Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
blästra kaross!?
6 besök senaste veckan (10426 totalt)
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
blästra kaross!?

har kommit till den slutsatsen att det skulle vara bra att blästra delar av karossen. framför allt trösklar och andra ställen jag ska stänga igen dena sommar när rostlagningen är klar!

så min fråga är hur ska jag gör och vad ska jag tänka på!

bläster pistol billigare model har jag med slang som man sticker ner i sand/glass
ca 500kg glasspärlor(andvänder det till aluminium) har jag liggande vet inte om den ska sparas till bläster skåpet(har köpt ett som ska komma i dagarna) eller om man kan andvända det till vandlig rost blästring eller duger sand bra?
plus att jag har en tillgång till en relativt stor kompressor och kan få låna ett disel kompresor model störe

Forshaga
Här sen Dec 2002

Kör med sand....helst såndär svart som blästerfirmorna har. Annars får du stå till jul.

Eller ännu helre........lämna bort skiten......

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Kan bara hålla med föregående talare.
Men gör det inte hemma i garaget, släpa ut bilen på gården eller allra helst lämna bort till ett blästeri.
Det är inte alls dyrt att blästra en kaross..
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
jo jag tänkte hålla till ute!

var får man i tag sån där svart bläster medel? och vad är det för namn på det

Citat:

hur billigt? och var i västerbotten?

Kristianstad
Här sen Jul 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

om du ska göra det själv tänk på att det lätt att det slår sig om man blästrar lite större plåtytor.

OT;blästerskåpet du handlat återkom gärna med en recension av det när du provat det,funderar på att handla ett själv.
Mvh-

Göteborg
Här sen Nov 2002

jonnystrand skrev:

Aluminiumsilikat?

BMW 330i -05
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002

Lämna bort det... blästersanden yr överallt, och det är inte skoj överhuvudtaget

Jag lämnade bort min ram för blästring och grund lack betalade 2500:- inkl moms för det, kändes som rätt peng... slapp en massa arbete och besvär Finns 2st företag i umeå som gör det, RYAB, och Demverk. Men borde finnas några runt där du bor.. Jag lämnade på RYAB och är mkt nöjd med arbetet.. såg att dom hade blästrat en amazon karross som skulle rost lagas, såg ok ut. Det viktiga med kaross blästring är nog att den som blästrar vet vad han gör.. är lätt att blästra sönder bil plåt om man har mycke å blåsa med

tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Den svarta "sanden" heter Fajalit, och är gjort av järnslagg tror jag. Inget för aluminium alltså!
Vill man blästra aluminium så använder man olivin, en vit sand som ger en slätare yta även på järn. Ryker ganska mycket.
En blanding mellan de två heter Fajolin.

Jag lämnar en viss reservation på om dessa produkter har samma namn idag som när jag var "Mäster Bläster" för en del år sedan.

Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Vanlig bläster sand funkar finfint, kostar ca 5,50_/40kg

Men tyvärr brukar inte de billiga pistolerna som ska stickas ner i sanden så bra...

jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Lämna bort det... blästersanden yr överallt, och det är inte skoj överhuvudtaget

Jag lämnade bort min ram för blästring och grund lack betalade 2500:- inkl moms för det, kändes som rätt peng... slapp en massa arbete och besvär Finns 2st företag i umeå som gör det, RYAB, och Demverk. Men borde finnas några runt där du bor.. Jag lämnade på RYAB och är mkt nöjd med arbetet.. såg att dom hade blästrat en amazon karross som skulle rost lagas, såg ok ut. Det viktiga med kaross blästring är nog att den som blästrar vet vad han gör.. är lätt att blästra sönder bil plåt om man har mycke å blåsa med

hmm för 2500 så är det inte så mycke att tänka på! plus att det är ju bara 14mil mellan skellefteå och umeå
johan m: lackade dom på samma ställe som dom blästrade(ryab) och vad är det dom lackade med?
tänkte om man bara behöver lämna och sen få till back den grundad och klar!

Umeå
Här sen Dec 2002

RYAB blästrar å lackar, dom har blästerlokal å lackbox mittemot varandra. Min ram grundades bara med grundfärg modell tjockare.. som användes till betongblandare mm.. skulle tåla pepparn Men ring och prata med lars-åke på ryab och hör när dom har tid och hur mycke tid dom behöver på sig..Då kan du säkert få ett ca pris oxå.. Dom har rätt mycket att göra nu har jag sett.. Brukar jobba på företaget bredvid dom, och det har stått en jädra massa saker på gården å väntat på blästring å lack..

Demverk blästrar å lackar oxå, men har inte haft nått att göra med dom.. men kanske oxå ett alternativ om ryab inte har tid. Båda ligger ca 7km söder om umeå.

TRMaster
Bjärnum
Här sen Mar 2004

Johan M skrev:

Jag pröjsade 200:- för blästring av allt utom ytplåt (dvs underrede, motorrum m.m) samt grundning av hela bilen in & utvändigt samt under på denna (numera i Berts ägo)

Synd att inte svärfar jobbar kvar där (han målade, en annan blästrade)

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

jonnystrand skrev:
jo jag tänkte hålla till ute!

Citat:

hur billigt? och var i västerbotten?

Som sagts tidigare så är det Demverk och Ryab som gäller.

Jag har alltid åkt till Demverk, men det är för att jag känner "Bläster-Arne" så...
Han har oxå grejor för att lacka iaf, kan tänka mig att prisrna ligger på samma nivå.

Men Ske-å är ju en industri-stad, måste ju finnas många som blästar där..

Edit:
Från www.gulasidorna.se
Adressuppgifter

Blästring o. Målning i Skelleftehamn AB
Järnvägsleden 86, 93232 SKELLEFTEHAMN 0910-336 06
Citera
Skruva banåkabil
blästra kaross!?
6 besök senaste veckan (10426 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande