Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Julafton | 4836 besök totalt |
Yep, Gelleråsen i tisdags med Renault Sport.
Kom ner på 1:17.20 som bäst, dryga sekunden snabbare än sist (med standardchassi). Framdäcken slits fortfarande rätt mycket på sidorna trots 2,5 grad negativ camber. Kanske inte heller något direkt problem med skrubbade däcksidor om bara själva slitbanan är hyggligt jämnt sliten (och det har jag inte hunnit inspektera än). Funderar nu på shims för att få lite camber också bak. KW-chassit ändrar inte på det faktum att det inte alls är justerbart bak. Shims finns att få billigt från England. Har också skaffat (skruvade) 20 mm spacers från ST som jag ska testa fram. Det blir en spårviddsbreddning på 40 mm. Det lär påverka den basala väghållningen till det bättre, frågan är bara vad som händer med balansen vid instyrning. Men det är fördelen med spacers, lirar det inte är det bara att skruva av. Ventilerade skivor från PFC står också högt på önskelistan. Fasiken, jag som lovade mig själv att inte skruva alls på den här bilen när jag köpte den ny för ett år sedan.... _________________ Per Brugge |
||||
Inte helt. Nu körde jag 1:17.20 med sprillans nya Michelin Cup 2:or 235/35-R19 på original RS-fälg. Sist körde jag 1:18.75 på halvslitna (med fortfarande helt OK) Michelin Cup 2:or 235/40-R18 på "fulfälg" (med ET på 50-55 mm alltså bredare spårvidd än original både fram och bak).
Samtidigt har jag kört jäkligt lite på Gelleråsen så även med samma bil hade jag säkert förbättrat med några tiondelar då jag lär känna banan bättre hela tiden. _________________ Per Brugge |
||||
Kan du nämna någon "off the shelf" fälg som passar megane i 17"? Eller det är att beställa en "custom" ATS-fälg tex? _________________ Martin Nymberg |
||||
OZ ALLEGRITA passar. Lux här på forumet körde dessa. Inte direkt gratis , men smidda fälgar kostar.
Edit: my bad dom är inte 17 |
||||
Vad får dig att tro det? Spacers fram blir som att montera fälgar med för lite offset. Det ökar avståndet från styraxeln till hjulens mitt och därmed annullerar det PerfoHub har konstruerats för. Testat på Focus RS både med spacers och fälgar med fel offset (18 mm mindre ET om jag minns rätt) Resultatet blev kännbart större understyrning. _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
Bagarn på Ringen byggde ett antal Megane 3 RS Cup som var toksnabba på Hockenheim när Sport Auto testade den (googla på det så hittar ni det). De hade KW-chassi, R-däck och 40 mm spårviddsbreddning fram (orört bak). Och Bagarn kan sina saker. Kolla in http://www.renault-kirfel.de. De har byggt snabba varianter på 275 Trophy-R också, då med spårviddsbreddning både fram och bak. Det fina med spacers (jämfört med fälgar med fel offset) är ju att det bara är att skruva bort om det inte lirar som man hoppas. _________________ Per Brugge |
||||
Både KW-kittet och spacers (och diverse annat) nu till salu för billig peng, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Per Brugge |
||||
RenaultSport Julafton | 4836 besök totalt |