Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4680 besök totalt |
Caster, omöjligt att förstå?
Jag har läst, görans bok, förklaringen på rejsa.nu FAQ, massa olika hemsidor på internet.. Men jag fattar fortfarande inte varför man ska ha mer eller mindre caster vinkel.. Å så börjar man snacka om att hjulet börjar luta i kurvor när man har positiv resp. negativ caster. luta åt vilket håll då, framåt? ![]() sen finns det "kundvagns" förklaringen som jag inte kan begripa kopplingen till bilars hjulupphängnin.. även att positiv caster ger ostabil framföring, neg. caster ger ostabil framföring, neutral caster .. Ostabilt.. allt är ostabilt.. blir tokig.. nästan så att jag fattar ackerman bättre än detta. Finns det någon animation eller något liknande man kan se så man fattar detta.. för att läsa mig till det verkar inte funka för mig.. _________________ Mathias Lövdblad |
||
Detta kanske kan hjälpa dig, se sid 2 i tråden.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Fuling beskriver en sån här:
![]() Magnus K, 4 år, har kladdat lite för att markera 30-60-90-hörnen bättre ![]() Kanske ger en liten idé? Mvh Mangan, helt lost på hjulgeometri! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
okej, nu är jag med..
men jag fattar inte beskrivningen iaf hur man ska snurra vinkelhaken för att se att det ska bli mer eller mindre positiv camber osv.. även caster.. ska man ha 30graders spetsen mot bordet/golvet hela tiden? när man ska snurra runt hypotinusan, ska hypotinusan vara 90 grader mot golvet eller ska den vara i samma läge? detta var lurigt! Ta en 30-60-90 grades vinkelhake, eller vad fan det heter, du vet en sån där man ritar med. om du nu ställer spetsen neråt(30gradarn) och 90grd rakt upp och 60grd åt höger. Du har nu kortaste sidan.(karteten) vågrätt uppe Näst längsta lodrätt.(karteten) till vänster, detta är hjulet (vänster framhjul, sätt bakifrån) Spetsen neråt är nerde kulbulten och spetesen till höger är övre kulbulten. 30grd vinkeln är SAI:en om du nu vrider vinkelhaken runt den längta sidan(hypotinusan), mot dig och från dig, så ser man att "hjulet" lutar utåt (possetiv camber). Höger pekfinger använder jag som övrekulbult. om du nu lutar hela vinkelhaken mot dig, så får du casten. Vrid nu(runt längsta kanten) vinkelhaken ifrån dig så ser du att hjulet inte att hjulet inte får lika mycket possetiv camber(lutar utåt). Men vrider du vinkelhaken imot dig så så kommer den få massor av possetiv camber. _________________ Mathias Lövdblad |
||
nope, fattar inte.. har hållt på att snurra en "pappersvinkelhake" i ca 30 min.. jag har läst det 30 gånger å snurrat 100
![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||
1. Sitt vid ett bord.
2. Fatta vinkelhaken enligt magnus bild. 3. Hörnet som står på bordet är nedre yttre kulbulten 4. raka(90grd från bordet) sidan till vänster är vänster framhjul. 5. sätt höger hands pekfinger på hörnet längst upp till häger, detta är övre yttre kulbult eller topplagreingen på McPestonbenet. Är du med så långt????(se bilen farmför dig eller liknande) _________________ Johan Sjölinder |
||
ja det är inga problem.. men när jag väl börjar snurra på allt när jag håller fast på den övre kulbulten och snurrar så spelar det ju ingen roll åt vilket håll jag snurrar åt , hjulets övredel ramlar ju "in mot bilen" iaf.. neg. camber.
Eller gör jag fel? _________________ Mathias Lövdblad |
||
och du får possetiv camber, hjulet/kanten lutar utåt.
Japp det spelar ingen roll om du vrider mot dig eller från dig i detta läge. om du nu istället viker hela vinkelhaken imot dig i överkant(nerde yttre kulenbulten är kvar där den var och topplagingen när närnare dig) Vrider på nu vinkelhaken bakåt(mot dig) får du en kopiös possetiv camber. Vrid nu framåt istället och du ser att camber blir negativ, eller inte alls lika mycket possetiv. Hmm är du i fjolträsk då och då???? (Så kan jag visa) _________________ Johan Sjölinder |
||
En chopper (motorcykel) har mycket positiv caster (rake). Om du tänker dig styrning med en sån då? Där påverkas "cambern" mycket med styrutslaget. (Det är ju faktiskt inte ovanligt med en "rake" över 45° på dessa heller och då påverkas t.o.m. cambern mer än själva styrutslaget.)
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
här ligger en film på min tolkning på det hela.. här ser iaf jag det som att hjulet faller innåt när 30 gradarn står rakt upp och man snurrar runt hypotinusan.. lite skakigt å så.. men va fan..
![]() eller e det helt fel?! ![]() http://turbo2.mine.nu/vinkel.mpg _________________ Mathias Lövdblad |
||
Re: Caster, omöjligt att förstå?
hehe, jag tror det nästan får bli så.. iof säger ju Pärs förklaring en hel del.. för långa framgafflar på hojan vet jag ju hur hjulet vrider sig.. klarnar lite.. men varför det är beroende på fram å bakhjulsdrift e jag inte haj på.. dvs att effekterna blir så olika.. det gäller även varför man kan få väldigt lika betende om man ställer toe in och toe ut.. att toe in å toe ut båda kan vara bra och dåliga saker på samma gång. _________________ Mathias Lövdblad |
||
JA Pärs förklaring är bra, tänk dig extremfallet 90 graders vinkel på framgaffeln. Då får du bara camberförändring och inget styrutslag.
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Turbo² :
Filmen är klockren ![]() Men luta nu överkanten mot kamran och gör samma sak, lutingen bakåt är caster. vrider du nu mot kamran så ger detta masser med possetiv camber Vrid sendan från kamran så ger detta betydligt mindre possetiv camber. Minskar man sedan SAI/KPI=fast vinken(som nu är 30grd på vinkelhakengel) så behöver man inte luta lika mycket mot(caster) kamran för att inte få possetiv camber när man vrider ifrån kameran. Hmm börjar du förstå???? ps jag tycker du skall ha en stor stjärna i boken som törs erkänna att du inte fattar helt ![]() Min std: Finns inga dumma frågor, bara dumma svar _________________ Johan Sjölinder |
||
det jag inte förstår är det du kallar för positiv camber.. det är vad jag kallar för negativ.. dvs att överkanten av hjulet faller in mot bilen när man snurrar runt SAI
Den "sportiga" camber inställningen, ko-benhelten har jag och vad jag kan se, de flesta andra kallat för negativ camber.. eller förstår jag bara inte vad du menar? ps. vad menar man med att bilen vill lyfta?: Nackdelar är att vid stora castervinklar kommer bilen att behöva lyftas vid kurvtagning eftersom hjulet kommer vilja luta _________________ Mathias Lövdblad |
||
När du styr så vill hjulet ställa sig på kant - det blir högre - bilen lyfter sig - voila'!
![]() Caster handlar väl egentligen om camberförändring under styrning...? /J - har inte justerbar sådan, och är McPherson-challenged ![]() |
||
Nej...så är det inte. nu är ni inne på det som jag försökt bena ut i två år........och alla säger att jag har fel. Ska följa detta och se vad ni kommer fram till. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Är det inte ackerman som gör att bilen lyfter
![]() Samma sak som man använder på en gocart pga stel bakaxel så låter man innerhjulet fram gå i luften för att inte tappa grepp bak pga axeln ![]() Men Caster ger väl väldigt lite Camber annars, jag menar om man nu har -3' Camber fram så ger väl castern väldigt lite camber utslag, eller har jag inte hängt med i diskussionen nu ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Nja ackerman är ju att innerhjulet styr mer än ytterhjulet så att säga. Dvs om du tittar rakt uppifrån så är det större vinkle på innerhjulet än ytterhjulet. Eller har jag fel ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4680 besök totalt |