Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur hårt är lagom hårt?
1393 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Hur hårt är lagom hårt?

Jag har precis köpt mig en 944 turbo Cup och har ambition att börja köra lite bana för att lära mig det på riktigt utan att oroa mig för mycket om hur lämpligt materialet är.. Känns som om det inte kan bli fel med den bilen liksom.

Jag har samlat lite mod och tränat en hel del go-kart under ett år samt varit nere och provat på nordslingan så jag känner mig ganska mogen att bränna runt i bil.. Har även kört slalom på Ljungbyhed med PCS med (för mig) lyckat resultat.

Frågan jag har är hur pass mjukt dämpad en bil bör vara, jag tänkte sticka ner till ringen om några veckor och lägga några dagar på att komma till rätta på den banan. Som det är nu så är bilen stenhård och om man brassar på med lite ojämt underlag måste jag slå av tidigt då hela bilen studsar som tusan och hoppar i tangentens riktning. Förra ägaren lovordade ändringarna han gjort tillsammans med Peter Sandén och det har körts några banmöten med bilen i det här skicket. Jag tror inte att det är särskilt vettigt att behöva anpassa farten till studsande i stället för däckens grepp men jag vet inte hur förra ägarens körstil var och han kanske trivdes med detta..

Så, efter en del svamlande i den här posten kommer vi till vad jag egentligen undrar över - hur pass mjukt trivs ni med att köra och hur skall man hitta rätt inställningar en 1200 kilos 944:a?

Jag har kört efter min bil för att kolla hur det såg ut när en polare körde den och det studsar en del och kränger inte alls.. Efter att ha kollat hur STCC-bilarna rörde sig på Knutstorp idag så ser de ut att luta lite mer på karossen (kollade mest när de värmde däck) när de rör sig..

Jag är rädd att studsa rakt ur karusellen.. hehe..

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Jag tycker inte det låter något vidare det där, fast så är jag inte heller expert på området och kanske har missat något... Hursomhelst vill jag påstå att väghållning handlar om bästa kontakt mellan väg och däck. Studsar däcken måste ju rimligtvis denna kontakt försämras. Jag kan inte se hur detta på något sätt kan vara bra. Så mitt råd skulle vara att ändra på inställningarna tills bilen ligger stadigare mot vägen.
Sedan finns det ju även en annan aspekt till det hela. Vågar du pressa bilen till gränsen när du är "rädd för att studsa rakt ur karusellen"? Det behövs ju också förtroende för bilen om man tänkt köra fort.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Har du kört bilen på bana ännu eller bara på landsväg?

Som jag tolkar din post har du inte det. Det som upplevs hårt/för hårt på ojämn landsväg i inspirerad fart blir oftast mjukt/lagom på slät bana i full fart. Testa och se på bana innan du ändrar något.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Daniel Nihlén skrev:
Har du kört bilen på bana ännu eller bara på landsväg?

Som jag tolkar din post har du inte det. Det som upplevs hårt/för hårt på ojämn landsväg i inspirerad fart blir oftast mjukt/lagom på slät bana i full fart. Testa och se på bana innan du ändrar något.

Bilen går hyfsat i vanlig inspirerad körning men så fort jag pressar på så fort det borde gå med greppet eller kör något över däcksgränsen så börjar bilen studsa innan jag når gränsen för hur mycket däcken klarar av. Den banan jag med största sannolikhet kommer att köra mest på är Nürburgring och den är ju inte särskilt jämn och farterna är på några ställen riktigt hög..

Är det någon med en banorienterad gatbil i Malmö eller södra Skåne som känner för att jämföra lite innan jag börjar ändra? Skulle vara bra med ytterligare en åsikt.

Laholm
Här sen Nov 2002

Kul bil! Var rädd om den, inte parkera i Armco eller så (dom är ju rätt ovanliga)

Tror som Daniel, vänta med att bilda dig en uppfattning förrän du har kört den på bana. Synd dock att du inte var provade med ngn av dina tidigare bilar så att du har ngt att jämföra med.

Rekommenderar att du kommer och kör med oss på Sturup på söndag, nära och bra för dig. Dock högt tempo iofs.

Vad har du för chassikomponenter?

Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Kul bil! Var rädd om den, inte parkera i Armco eller så (dom är ju rätt ovanliga)

Tror som Daniel, vänta med att bilda dig en uppfattning förrän du har kört den på bana. Synd dock att du inte var provade med ngn av dina tidigare bilar så att du har ngt att jämföra med.

Rekommenderar att du kommer och kör med oss på Sturup på söndag, nära och bra för dig. Dock högt tempo iofs.

Tjenare Pär!

Det är gröna Bilstein och några progressiva fjädrar som sitter på den, har för mig att jag såg en H&R-logga på fjädrarna.

Jag körde med min S2:a på Sturup för ett par år sedan då den var helt original och det var som att försöka styra en gummibåt.. Satte gula Koni på den efter det och Sandéns s.k. Cup-fjädrar och då gick bilen som den skulle.

Tyvärr parkerades den bilen i ett par räcken (studsade till lite käckt mellan dem) och det tänker jag itne göra om..
Det skulle vara kul att köra på Sturup, skall kolla in tråden. Krockar det med go-karten med PCS vid fem? Jag har redan anmält mig till den..

Laholm
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
Pär Hylander skrev:

Tjenare Pär!

Det är gröna Bilstein och några progressiva fjädrar som sitter på den, har för mig att jag såg en H&R-logga på fjädrarna.

Det skulle vara kul att köra på Sturup, skall kolla in tråden. Krockar det med go-karten med PCS vid fem? Jag har redan anmält mig till den..

Jag har anmält mig till båda!!

Vet tyvärr inte om det entydligt specar dämpningen, jag råkar nämligen oxo ha just gröna bilstein på min. Det är dock stämplat i dämparkroppen ngt som jag tolkat som dämpningsvärdenm, har dock inte närmare forskat i hur man ska läsa ut dom, får väl ta tag i det.

Vad gäller fjädrarna så säger det ju inget tyvärr.

Täby
Här sen Feb 2003

Re: Hur hårt är lagom hårt?

sweanders skrev:

Jag har kört efter min bil för att kolla hur det såg ut när en polare körde den och det studsar en del och kränger inte alls.. Efter att ha kollat hur STCC-bilarna rörde sig på Knutstorp idag så ser de ut att luta lite mer på karossen (kollade mest när de värmde däck) när de rör sig..

STCC-bilarna har himla greppvänliga slicks och med de däcken skulle nog även din bil kränga betydligt mer än det gör nu, så det kan nog vara svårt att göra den jämförelsen.
Förutom vad som är snabbast så är det ju även en fråga om vad man föredrar.

#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vad har du för däck?

Gammla "skräpdäck" i komb med vettiga dämpare osv kan absolut ge ett studsande beteende.

Halv OT:
Angående Bilstein är det som är stämplat i dom just dämpningen. (Retur/komp)
Angiven i N och vid 0,52 m/s ...vilket inte ens en rallybil som åker med hjulet i 100+ rakt in i en stubbe lär uppleva. Så det är ett totalt irellevant värde ditstämplat av ett par überkonservativa tyska diplomingenjörer. Som dessutom inte vill berätta hur det egentligen ser ut för ev. konkurenter. >

En dynokurva är det som gäller, då kan man verkligen se vad man har. thumbs up

Nu har dock även Bilstein anammat verkligheten en del och iaf sjunkit till 0,26m/s för sina PSS9.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
Vad har du för däck?

Gammla "skräpdäck" i komb med vettiga dämpare osv kan absolut ge ett studsande beteende.

Halv OT:
Angående Bilstein är det som är stämplat i dom just dämpningen. (Retur/komp)
Angiven i N och vid 0,52 m/s ...vilket inte ens en rallybil som åker med hjulet i 100+ rakt in i en stubbe lär uppleva. Så det är ett totalt irellevant värde ditstämplat av ett par überkonservativa tyska diplomingenjörer. Som dessutom inte vill berätta hur det egentligen ser ut för ev. konkurenter. >

En dynokurva är det som gäller, då kan man verkligen se vad man har. thumbs up

Nu har dock även Bilstein anammat verkligheten en del och iaf sjunkit till 0,26m/s för sina PSS9.

Jadetdär känner jag igen, det har du nog redan skrivit för länge sen!

Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Det sitter hyfsat fräscha Pirelli R-däck på bilen och de greppar fint. För att ilustrera lite hur styv den är så går den inte att lyfta eller pressa ner en endast millimeter om man greppar i en av framskärmarna.. Hade problem med att få under en arm från en billyft och jag greppade som vanligt tag i framskärmen för att ge lite mer utrymme utan att bilen rörde sig alls.

Torslanda
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
Det sitter hyfsat fräscha Pirelli R-däck på bilen och de greppar fint. För att ilustrera lite hur styv den är så går den inte att lyfta eller pressa ner en endast millimeter om man greppar i en av framskärmarna.. Hade problem med att få under en arm från en billyft och jag greppade som vanligt tag i framskärmen för att ge lite mer utrymme utan att bilen rörde sig alls.

Då har nog förra ägaren AGA-dämpning.

Skall det inte sitta Bilstein Turbo Cup dämpare på en 944 Turbo Cup ??

Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare
FSN skrev:
sweanders skrev:

AGA-diff har jag hört talas om, men inte dämpning..

Det skall vara original dämpare på bilen, får väl ta och plocka av dem och se vad det är för grejer..

Torslanda
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
FSN skrev:
sweanders skrev:

AGA-diff har jag hört talas om, men inte dämpning..

Det skall vara original dämpare på bilen, får väl ta och plocka av dem och se vad det är för grejer..

Jag har turbo cup dämpare med H&R fjädrar på 100 N/mm (både fram och bak) på min 924:a. Den väger 990+80 kg och den studsar nåt fruktansvärt på landsväg, helt okörbar men på bana så funkar det bättre.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Kom över denna sidan när jag kollade runt efter väghållning till 944 http://dspace.dial.pipex.com/town/pipexdsl/s/asco96/944t/suspension.ht . . . .
Rätt mycket läsning men det näms lite om turbo cup sättningen kanske kan vara till hjälp.

Fredrik-> har du kvar torsionstavarna på din bil??

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Min 944 Turbo S har enligt uppgift bra mycket mjukare chassie än Cup-bilen. Den är lite väl stötig för gata (det är inte så kul alltid att svänga på en knölig väg, man studsar lätt iväg) men på bana börjar jag tycka att den är för mjuk.
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Eddie Varvstopp skrev:
Kom över denna sidan när jag kollade runt efter väghållning till 944 http://dspace.dial.pipex.com/town/pipexdsl/s/asco96/944t/suspension.ht . . . .
Rätt mycket läsning men det näms lite om turbo cup sättningen kanske kan vara till hjälp.

Fredrik-> har du kvar torsionstavarna på din bil??

Nix, inga stavar kvar (dom väger väldigt mycket) coilover bak och fram.

Hur hårt är lagom hårt?
1393 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande