Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 27 besök senaste veckan (26744 totalt) |
Jag gav 25-26000 för min Rotax Max med Kosmic chassi. Motor och chassie från -04 med två stolar, slicks och regndäck på fälg, Alfano, vagn plus lite extradrev och annat plock. Har kört ca 1,5h effektiv körtid så här långt. Har bytt batteri i Alfanon och bromsbelägg. Känns ganska prisvärt än så här långt. Jag tänker köra på begagnade däck i den mån det finns tillgång och hoppas på riktigt låga driftskostnader. om man mot förmodan vill meka med motorn själv (vilket kanske är gansk onödigt då det inte är så dyrt att lämna in) är en sån motor "bannad" och bannlyst eller kan man få dit en plombering i efterhand efter en genomgång? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Då var det dags igen ![]() ![]() Ville bara nämna Formel C, föregångaren till ICC. Då dessa var slidmatade så var de mer svårkörda och så var ganska lätta att få dom att sura ner sig. Effekten var högre än ICC men saknade vrid. Reglementet var friare, man fick bla trimma motorerna (hur mycket som fick göras vet jag inte) och byta utväxling i lådan. Formel C är idag riktigt billiga och ofta kan man få med riktigt mycket grejor om man hittar rätt. Men det går absolut inte att tävla med dessa. Kolla med klubben så att det är okej att träna med dessa (har iof aldrig hört att det ska vara några bekymmer). Det måste dock finnas en luftburk och plast boxar fram och på sidan för att få köras (i alla fall där jag är med). Se till att köpa en med 5 tums fälgar, under en tid kördes med 6 tums fälgar, det är svårt att köpa begagnade 6 tums däck idag (superkartarna har iof 6 tum så det kanske finns där men tror att dom har lite mer ekonomivett än en del kartingteam ![]() Detta är klassen för glada amatörer med liten budget som inte är rädda för lite mekande. Har sett flera Formel C chassin där man satt på en gammal crossmotor och därmed fått fördelarna av reedmatningen och större reservdelsutbud. Går kanske inte lika snabbt (dock snabbare än Sport 2000 ![]() ![]() Så ny är det väl dags att slå till på något! _________________ Jimmy Karlsson |
||||
Ja, den är bannlyst från tävling. Går säkert att få den godkänd igen, men räkna med att det kostar då dom säkert river ner hela motorn. och varför meka själv? Det som kostar mest brukar vara materialet. _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||||
Har du några ungefärliga uppgifter om vad som skall göras med motorn och med vilka intervall och vad det kostar? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag liksom AndersY kör Rotax och ingen av oss har kört tillräckligt länge med våra motorer för någon service, men jag har snackat med en del andra som lämnat in sin Rotaxar för service. En del har klarat sig med endast byte av kolvring medans andra i stort sett fått byta hela motorns innandöme vilket kan ge en slutnota på bortåt 10 000 kr. Men räkna med att få byta kolv åtminstone. Rotax har en Nicasilbelagd cylinder och en sån hoppas man slippa byta vid en service. Rotax har ett serviceintervall på 40-50 timmar, men jag kommer nog inte låta min gå riktigt så långt.
Sport 2000-motorer brukar inte vara lika dyra att serva, men å andra sidan behöver dom servas oftare och jag har sett betydligt fler sådana som skurit än Rotax-motorer. En Sport 2000-motor brukar servas typ efter 10-20 timmar (rätta mig här om jag har fel någon som kör Sport 2000). _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||||
Det är ju ingen varvtalsspärr på S2000-motorerna, så en del som pressar till max brukar nog byta kolv oftare än var 10:e timme.
Här är en bra reklamfilm för karting, om man är tveksam: http://www.kartattack.it/on_the_trac Eller kanske inte... ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
*Host harkel* Det går alldeles utmärkt att få upp en kart på 2 hjul.. Undertecknad lyckades med detta på en tävling i malmö (lockarp) för några månader sedan.. råkade flyga igenom kylaren på framförvarande bil som sen agerade ramp ![]() ![]() ![]() _________________ Emil Jönsson |
||||
hehe, vilken ehr... "bra" reklamfilm det va ![]() ![]() _________________ A Eklöw |
||||
Aktuell motorsport har en fin sökfuntion för radannonser:
http://www.aktuellmotorsport.se/Kart _________________ Olle Norblad |
||||
För mig som inte begriper så mycket om trimmade tvåtaktare - varför måste man byta kolvar på dom? sprickor runt kolvbulten av övervarv eller?? _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Jag kör icc på hobby nivå och har gjort det ett par år. Kort om mina erfarenheter:
Det är definitivt mer skruva på icc än på de övriga klasser som nämnts, ett lätt sätt att minska mektiden vesäntligt är att köpa ett icc chassie med självjusterande bromsar (vissa typer behöver schimsas ![]() Det är sällsynt med motorhaverier, man ska vara slarvig el dumdristig för att det ska rasa. Har aldrig hört om att en växelåda har pajjat. På låg hobby nivå räcker det att renovera motorn 1 gång per år (2ggr om man kör extremt mycket). Det är ett förbannat meckande och testande att få förgasaren rätt och optimalt. Icc är iockmed växlar och frambromsar mer som att köra bil, det blir annorlunda spårval mot kartar utanframbromsar och växlar. Det kan vara knepigt när man samsas. Det är stående start på tävling, bara det borde i princip avgöra. Det puttar på extremt bra och är en rätt speciell känsla när fältet sticker iväg och ska in i första kurvan. Cobolt: Man tappar lite effekt när kolven blir sliten, har inte tänkt över det så mycket utan bara accepterat.(kanske lite konstigt eftersom jag är forskarutbildad i materialvetenskap...) Det som tillslut brukar hända om man inte byter är att kolv bultslagret går vilket oftast leder till generalras (2-takt, allt flis åker in i cylindern). Detta är oftast dyrt iallafall på TM:s motorer då det är nicasil foder som inte lätt kan renoveras. _________________ Staffan Karlsson |
||||
Va med att prova på 100cc utan växellåda (ICA eller Formula A)? Jag har inte själv kört kart med växlar men dom jag känner säger att det är ett h**¤£¤ strul att växla, och att dom värsta 100cc'arna utan vxl. går bra sammanliknat med ICC.
Själv har jag en 10 år gammal Formula A som jag köpte för 2500 kronor förra året. Den behövde självsagt lite TLC, men har man en familj som har kört kart lite, så har man ju lite ekstra delar ![]() Annars så får man laga sin egen grej... till.ex. gixxerkart.. :woot: http://blau.homeunix.net/pub/film/gi _________________ Orjan Sandland |
||||
Det är inga problem alls att växla, spak vid ratten, lätta en aning på gasen och skicka upp eller ner ett hack. Kan inte bli lättare.
Är man inte van kan ju iofs motorns karaktär ge problem. Den går som en sur moped upp till ca:9000varv, sen varvar den ur (ca:14500varv) på kanske 0,5s. Så det gäller att vara med, men sådana är alla vassa 2-taktare. _________________ Staffan Karlsson |
||||
Ursäkt, det är inte det att växla som är svårt, men hur ofta man måste växla. Alla dom jag pratat med som provat ICC eller liknande säger att växla 60-90 gånger per värv är lite tråkigt ![]() ![]() _________________ Orjan Sandland |
||||
Re:
Gammal tråd... Efter 9 års källarlagring såg min gamla Rotax ljuset igen i September i år. Ny bromsvätska, motionera bromsoken lite, tankade och laddade batteriet sen var det bara att åka. Har kört 7-8 pass tillsammans med mina glin som började köra Cadetti och Micro i år. Jäkligt kul att åka tillsamman med ungarna. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 27 besök senaste veckan (26744 totalt) |