Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3, ... 36, 37, 38 >> 27 besök senaste veckan (219066 totalt) |
Två primära skäl, 1: det satt ganska dumt monterat rakt på spjället vid plenumet, vilket skavde på "huven". 2: det var ganska dassigt filter. Sen "braaapar" det rätt ok ändå, och blir lite mer långfärdsvänligt, de vanliga filtrena är dessutom både bra på och filtrera och billiga!
det är olidligt spännande vad du köpt för bruksholk, och vad du planerar härnäst
Ja och jäklar vilket tempo du har i skruvandet! Ska bli kul att höra dina åsikter om Gazdämparna bland annat. Själv behöver jag räkna både lite dynamik och slantar innan jag beställer något Och Josen, visst borde jag svarvat av nu när jag tänker på't. Nästa gång, eller om jag köper en såndär fancy Eliseparts alu-remskiva. Fredrik, du hade ju vart tvungen å byta motor, blir bara ännu mer jobb Idag på jobbet fick den Gula fint sälskap i form av en Toyota! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
[quote="Pontus Fyhr"][quote="Fejlep"]
Elisparts skiva saknar harmoniska dämpningen = sämre än original. Svarva av har ok från KIWIROG... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Bytte in Fiestan och Speedstern mot en allt för fin bruksholk för mig, en nyare Merca kombi. Kalkylen visade tyvärr att pundkursen och sparkontot inte var överrens, troligen ligger jag lågt ett tag och hoppas på en bättre pundkurs och bygger på sparkontot. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Noterade gummit där ja, alright, när jag har av den nästa gång. Merca låter inte allt för tokigt! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Kul med någon som resonerar som mig! Har bytt kamrem 2 gånger utan att ha svarvat av. Man vill ju så gärna få ihop allt och Till mitt försvar så måste jag lämna bort.... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Har jag möjlighet kommer jag nog förbi, man bor ju nästan ett stenkast ifrån _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Nog för att det ska åkas lite i sinom tid, så ska vi ta och gnugga våra tänkarmuskler och skriptfingrar lite först. Hon mår ju så fint i garaget lilla bilen, vore synd å störa.
Jag har knåpat ihop lite räkningar från OptimumG's techtips med ett par ovan nämnda indata och lite ihopskrapat från diverse forum. Det ser ut ungefär såhär för tillfället: MTot = 750+90 (bilvikt + mig) MFront = MTot*0.4 (fördelning fram/bak) MRear = MTot*0.6 CGH = 0.47 (Masscentrums höjd över mark) RCH = 0.040 (Rollcenterhöjd, detta kan vi debattera om senare) Formler från http://www.optimumg.com/technical/te Fjädrar som Quantum rekommenderade var i storleksordningen 2.1 Hz fram 2.2 Hz bak Fetedit: jag är lite av en sopa på att läsa av grafer. Såhär ska det nog vara: 250N/50mm/s fram samt 425 N/50mm/s bak ger: Vilket känner mer rimligt men plötsligt överdämpat om man inte ligger på ganska herrejössesiga fjädrar. Utan krängningshämmare (jag saknar data, ska hem och mäta) resulterar dessa fjäderkonstanter i 2.5 deg/G roll vid standardhöjd, neråt 2.1 deg/G med maxsänkning enl. roadsportreglemente. Begrunda och reagera gärna (Fuling? Lindström?), jag lägger upp mitt skript senare, kompletterat med K-hämmarvärden. Räkningsskript på: https://drive.google.com/file/d/0B4H Edit: Har mätt lite på krängningshämmaren, som har hävarm på 0.22m samt fri längd på 0.83m och via eminenta "armchair engineers" på lotustalk bestämt väggtjockleken till 3mm, ytterdiameter 19mm. Återkommer med vidare räkningar. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Uppdaterat räkningarna lite på: https://drive.google.com/file/d/0B4H
Här med standardfjädrar för s1, s2, samt Nitrons "trackday" och "race" fjädrar Roll med diverse krängningshämmare, utan, standard, Eliseparts 7/8" samt 1". Quantumdämparens kompressionsdata Och den resulterande damping ration med hårdaste fjädrarna över olika kolv-hastigheter. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Det här känns så fel, du verkar ju tänka till och mäta/räkna innan du köper saker. Är du säker på att du inte hamnat på fel forum?
Och för oss som inte är så skarpa på chassidynamik, vilka slutsatser drar du av dina beräkningar? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Så slutsatser hittils, de dämparna är lite väl herrejösses för "track" fjädrarna, nästan även "race". Man vill inte ha herrejösseskrängare fram utan att kompensera med ännu mer herrejössesfjäder bak. Eller smyga dit en krängare bak på något vis, vilket känns svårt och omständigt. Men standardkrängare och "track" fjädrar ser väl angenämt ut om man kompenserar dämparna lite för det. Edit: Hade missat en grej i plotten. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Har tyvärr inga bra svar till dig Pontus (förstår ju inte ens graferna...) men sitter här och följer nyfiket vad din slutsats av övningen blir
Har själv en Elise S2 (k-serie) som jag vill uppgradera väghållning på så hoppas du snart kommer med facit på vad man ska köra med för grejer; Quantum Zero? Nitro NTR40? Spring rate? ARB? sen får man väl klura på om vi siktar på liknande körning, men impad av dina beräkningar hittills så kämpa på (får bjuda på kaffe o kauga som tack sen)! _________________ Carl-Johan Hårdh Lotus Elise S2 -01 |
||||||||
Kul att du skriver ändå! Ja Nitron NTR40 är extremt välbeprövat, "alla" Eliser i MSCCs KM kör med dem, Pierre, Hans och Andreas vet jag säkert. Troligtvis även Bjarne, Fredrik T är jag osäker på. Men sen finns det ju NTR46, Quantum, Öhlins, Gaz, Penske och Moton med, av dessa har jag bara fått bra data av Quantum, Gaz var inte omöjliga heller. Öhlins hade någon på Lotustalk mätt upp själv, jag har börjat tugga den datan lite. Mycket räkningar kvar. Kaka låter lysande, jag kan inte garantera att beräkningarna ger några klara eller korrekta slutsatser dock! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Håller inte med, flesta bilarna här är "overengineered and undertested"*. *Citat från Stefan Mumm _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Kände att när du snällt delar med dig av dina beräkningar o funderingar så får man ju peppa lite iom man själv gärna tar del av resultatet inför ev. uppgraderingar man själv är sugen på framöver Har inte kommit längre än en googling på "quantum vs nitro elise" (skyller på att vädret fortfarande är rätt najs...) så blev impad när jag såg hur mycket du sätter dig in i ämnet Lycka till med räknandet! _________________ Carl-Johan Hårdh Lotus Elise S2 -01 |
||||||||
Undertested, absolut, overengineered vetekatten dock. Jag tror Mumm om någon, från den lilla pratstund jag hade med honom på SSM, borde uppskatta den här sortens resonemang. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Underbart nördigt Pontus och helrätt . Mina iakttagelser är att man skall ifrågasätta stötdämpare man köper i låda. Spelar ingen roll om de körts i någon cup eller så, det finns fortfarande möjligheter att hitta förbättringar . Dessutom är det inte dyrare att få dämpare med egna kurvor . Så fortsätt så .
Sen kan jag erkänna att jag inte riktigt hänger med, men det är bara för att jag är lat.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
För att lyda Edvins tidigare uppmaning har jag nu anmält mig till att bli förnedrad av MX-5or den 5e i Furulund.
Till detta kommer det behövas lite ny bromsvätska, var/vem är vettig leverantör av det i trakten? I helgen avnjöts en inte värst rejsig, men väl angenäm roadtrip till Nässjötrakten och tillbaks, med lite detour till Hörby och tillbaks på söndagen. Taket på endast under nattparkering _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
MSCC-medlemmar har rabatt här: https://www.autoexperten.se/reservde _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3, ... 36, 37, 38 >> 27 besök senaste veckan (219066 totalt) |