Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
29 besök senaste veckan (54316 totalt)
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Camberbultar: 22 pund för 1 par. Varje mackpärsonben behöver 1 par, beställ alltså 2 par.
Styrstagshöjare: 70 pund
Spindelleder: 95 pund
Allt ovan från Tegiwa.

Droplinks: 48,50 pund
Ledlager för ökad caster: 256 pund.
Från Hardrace, kan beställas via JapTuning

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Jaha, då sitter plastbakluckan med plastruta på!

Kimi har även slängt på en splitter. Hoppas att den funkar...





_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Öh, det visar sig att våra bromsar breddar mer än väntat. Rookie mistake, JA! Men nu står vi här, 40-nånting timmar innan race och måste få till avståndet mellan fälg och ok. Finns det NÅGON i Stockholmsområdet som har tiomillimeters-spacers att låna ut över helgen? PLEASE! :?

_________________
Jens Trulsson
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 262



Biltema har 5 och 3 mm spacer
finns nog Biltema i Stockholm också
Lycka till

_________________
Tommy Karlsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Ordnat. Fast inte Biltema.

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare

_________________
Jens Trulsson
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1108



O fy satan, de var ingen solskens historia
Börjar tveka lite på MIT beslut att köra bilen till och från tävling, enda positiva är vell att man har en extra uppsätning fälg och däck med sig i bilen då
Men de var nog just de ända positiva också

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Det var ju inget roligt för er thumbs down

Han ni ens testa nya hjulen?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 880



Aj inget skoj alls. Vi ni varför hjulet lossnade?
Vad var det som brast?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7203



Låter som en helt vanlig racehelg...

Kör ni dragbil/släp utan att ha med reservhjulen?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3321



För lite gänga till hjulskruvarna pga spacer?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Spaders med egna bultar, vill inte ha för långa bultar.
De satt löst efter ett par varv och då momentdrog vi dem igen( hann ju inte kontrolldra pga racet började på en gång).
Ant har det uppkommit sprickor i bultarna då eftersom de gick av på en gång(ingen vibration eller oljud).
Reserv hade vi till släpet, dragbilen hade vi lånat/hyrt av en ev säljare och inget reservhjul med och det hade jag missat att kolla.
Verktygsskåpet som vi har från en av våra sponsorer hade de sålt på en mässa och inte hunnit ge oss ett nytt.
Men våra alla medtävlande team har ju så det skulle ju fixa sig!

_________________
Erik König
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Fick mail från Jens, men kan svara här med.

Jag har iaf 2st nya skärmar stående.

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7203



Mange K skrev:
För lite gänga till hjulskruvarna pga spacer?



För lite friktion i förbandet hjul/nav = klassisk skjuvning.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Okej, här kommer allt på en och samma gång:

Efter motgångarna med det tappade hjulet på Knudan trodde vi att vi hade allting på det torra. Gotlandshelgen kom och gick och trots att våra KW-dämpare tog helt slut lyckades teamet bärga en tredjeplats. Makalöst med tanke på förutsättningarna.

Dämparrenoveringen blev dyr, men var värd varenda krona. Junihelgens manöver på Sviestad skulle gå som tåget. Bilen gick perfekt. Efter tre timmar ledde vi klassen stort med fyra varvs marginal. Vi körde på säkerhet cirka två sekunder efter den snabbaste varvtiden. Yokohamadäcken är suveräna och bilen drar inga bromsbelägg alls. Då börjar motorn knacka... Kraftigt. Bajs.

Ny vevaxel beställd men det visade sig vara lite leveranstid då Honda balanserar axlar individuellt efter motorn.

Gelleråsen 22/8
47 sekunder var allt som skilde mellan ettan och tvåan efter åtta timmar, 312 varv och 731,64 rejsade kilometer på Gelleråsen. Vi förlorade den fajten men kände oss ändå som vinnare efter en hittills mycket motig säsong.



Farten finns i bilen men vi skulle behöva jobba lite med balansen. Det ska gå att köra fortare i kurvorna.



Det mest spektakulära är egentligen att Erik König fick köpa en ny motor och stoppa i Hondan eftersom det tar tre månader att få en vevaxel till en Type R-motor. De balanseras tydligen individuellt. Vi har gått från en högvarvig 2-liters fyra (K20) till en mellanvarvig 2,4-liters fyra (K24). Mycket vrid och en väldigt tätstegad låda gjorde att man drog ur treans och fyrans växel på en dryg sekund. Kinnekulle ska bli spännande. En så knixig bana bör passa oss perfekt.



Nu är det sex veckor till nästa race, förhoppningsvis hinner vi förbereda oss ordentligt för en vinst på Kinnekulle.

Här fiser vi runt och sparar däck medan kamerabilen desperat försöker med allt för att komma om:


_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Ett av långloppsracingens största utmaningar är att se till att bilen är på banan så mycket som möjligt. För att lyckas med det är en förutsättning att man kommer väl förberedd och har bra grejor i bilen. En annan förutsättning är att man i teamet har koll på bilen under racet vilket man ofta överlämnar till föraren. Tyvärr är nog föraren den som har sämst förutsättningar att ha denna koll. Med fokus på bromspunkter, omkörningar, etc. så är det lätt att strunta i vad som sker på instrumentpanelen och därmed riskera att bilen inte kommer i mål.

Vi monterade därför in en exqbe till tävlingen på Karlskoga. Då tiden var knapp så gjordes en grundinstallation men en oljetemp- och en oljetryckssensor installerades. Till det så loggades g-krafter och batterispänning samt position. Redan med denna minimala konfiguration så kunde vi få bättre koll på motorn som var ny till detta race. Med exqbe kan man dels se all sensordata i en app lokalt i bilen (via blåtand), men då all data skickas via 3G till excloud (en molntjänst) så kan datan läsas av vem som helst som har tillgång till tjänsten via internet och en webbläsare.

Danne från Scandinavian Technical Solutions AB satt hemma i soffan i Stockholm och hade full koll på oljetryck och temp. Då allt fungerade perfekt med motorn kunde vi bara fokusera på andra saker under racet. Danne kunde också se en rätt stor skillnad i hur olika hårt våra olika förare körde. Detta trots att varvtiderna inte alltid skiljde så mycket mellan förarna. Att titta djupare på hur respektive förare kör kan också förbättra våra möjligheter till toppositioner. Att t ex inte behöva byta däck och bromsar kan vara helt avgörande under en tävling.

Till nästa tävling kommer ytterligare sensorer kopplas in men fram för allt hoppas vi på att kunna uppgradera Hondata-boxen. När detta är gjort kommer exqbe via CAN kunna logga ett tiotal värden som t ex varvtal och trottelposition.

Vi är också intresserade av att mäta däcktryck och däcktemperatur. Temperaturen kan dels mätas i däcket men den kan även mätas med tre st IR-sensorer per däck för att få maximal kontroll på däcktemperaturen under en tävling. Vi kommer sannolikt att välja lösningen med IR-sensorer då det ger störst noggrannhet samt spar däcken. Även temperaturen på bromsskivorna kommer troligen att mätas under nästa säsong.

Frågan är nu vad för alternativ vi har på Hondata som passar vår gamla bil? Tips?


_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Ja, då har man gått loss med spenderkortet igen. Köpte en ny bakvagn på Hardrace eftersom våra vingummin till bussningar ger mindre önskvärda köregenskaper. Dessutom har camberstagen typ pajat. Och det är kul när det är nytt och snyggt.

En ny Hondata har beställts som kan hantera vår exqbe. Ska bli spännande att kunna få realtime data på vad som händer i bilen. Däcktemp, bränsleflöde, oljetryck osv. Med trottelposition och g-mätare kan vi till och med utläsa hur olika förarna kör så vi kan analysera och minimera slitage. Fan, vi kommer bli THE SHIT på banan. Hoppas jag.





Ett sånt här Shorai-batteri skulle man vilja ha. 1,8 kilo bara. Det är inte varje dag man strippar bort 8 kilo framför framaxeln.


_________________
Jens Trulsson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5572



Rolig bil som jag har sett irl i erat flådiga svingarage.

Vad väger denna skapelse och när får vi en utvärdering av alla godsaker?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



The Cartorialist skrev:
..................... vi kommer bli THE SHIT på banan.................


Den målsättningen har ni väl redan uppnått.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Får ni ha kjolar så ni hindrar luften att komma in under bilen?

Splittern ser ju ut som om den kan sänkas en bit till och ni har ju väldigt mycket luft mellan sidokjolar och marken.

Brabham hade en kjol fram under bilen som stoppade inströmning av luft till undersidan samt väldigt låga sidokjolar som tillsammans skapade ett litet undertryck under bilen.

Kan ju vara värt att prova?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
The Cartorialist skrev:
..................... vi kommer bli THE SHIT på banan.................


Den målsättningen har ni väl redan uppnått.....


Jo, det har väl inte riktigt gått helt enligt planerna i år. Men va faan, det är hobbyracing och vi har kul. Det får räcka. Tills nästa år...

_________________
Jens Trulsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
29 besök senaste veckan (54316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande