Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Räkna på konstruktion för bilhiss
3467 besök totalt
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003

Trådstartare

Håller på att planera ett nytt garage, tyvärr är möjligheten att bygga tillräckligt stort begränsad
av att grannens tomt är i vägen... Funderar på om det är möjligt att bygga in en hiss i taket, alltså ramper
som man kör upp bilen på och sen lyfter upp med hjälp av vajerspel, jag vill inte ha en lyft som står i vägen
på golvet. Men... hur räknar man på en sånn konstruktion, känns inte som att det är läge att bara använda
det som "känns" tillräckligt starkt när man ska gå under hängande last.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

iom du aldrig ska gå under hängande last så känns det ju inte vettigt alls, men i övrigt så är det väll 7 ggr säkerhet på tex lyftutrustning, dvs om du ska lyfta 2 ton så ska kedjor/vajrar vara testade upp till 14 ton om jag minns rätt från min mycket korta utbildning inom "säkra lyft"

men jag skulle ändå säga att lägga ned det, du ska ändå ha någon mekanisk låsning under för att du ska få gå under lasten sen (typ pallbockar eller liknande) och då kommer ändå dem vara lika mycket ivägen som en vanlig lyft hade vart??

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Tvåvånings nedgrävt en halvvåning och kör upp på vinden på ramp?
Men att ha en bil på vinden kräver grövre bjälkar/väggar.

Men alla lösningar tar plats, ingen är så liten som en skidboxlyft.

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Har en kompis som har garage med källare. Nedsänkt i golvet i källaren har han ett stort lyftbord (typ som en bil) på den en extra rejäl och förstärkt stålskiva. I normalfallet är stålskivan golv i markplan låst med grova sprintar. Vill han sänka ner en bil i källaren kör han bara upp lyften från källaren och lyfter ner stålskivan med bil på. Funkar riktigt bra thumbs up

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Vet inte om det är att rekommendera... men så här har jag gjort
Garaget är 5m brett och 6m långt
De två mittersta takstolarna är flyttade i sidled och ligger bredvid nästa takstol. De är också lägre så det får plats med avbärare i takets längdrikning till nästa takstol. Det ger en ca 3,5m lång öppning upp till nock
I nocken två I-balkar med en glipa emellan där det hänger ett kedjeblock. Har även förstärkt takstolarna med L-profiler, men det tror jag ärligt talat inte gör nån skillnad alls. Bilen väger mindre än 500kg.
Räknade på balkarna med säkerhetsmarginal osv. Kan leta upp beräkningarna om det är av intresse

Gävle
Här sen Jun 2006

Vad snackar vi för storlek på garage då?

Jag skulle ivf inte våga köra på något annat än en lyft på pelare ändå om man ska förvara ännu en bil under samt springa runt där under själv.

Du skulle ju kunna klämma in en så bred fyrpelarlyft som det bara går så får du ut alla pelare nära väggarna. Det finns ju till och med så breda lyftar att du får in två bilar i bredd på lyften.

http://www.bestbuyautoequipment.com/4-post-tall-car-parking-lift-hd-9s . . . .

3467 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande