Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9754 besök totalt |
Vilken av dessa bilar är snabbast (långlopp)?
Kollat in olika enklare långlopp, mycket bilar kul folk ![]() Tror det finns budget för dessa bilar, max 30', Honda Civic VTI/VTECH ca år 1990 160 hk, Renault Clio ca 2000 172 hk, Golf II 16v 150 hk, Kadett GSI 16v 150 hk, Opel Corsa 16v 150 hk, BMW E30/36 328i 193 hk. Mods, Lättat, bur, bromsar, stötdämpare, fjädrar, chip, avgas, filter - sista bör ge ca 20 hk på varje motor. Vilken är snabbast tror du... Eller har du ett ännu bättre förslag ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Re: Vilken av dessa bilar är snabbast (långlopp)?
För 30K får man sikta in sig på de långsammaste klasserna i både MSLS/SLC. Det handlar inte om vilken bil som är snabbast utan vilken som är driftsäkrast. Honda motorer brukar vara drifsäkrare än motsvarande tyska, franska med samma effektuttag. Jag har kört MSLS med en kompis Honda Civic VTi, men den hade bytt motor till en K20 från Honda Type-r. Den var inte driftsäker, slarvbygge på många sätt. :-) _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Klart att du ska bygga en bil i vinter Jocke
![]() En bra sak är väl att leta efter ett bra grundobjekt där du får mycket gratis. En vettig låda, diff?, hyfsade bromsar? Jag tror mig dessutom veta vad du skall åka och då är det ju en ganska stor fördel om 205:or anses tillräckligt breda, dvs hellre en relativt lätt bil än mkt pulver under huven. Civic/CRX ligger nog bra till. Pugge 206RC kollade jag själv lite på men det verkade vara en del som hade problem med att få lådorna att hålla, annars så ligger de bra till pengamässigt nu och bilen känns väl ändå lite halvt modern. BMW 330 hade jag ju själv valt om jag skulle bygga från grunden. Känns som en gedigen konstruktion med vettig låda och ganska stora bromsar (325mm). Dock lite dyrare alternativ och av någon anledning så drar det alltid iväg när man ska leka... För min del blev det ju en 328:a E36 till slut och den kändes bra på banan även om vi hade gigantiska däckproblem och en soppapump som förmodligen gjort sitt. Finns ju en hel del prylar att köpa till E30/E36 till vettiga pengar så då kanske det är värt att gå ned lite i motor? (Den blåa 328an som ledde ett tag senast såg jag till salu innan senaste tävlingen för 26', även om kopplingen?! rasade så var det nog ett bra köp för nästa säsong. Den hade ju även bur och hade gått lopp tidigare.) Till sist så är det ju bara en lekstuga så välj en bil lite med hjärtat också. Gillar du någon bil/modell lite mer, köp en sån. Om du inte bryr dig alls så hade jag hållit på hanen lite och kollat vilka annonser som dyker upp här på rejsa under hösten/vintern. Säsongerna börjar ju onekligen lida mot sitt slut... _________________ -= David Aldén =- Racebil: BMW E36 *såld* Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld* Vardagsbil: Passerati GTE -16 jallaracing.com |
||||
Körde e30 med m50b25 och körde ganska jämnt med civic/crx, men hade lättkörd bil och mkt träning. Hängde även med och av en civic type r ibland, dock riktigt svårt att hänga med i blött. Långlopp vinner man dock på tillförlitlighet disciplin och ordning och reda i depån inte varvtider...
Har kört sista 7 säsongerna så har en del erfarenhet nu på hur man inte gör... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Re:
Trodde inte du visste det ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
http://www.blocket.se/ostergotland/C
Min gamla 156a V6 har gjort bra i från sig på krutcuppen i år, se länken nedan innan den blev räser på heltid. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Skillnad på teoretisk kunskap och färdighet... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Re:
Efter att ha kört och arrangerat banträffar sen 2004 vill jag sticka ut hakan och påstå alla dessa är i princip lika snabba. Opel och VW har kört ihop i många år så där har jag bäst koll och där är det precis just så. Jämnt och föraren är det avgörande. Driftsäkerheten är lika anser jag också. Ju mer hemskruvat och special ju fler fel och driftstörningar. Jag valde Kadett som opelnörd och är nöjd. Gillar framförallt 16v motorn _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Re:
+1 _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re: Vilken av dessa bilar är snabbast (långlopp)?
Av dessa är det enkelt, välj Civic VTi med 160hk + basic trim = 170-180hk. Driftsäkert motor lätt kaross. Kostar du på komphöjj. + bättre kammar = 180-190hk Finns bra diffar att köpa, både Torsen och metall plate LSD. Man vinner den lägsta klassen i både MSLS och SLC med en sån bil. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Re: Vilken av dessa bilar är snabbast (långlopp)?
fast jag slog såna med en e30 med m50b25 som jag köpte färdig för 39000:-... fast jag började få problem när det var ctr motorer i civicarna... så det finns alltid många om och men speciellt i långlopp. _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Re: Vilken av dessa bilar är snabbast (långlopp)?
OK på Civic. Annonserar faktiskt efter en. Kul serie elr enstaka lopp man kan köra med en sådan om den har vagnbok där man är konkurrenskraftig? Kör man efter cc volym i olika klasser och med omräkningskoffecient som ex förr i racing/rally multiplicerat med 1.4 elr 1.7 ex för turbo? Sprintlopp? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Re: Vilken av dessa bilar är snabbast (långlopp)?
Som sagt, börjar man byta motor så är allt möjligt, men inte så billigt längre. Svår jämförelse mellan en 6-cyl. 2,5L motor vs. 4-cyl. 1,6L. Min gamla Rex med 1,6L gjorde bara 1:31 tider på Mantorp. Där vinner 6-cyl. alla dagar i veckan, typ Martins Z3 i Roadsport, som körde 1:29,9s _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9754 besök totalt |