta hela förloppet.

Har haft problem med lågt AFR vid belastning medan det har legat bra på jämn gas. Har provat en hel del "lösningar" den senaste tiden för att lösa detta. Har bytt lambda sensorer osv. Provade även att trycksätta turbosystemet för att se om det fanns några läckor, det gjorde det. Laddluftkylaren läckte.

Demonterade denna och fixade läckan. Monterade ihop allt igen och trycksatte systemet, helt tätt. Vad bra tänkte jag. Ut och provade bilen. Nu är det knappt något laddtryck, laddar bara ca 0,3-0,4 med en kortare peak på ca 0,55. Gissar att detta är det sk grundladdtrycket. Har kopplat upp bilen med Op-com så jag kan få bilens alla värden i realtid. När jag gasar på så kan jag läsa av att det önskade laddtrycket ska upp på ca 1,4bar men det faktiska laddtrycket (enl laddtrycksmätaren) ligger på 0,4 bar.

Har även dragit av slangen från vaccumklockan till wastegaten för att se om jag får högre tryck, men det hjälpte inte. Börjar misstänka att jag tryckt sönder något när jag provtryckte systemet. När jag tryckte så lossade jag insugsröret strax efter luftmassemätaren, satte en trä plugg med ett litet hål som tätning i röret. Lossade slangen från vevhusventilationen från röret och tätade här. Tog sedan och trycksatte systemet med kompressorn genom träpluggen. Tryckte ca 3-4kg (vilket förmodligen var för mycket).

Vad kan ha gått snett, var ska jag börja leta?

mvh Fredrik

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Om WG-dosan inte orkar hålla stängt ens med slangen borta så skulle jag gissa på den - den verkar ju tryckas upp av avgaserna. Verkar förpänningen på WG-dosan riktig?

MGB GT 1967
Citera
fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Vaccumklockan är det bra spännst i. Lossade själva armen till spjället från stången och då måste jag dra ganska hårt för att stången till klockan ska röra sig. Provade också att trycksätta klockan och då rörde sig armen.
Men är det inte så att när det inte är tryck på klockan så är wastegaten stängd så avgaserna går till turbinen.
När det sedan blir tryck på klockan så öppnar wastegaten så avgaserna går ut i avgasröret. Då borde jag väl ha laddtryck om slangen till klockan är borttagen.
Hur ska armen till spjället kännas? Det är väldigt lite motstånd när jag vrider spjället för hand (när stången till klockan är bortkopplad)

Köping
Här sen Jun 2014

Går den bra utöver uteblivet ladd?

Annars låter ju taskig AFR på gas och spökande ladd som en möjligtvis felande luftmassemätare.
Fast då brukar det bli ojämn & ryckig gång och ryckigt ladd, vanligt förekommande bland Imprezor åtminstone

Av erfarenhet vet jag att dålig LMM kan ge alla möjliga konstiga fel på bilar, knepig sak. Känner du någon som har en likadan LMM kan det vara smidigt att låna då de sällan är gratis att köpa nya

Citera
fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Utöver laddtrycket så går bilen bra. Tycker att afr även ligger bättre efter lagningen av laddluftkylaren.
Borde fått en felkod om lmm hade varit kass. Är bortrest nu, ska kolla i op-com om jag kan lösa ut något om lmm när jag kommer hem.

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik B skrev:
Men är det inte så att när det inte är tryck på klockan så är wastegaten stängd så avgaserna går till turbinen.
När det sedan blir tryck på klockan så öppnar wastegaten så avgaserna går ut i avgasröret. Då borde jag väl ha laddtryck om slangen till klockan är borttagen.

Det stämmer bra.
Kan du koppla laddtrycksmätaren till turbon på något sätt och se vad du har för laddtryck där? Då kan du utesluta en trasig wastegate-fjäder.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Re:

Fredrik B skrev:
Utöver laddtrycket så går bilen bra. Tycker att afr även ligger bättre efter lagningen av laddluftkylaren.
Borde fått en felkod om lmm hade varit kass. Är bortrest nu, ska kolla i op-com om jag kan lösa ut något om lmm när jag kommer hem.

Tyvärr kan LMMen (på subaru åtminstone) bli lite trasig och undvika felkoder men ändå skapa massa huvudvärk

Men går bilen "jämnt" och AFR rättat till sig så är det nog inte så stor chans att felet ligger där

Citera
fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Mäcen skrev:
Fredrik B skrev:

Det stämmer bra.
Kan du koppla laddtrycksmätaren till turbon på något sätt och se vad du har för laddtryck där? Då kan du utesluta en trasig wastegate-fjäder.

Nu behöver jag dubbelkolla en grej: wastegate fjädern, den sitter väl i vaccumklockan?
För armen på vaccumklockan är trög att röra så den borde vara hel då.
Själva spjället som armen sitter fäst i (som dirigerar om avgaserna från turbinen) ska det vara något motstånd i den (fjäderbelastad) för min är väldigt lätt att öppna och stänga.

Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Erik Nilsson skrev:
Fredrik B skrev:

Tyvärr kan LMMen (på subaru åtminstone) bli lite trasig och undvika felkoder men ändå skapa massa huvudvärk

Men går bilen "jämnt" och AFR rättat till sig så är det nog inte så stor chans att felet ligger där

Det känns inte som om det är lmm som spökar, speciellt när afr blev bättre när laddluftkylaren blev tät igen.
Tycker det bör vara något som strular i själva turbon. Borde inte laddtrycket skena när slangen till tryckklockan är borttagen?

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Armen till vakuumklockan ska vara trög. Spjället ska inte vara fjäderbelastat. Så är iaf inte min wastegate på RX-7:an.

Om du tar bort vakuumslangen till tryckklockan så är spjället helt stängt och då borde du få högre ladd, ja.
Jag hade försökt koppla laddtrycksmätaren så nära turbon som möjligt för att se vad turbon egentligen laddar. Vad är det som styr wastegaten? På min RX-7:a så är det en solenoid som släpper ut tryck som genereras av turbon. Det går en slang från kompressorhuset till wastegate-klockan och en slang från andra sidan av wastegate-klockan till solenoiden, där trycket regleras via duty control av styrboxen för att få till ett valt laddtryck via spjället i wastegaten.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Mäcen skrev:
Armen till vakuumklockan ska vara trög. Spjället ska inte vara fjäderbelastat. Så är iaf inte min wastegate på RX-7:an.

Om du tar bort vakuumslangen till tryckklockan så är spjället helt stängt och då borde du få högre ladd, ja.
Jag hade försökt koppla laddtrycksmätaren så nära turbon som möjligt för att se vad turbon egentligen laddar. Vad är det som styr wastegaten? På min RX-7:a så är det en solenoid som släpper ut tryck som genereras av turbon. Det går en slang från kompressorhuset till wastegate-klockan och en slang från andra sidan av wastegate-klockan till solenoiden, där trycket regleras via duty control av styrboxen för att få till ett valt laddtryck via spjället i wastegaten.

Ska testa att koppla in mätaren så nära turbon som möjligt när jag kommer hem. Är bortrest just nu.
Men det borde väl inte bli någon skillnad då den mäter laddtrycket vid insuget nu och hela systemet är tätt nu.
Så det borde väl visa samma vid turbon som vid insuget?
Jag tror att det är en ventil som sitter precis vid klockan och begränsar trycket som går till klockan. Styrs förmodligen från styrboxen.

Lindesberg
Här sen Feb 2011

Tar du bort slangen till WG dosan (aktuatorn) så ska laddtrycket skena om fjädern i klockan är okej, vilket den verkar vara enligt din beskrivning. Spjällarmen ska vara lite glapp och gå väldigt lätt, annars finns det en risk att den kärvar i öppet läge. Som du säger så ska laddtrycket vara lika i hela systemet om det är tätt så du behöver knappast koppla om laddtrycksmätaren.
LMM har inget med laddtrycket att göra när du tar bort WG slangen. Hur känns turbinaxeln ? glapp axiellt eller radiellt? Lite glapp är ok, men inte mer än några tiondels mm. Ser turbin och kompressorhjul bra ut? inga skador pga att det svarvat i huset? Tätt avgassystem? Rasad katalysator med löst innehåll kan blockera flödet och därmed laddtrycket, likaså invändigt sönderrosatde/smällda/vibrationsskadade ljuddämpare.

Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Christer Johansson skrev:
Tar du bort slangen till WG dosan (aktuatorn) så ska laddtrycket skena om fjädern i klockan är okej, vilket den verkar vara enligt din beskrivning. Spjällarmen ska vara lite glapp och gå väldigt lätt, annars finns det en risk att den kärvar i öppet läge. Som du säger så ska laddtrycket vara lika i hela systemet om det är tätt så du behöver knappast koppla om laddtrycksmätaren.
LMM har inget med laddtrycket att göra när du tar bort WG slangen. Hur känns turbinaxeln ? glapp axiellt eller radiellt? Lite glapp är ok, men inte mer än några tiondels mm. Ser turbin och kompressorhjul bra ut? inga skador pga att det svarvat i huset? Tätt avgassystem? Rasad katalysator med löst innehåll kan blockera flödet och därmed laddtrycket, likaså invändigt sönderrosatde/smällda/vibrationsskadade ljuddämpare.

Har plockat bort downpipen och kollat. Spjället som är kopplat till tryckklockan stänger bra och ser fint ut.
Turbinen snurrar lätt och har ytterst lite glapp. Har inte kunnat komma åt och känna på kompressor turbinen.
Passade på att blåsa med tryckluften baklänges från avgasröret till downpipen för att se om det kom något "skit" som kunde blockera flödet, men det kom inget. Däremot kom ett jämnt flöde med luft så där verkar inte heller problemet sitta. Avgassystem och cat är nytt, Max 100 mil.
Några andra teorier som kan hjälpa mig på vägen?

Inget laddtryck
3186 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande