Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dämpa ljudet
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6082 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

SecretAgentMan skrev:
Jag tror ni missförstår mig en smula - micken satt precis bredvid utsläppet ur depån, av någon anledning så gick min bil över gränsen om jag gav fullt ut från depån (hände en gång) - vid förbipassering på rakan med fullt skaft så var jag långt under gränsen - och har heller aldrig haft problem annars på någon av de banor jag kört på.
Att då ta det lugnt ut ur depån ser inte jag som ett problem - om bilen klarar gränserna utan problem på banan.

Men skit samma, jag är förmodligen bara ute efter att kringgå regler, föra oväsen och vara allmänt jävlig och sabba för andra.

/J

Då missförstod jag dig..... sorry

Men det är ju klart att den visar mer på mantorp när man passerar 2 meter från micken istället för 10 som den är kalibrerad för..... men det vet ju även alla som jobbar med ljudkontrollerna att under utpasseringen i depåutfarten så är det inte ovanligt med överljud.... men det är ju ingen som bråkar för den passeringen, eller?

SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Jag var inte exakt underförstådd med exakta villkoren som HPC fick av banägaren, men vad jag hörde under dagen var att blinkar saftblandaren som indikerar övertramp 3 ggr så var det bara att packa ihop och åka hem.

och som jag märkte, och du säger så sitter (satt?) micken vid depåutfarten en smula olyckligt - så jag triggade saftblandaren en gång med Silverpilen. Förmodligen hade man översyn med detta dock.

Vad jag märkt på våra träffar så har ingen gått över 95dB - den som varit närmast var en Ford på Kullen för ett par år sedan, annars ligger de "värsta" (jag) runt 90, men det är som bekant under tillåtna gränser.

/J - brusar upp lite lätt, lite krank, mecktrött och med koffeinöverdos - trevlig helg grabbar!

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

SecretAgentMan skrev:
Jag tror ni missförstår mig en smula - micken satt precis bredvid utsläppet ur depån, av någon anledning så gick min bil över gränsen om jag gav fullt ut från depån (hände en gång) - vid förbipassering på rakan med fullt skaft så var jag långt under gränsen - och har heller aldrig haft problem annars på någon av de banor jag kört på.
Att då ta det lugnt ut ur depån ser inte jag som ett problem - om bilen klarar gränserna utan problem på banan.

Aha, sorry jag greppade inte att det bara var när man kör ut ur depån, trodde det var passering på banan vid depåutfarten som avsågs.

Göteborg
Här sen Apr 2004

Kanske inte är läge att föreslå ännu fler tveksamma metoder men en vanlig variant är ett 90-graders rör som riktas neråt, det lär ge flera dB. Och kan väl faktiskt inte anses som fusk, ljudet blir ju faktiskt lägre åt alla håll (utom kanske rakt uppåt). I ditt fall skulle en ventilationstrumma (~120 mm) passa kanske, de finns i galvad plåt. "PA" körde med en sån på Saaben för några veckor sedan.

En del riktar böjen bort från mätutrustningen, alltså på Kullen t.ex. så riktar man röret åt vänster (i bilens färdriktning), så ljudet vid micken blir lägre. Mera tveksamt.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

rgx skrev:
Kanske inte är läge att föreslå ännu fler tveksamma metoder men en vanlig variant är ett 90-graders rör som riktas neråt, det lär ge flera dB. Och kan väl faktiskt inte anses som fusk, ljudet blir ju faktiskt lägre åt alla håll (utom kanske rakt uppåt). I ditt fall skulle en ventilationstrumma (~120 mm) passa kanske, de finns i galvad plåt. "PA" körde med en sån på Saaben för några veckor sedan.

En del riktar böjen bort från mätutrustningen, alltså på Kullen t.ex. så riktar man röret åt vänster (i bilens färdriktning), så ljudet vid micken blir lägre. Mera tveksamt.

Neråt är oftast faktiskt sämre.... får ljudet att studsa och kan ibland öka... bättre rakt upp isåfall thumbs up .... men även inåt banan... dvs till höger på kinnekulle sett i bilens riktning...... eftersom det vi vill är att få ner ljudet hos grannarna och inte i depån......... Och en seriös ljudmätare mäter alltid utifrån på banan dvs i riktning mot mätpunkterna hos grannarna.

ThomasL
Östergötland
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Klarade mig utan någon extra dämpning. De hade ingen särskild ljudmätning på Mantorp utan väntade bara på att saftblandaren skulle starta vilken den (så vitt jag vet) inte gjorde alls under dagen.

Dämpa ljudet
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande