Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Varför extrema vingfästen bak på TA bilar? | 1, 2 >> 27133 besök totalt |
Har sett en hel del TA bilar med vingfästen som mer liknar cykelställ än vingfästen, finns det en logisk förklaring eller är det en form av Copycat utan närmare eftertanke?
När målet är att köra så snabbt som möjligt så borde det väl vara effektivare ur en aerodynamisk hänseende att hålla så mycket av konstruktionen innanför karossen och ha en så aerodynamisk design som möjligt, vingplanet kan ju fortfarande hamna på samma placering och generera liknande hävkraft (om det är syftet). |
||||||||
Menar du att dom sitter väldigt långt bak och högt?
Isf har jag tolkat det som att det är den ostörda luften så långt bort från bilen som ger effektivast downforce, har dock inte forskat djupare i ämnet. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||||
Ja tror det är Mr cooy cat som är frame dessa fästen ör vanligast på evos
Vanligt är också att köra ett 997 rsr blad som Porsche tog fram för gt2 reglementet 07 och dess begränsningar _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Att man vill få vingen placerad där den är (ostörd luft) är jag med på, funderade snarare på fästets utformning/utseende och varför man valt denna lösning. Borde bli en hel del störning på luften med sådan lösning jämfört med att tex behålla infästningsbenen innanför karosseriet och sedan använda mer aerodynamiskt neutrala fästen upp till vingen. |
||||||||
Låter rimligt, blev fundersam när olika biltyper börjar använda samma infästningslösning. Ja, vingblad från Porsche och nya andra GT bilar är ju breda och har mycket cord så de borde ju funka bra. |
||||||||
Porsches är inte bra på dessa RSR blad då dom är gjorda för att sitta i boxen som gt2 har specat..dom är gjorda för flödet över rutan och funka så effektivt som möjligt på denna styrda plats...men det finns kopior på marknaden och den är stor och billig så därför kör många denna _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Är Porsches vinge 3D? Tänkte i första hand på 2D vingar. Ja att plocka vingar som är avsedda för en viss pkarossprofil blir ju lätt fel. Har noterat det också; att det används 3D vingar när det (enligt mig) borde vara en 2D pga att mitten av profilens AOA blir fel |
||||||||
Nått liknade en custom byggd likt Under suzics
http://www.worldtimeattack.com/wp-co _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Största möjliga, placerad för den bilkaross och placering vingen är utformad och avsedd för. Jag skulle säga att är det fri luft så är 2D profil det rätta valet. |
||||||||
så ska det se ut! _________________ Håkan Wäppling |
||||||||
Det är så jag menar , därav min undran över vingfästen på svenska TA byggen |
||||||||
Det är ser ju ut att vara på rätt väg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Grymt att du ger tumme upp till en av värdens bästa ta bilar _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Tumme ner hade varit värre _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Känns som en lite fånig kompromiss att köra en sån bil på r-däck bara. Jo, jag förstår att det förmodligen har med reglementet att göra men att göra ett reglemente för den typen av byggen som sen inte får gå på slicks... _________________ Martin Öberg |
||||||||
Allmänt banåkaforum Varför extrema vingfästen bak på TA bilar? | 1, 2 >> 27133 besök totalt |