Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5466 besök totalt |
VAG säger att nya fälgarna inte är kördugliga!
Min bror har beställt nya Lenso fälgar på nätet (Danmark). ![]() Han har problem med vibrationer i ratten >120km/h. När bilen var på service hos VAG bad han dom kika på detta problem. De hittade då att fälgarna är uppborrade från 5x110 till 5x112 och menar att pga detta så centrerar inte fälgen korrekt och de vägrar att provköra bilen samt rekomenderar att vi parkerar bilen tills andra fälgar är monterade. ![]() ![]() De de verkar ha gjort är att bredda hålet och sätet. Orginal är svart målat. ![]() Mina grundläggande hållfkunskaper säger mig att man utsätter skruven är både böjning och skjuvning när man gör på detta sättet till skillnad från när sätet är centrerat till konan på skruven. Vad säger ni om detta? _________________ Magnus Söderquist |
||||
har du flytande kona på bulten ska det funka.
Det är centreringsringen på navet som ska centrera fälgen, inte bultmönstret. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Är uppborrningen rätt gjort så ska det väl inte vara några problem. Går bultarna i samtliga hål utan protest? Annars kanske flytande kona kan vara en idé att använda.
Hur ser det ut med navstyrningen i centrum? matchar styrningen på navet med den på fälgen. Din bror kanske behöver komplettera med navringar för att kunna centrera fälgen _________________ Christoffer Persson |
||||
Re:
Fast den där konan verkar ju konad 2ggr, dvs en gång i det nya bultmönstret. I aöla fall om man tittar på bilden. Konan har inte haft stöd runt hela. Men om jag ser fel (det får fälgägaren kontrollera), så är det bara att fixa skruvar med flytande kona precis som Erik säger. |
||||
Navringen passar bra mot nav och fälg.
Jag hade köpt resonemanget med flytande kona om det fanns en ett säte i fälgen. Nu har man ju borrat och breddat sätet. Som And ersJepp sson noterar så har den orginal kona samt en till borrad kona. Vi har provat att dra bultarna växelvis i flera steg vilket gett mindre vibrationer. Dvs drar man en bult hårt kommer plastringen deformeras och centreringen sabbas. Detta iom att bulten aldrig kan bottna i konan utan ju mer man drar ju mer kommer fälgen flytta sig. Med org fälgarna är det mycket små vibrationer. Inte sådan vibrationer som gör att man släpper av och börja bromsa... _________________ Magnus Söderquist |
||||
Om där är två säten är det nog bara att sätta upp fälgarna i en fräs och kona djupare tills att det bara finns ett säte.
Annars är de nog ganska oanvändbara. Köptes dem nya från en återförsäljare så där? |
||||
Re:
Då är det väl ganska solklart att det är dessa fälgar som det är fel på? Och om du drar lite hårdare deformerar du centrumringen? Antingen åtgärda fälgarna eller släng dem. _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
+1 _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Fälgarna är köpta nya med passningsgaranti.
Fälgarna finns inte 5x112 hos Lenso dvs. återförsäljaren har borrat upp dom. Vi vill varken åtgärda dom eller slänga dom utan vi vill få argument för att kunna reklamera fälgarna. _________________ Magnus Söderquist |
||||
Passar typen av kona på bultarna de nya sätena i fälgen?
http://shop.forza.se/pub_images/orig |
||||
Konan trycker bulten snett så det finns risk att dom går av samt att det är svårt och centrera fälgarna. Troligen är fälgarna så tunna att de inte kan försänka mer. Antar att det är kona och inte flat försänkning. Flytande kona löser inte problemet, hade dom inte borrat upp hålet hade det fungerat.
Skulle skicka tillbaka skiten.. Så kan man inte göra. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5466 besök totalt |