| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Välja termostat & eltermostater till fläktar (mittmotorbil)
|
4810 besök totalt |
|
Välja termostat & eltermostater till fläktar (mittmotorb
Vad jag har: - 1 st mittmonterad Cheva V8. - 1 st frontmonterad VAG-kylare med 1 st uttag för termostat med "standardgänga". - 2 st elfläktar som ska styras av 2st temperaturer. Vad jag undrar över: - kan jag använda det befintliga uttaget i kylaren för den ena eltermostaten? (uttaget är placerat nertill på kylaren, dock ej på samma sida som utloppet från kylaren) - var placerar jag lämpligast den andra eltermostaten? - hur tänker jag när jag väljer gradtal för den mekaniska termostaten och eltermostaterna för fläktarna? Hmm ... när jag skriver detta så får jag en känsla av att jag någonstans har stött på "standard"-termostater med två temperaturer ... kan det ha varit på någon VW-buss månne? Kanske någon VAG-expert här på Rejsa vet om jag minns rätt? _________________ Calle Olsson |
||||
|
Rätt många bilar har termokontakter med två steg. Vad för gänga samt tillslagstemperaturer vill du ha?
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Det är viktigt att välja switchar med en frånslagstemperatur som ligger över normal motortemp respektive över normal returvattentemperatur från kylaren. Annars kommer fläktarna aldrig att stanna när de en gång startat. Detta kan vara svårt att beräkna innan man kört bilen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Efter lite funderingar så skippar jag nog termokontakt i kylaren och monterar den/dom istället nära inloppet på motorn. Då blir regleringen på temperatur efter både kylare och dom lite längre slangar/rör som kommer att användas. Vilka bilar har termokontakter med två steg? Jag tillverkar en egen hållare så gänga spelar ingen roll. Ang. tillslagstemperaturer så har nog Guson rätt, får köra lite "Trial and error"! Och ska jag vara ärlig så är jag inte säker på vilken temperatur den mekaniska termostaten borde ha. Företsen ... ang. hållare för termokontakten ... finns det inte färdiga sådana för slang att köpa? Eller minns jag fel? _________________ Calle Olsson |
||||
|
Adapter finns att köpa, hittade denna här på rejsa tex. Jag lät svetsa M22-muttrar på kylvattenrören så jag använde inte adapter själv.
Många tillverkare anger tillslag och frånslag, om de inte anger två temperaturer skulle jag avstå och köpa något annat. M22 är en väldigt vanlig storlek så det var den jag valde. Jag har mina monterade nära kylaren men det spelar ingen roll om de sitter närmare motorn. Jag har en på tillflödet och en på returflödet. Jag kan kolla vilka temperaturer om det är intressant, jag har ganska likt upplägg som du. Mittmonterad V8 och frontmonterad kylare. Mina två fläktar styrs av varsin termoswitch för övrigt. Den som styrs av returvattnet går inte så ofta. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
En ytterligare kommentar: elfläktarna skall bara gå vid stillastående eller krypkörning. Motortemperaturen skall regleras av motorns termostat. Om fläktarna startar vid landsvägskörning har termoswitchen för låg tillslagstemperatur.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Jag har switchar med 92 grader tillslag och 87 grader frånslag både in och ut ur kylaren. Jag tror att termostaten i motorn är på 192 F (89 C). Fläkten styrd av utloppet tänds ganska sällan, vid långvarig kökörning eller om det är riktigt varmt ute vid normal kökörning. Jag har testat med 82 till/77 från på utloppet men jag tyckte det tog så väldigt lång tid innan den fläkten stannade när jag började köra igen så jag valde 92 till/87 från. Det är inte ovanligt med 80 C returvattentemp vid landsvägskörning på sommaren. Jag har också testat med 98 till /93 från på inloppet men jag tyckte motortempen gick så högt innan fläkten startade. Vänstra vattentempmätaren har givaren i motorblocket (noggrannheten är "sådär"), den högra är returvatten in i vattenpumpen. Oljetempen visar väldigt nära den verkliga motortempen då den är mätt efter en vatten/olje-värmeväxlare monterad på utloppet från motorn.
Guson[/img] _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Tack, mkt bra info att starta med. Var hittar man dessa switchar med info om både till- och frånslag? _________________ Calle Olsson |
||||
|
Det står Micro på mina gamla kartonger så det är ett tag sen jag köpte dem. Temperaturerna står i klartext på termoswitcharna jag har tror jag men det skiljer säkert mellan fabrikaten. Autoexperten har en massa olika och Mekonomen också. https://www.autoexperten.se/reservdelar/varme-kyla-och-komfort/termostater/termokontakter/
http://www.mekonomen.se/bil/sok/SearchProduct?pageIndex=0&pageSize=20&SearchQueryText=termokontakt Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Välja termostat & eltermostater till fläktar (mittmotorbil)
|
4810 besök totalt |