Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diffbroms BMW (splittad tråd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8023 totalt)
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
I början av tråden frågades det om M3 och diffbroms. Alla M3 E30 (och E36 för den delen) har 25% lamelldiff. E46 M3 har nån ny variabel historia.

25% är för lite, men de går att sträcka upp.

Största skillnaden mellan Porsche och BMW ///M rent generellt måste ändå vara ägandekostnaderna (ink. reservdelar och service).

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Spiidfriik skrev:
I början av tråden frågades det om M3 och diffbroms. Alla M3 E30 (och E36 för den delen) har 25% lamelldiff. E46 M3 har nån ny variabel historia.

25% är för lite, men de går att sträcka upp.

Största skillnaden mellan Porsche och BMW ///M rent generellt måste ändå vara ägandekostnaderna (ink. reservdelar och service).

Inte med detta att göra men många gamla 323 e30 har 40% diffar. De är fint

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Karlsson skrev:

Eeh?

Är du säker på det?

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Karlsson skrev:

Eeh?

Är du säker på det?
Det har väl funnits som extra tillval ända sedan 2002:orna dominerade världen.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Karlsson skrev:

Eeh?

Är du säker på det?

Jag har hört att man skulle kunna välja mellan 25% och 40% på dessa bilar. Iaf ngt av åren. Men lite är jag oxå...

(Som grov OT kan jag redan här fastslå att INGEN, INGE...tar det igen, INGEN E30 förutom M3:an har haft diffbroms som standard. Detta oavsett M-techpaket osv osv. Det är tillval!!! Vet inte hur många ggr man hört personer påstå annat... Fast 323 med ett speciellt Sportpaket (-86(?)) hade detta inbakat i paketet ihop med "sportratt" osv osv, om jag minns riktigt)

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

AL skrev:
(Som grov OT kan jag redan här fastslå att INGEN, INGE...tar det igen, INGEN E30 förutom M3:an har haft diffbroms som standard. Detta oavsett M-techpaket osv osv. Det är tillval!!! Vet inte hur många ggr man hört personer påstå annat... Fast 323 med ett speciellt Sportpaket (-86(?)) hade detta inbakat i paketet ihop med "sportratt" osv osv, om jag minns riktigt)
Däremot så hade 323i E21 med sportpaket diffbromsen monterad. I paketet ingick tonade rutor, taklucka, lås på handskfacket, bredare verktygslåda och andra sportiga saker.

Laholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
*snip*
Fast 323 med ett speciellt Sportpaket (-86(?)) hade detta inbakat i paketet ihop med "sportratt" osv osv, om jag minns riktigt)

Kallades "Exclusive" och hade en numrerad platta inne i bilen, kommer inte ihåg hur många ex det var...

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Karlsson skrev:

Eeh?

Är du säker på det?

japp.
formulerar om lite
många av de 323 e30 som har diff har 40 %ig. Där ska den vara vanligast
325 har 25

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:

AL skrev:
*snip*
Fast 323 med ett speciellt Sportpaket (-86(?)) hade detta inbakat i paketet ihop med "sportratt" osv osv, om jag minns riktigt)

Kallades "Exclusive" och hade en numrerad platta inne i bilen, kommer inte ihåg hur många ex det var...

Satt och men kom inte på namnet! Tack!
Angående E21 så ska det ju har förekommit ngt liknande där oxå, som sagt.

Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

OT : M5`orna har också diffbroms som standard.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Karlsson skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Karlsson skrev:

Eeh?

Är du säker på det?

japp.
formulerar om lite
många av de 323 e30 som har diff har 40 %ig. Där ska den vara vanligast
325 har 25

Har kollat igenom ETKn och hittar bara 25%-iga insater till 323, 325 E30 och 323 E21.

(läge och splittra tråden?)

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

GunnarÖ skrev:
(läge och splittra tråden?)
Bra du väckte mig lite

Stockholm
Här sen Nov 2002

Frazze skrev:
OT : M5`orna har också diffbroms som standard.

Har de?
I vilken utsträckning?
Vilka modeller?

Mvh / Micke

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

M3 E46 har något som kallas M-diff. Variabel från 0-100% se länk.
http://home1.swipnet.se/~w-16108/bmw/start/

Janne nagy

Jan Nagy
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

AL skrev:

Ganska intessant. Har alltid trott att 325 E30 hade det som standard.
Är det någom som har nån uppfattning om hur stor del av bilarna (325orna) som har diffbroms?
och finns det nåt annat kännetecken så man vet att bilen har diffbroms, typ att alla 325or med strålkastarspolning även har diffbroms monterad ?

Min första BMW var en 320i -85 med nåt paket med sportinredningen och även diffbroms tillvald.

Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

E34 M5 Ska iaf ha diffbroms, men har hört siffror på upp till 75% Kan ju inte stämma?
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

kentsamuel skrev:
AL skrev:

Ganska intessant. Har alltid trott att 325 E30 hade det som standard.
Är det någom som har nån uppfattning om hur stor del av bilarna (325orna) som har diffbroms?
och finns det nåt annat kännetecken så man vet att bilen har diffbroms, typ att alla 325or med strålkastarspolning även har diffbroms monterad ?

Min första BMW var en 320i -85 med nåt paket med sportinredningen och även diffbroms tillvald.

nej.. men du kan ju alltid krypa under och kolla märkningen på diffen om du är osäker.. ibland kan diffbromsarna på e30 vara rätt slitna.. så man knappt märker om det sitter en eller ej... fråga mig inte hur ja vet..
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

hittade en lista med "diffar" på e30.de

http://members.v3space.com/tino335/fotost/f00097/f00097.htm

vet inte hur pass väl den stämmer.. tror inte visco-diffen var speciellt vanlig på 325:or iaf.. hmmm.. de satt väl mest på ix:en..

mvh P
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Johan CooperS skrev:
E34 M5 Ska iaf ha diffbroms, men har hört siffror på upp till 75% Kan ju inte stämma?

Alla M-bilar har haft diff som standard, _inga_ andra modeller har haft diff som standard (undantaget udda specialmodeller). M5:an har 25% precis som resten.

Samuel: Finns inga yttre kännetecken som skvallrar om bilen har diff eller inte (förutom skärmbreddare, bakvinge, 5-bult osv på en E30 )

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:

AL skrev:
*snip*

100 st 320 och 100 st 323? Alla diamantsvarta.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Viscodiffen satt ENBART på iX (där den dock var standard).

Väldigt få E30 323/325i har diffbroms (ingen som standard (möjligen med undantag av någon "Exclusive" eller dylikt som jag inte har koll på). Detta gäller givetvis svensksålda bilar, i USA hade 325iS (325iM i europa) tydligen diffbroms standard.

Alla BMWs lamelldiffar (E21 till E36) har 25% bromsverkan (enl. ETK). 02 serien hade 40% (lamell) och 75% (ramp). De var tillval, även på turbon.

E21 323 har ganska ofta lamelldiff då det ingick i ett Sportpaket som tydligen var väldigt prisvärt. Vad som ingick i paketet tror jag är lite olika beroende på årsmodell, men taklucka, 5 växlad låda och diffbroms är de intressantaste grejerna.

En lista på modeller som jag VET hade diffbroms som standard (25% lamelldiff om inte annant anges):

E21 323 med sportpaket
E30 M3 (alla versioner och årsmodeller)
E30 325iX (4wd, viscodiff)
E36 M3 (alla versioner och årsmodeller)
E36 Z3 M Roadster
E36 Z3 M Coupé
E46 M3 (variabel)
E28 535 (alla svensksålda, inte bara M535)
E28 M5
E34 M5 (alla versioner och årsmodeller)
E39 M5

Jag vet att viss info redan nämts, se detta som ett försök till en sammanfattning.

Ska vi fördjupa oss ytterligare (neeej... :-) så passar 02 diffar på E21 och tvärtom med små modifieringar (går dock ej att bara byta "innanmätet")

E30 235 och tidiga (före -86) E28 har samma diffbroms och kan således flyttas mellan (dock passar inte husen mellan modellerna).

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Allmänt banåkaforum
Diffbroms BMW (splittad tråd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8023 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande