Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Byta bromsbelägg bak på Megane RS 250? | 11379 besök totalt |
När jag ska trycka in kolven i bakre bromsoket så är det tvärstopp.
Bromskolven ser ok ut innanför skyddsgummit vad jag kan se. Men det verkar som handbromsen också går på samma kolv bak? (Handbromsen har jag naturligtvis inte på.) Är det någon specialtrick bak för att kunna tryck in kolven? _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Efter en hel del googlande så verkar det vara nödvändigt att rotera kolven när man trycker in den.
Så man måste ha en http://uksc.co.uk/shops/cars/product Var köper man sådant verktyg här hemma, funkar denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve
Den satsen har funkat klockrent på alla bilar jag har provat iaf! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Nu finns det vänstergängad och högergängade sattser ser jag.
Jag är lite osäker vad som gäller min bil, har sett att folk säger olika vilken som passar. Man vill ju helst slippa köpa en med både höger och vänster, kostar ju en slant. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Denna satts en blev det.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve Verkade vara den billigaste som hade högergänga. Plattan som skulle passa Renault funkar inte på Mégane RS, därimot var platta p helrätt. _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Kan man få en uppdatering på byte av belägg bak. Jag försökte peta in nya belägg bak häromdagen, men gick bet. Fick inte in kolven tillräckligt långt för att de nya beläggen skulle få pösts. Och blev då nojjig och funderade på om jag fått fel belägg (för tjocka). Men av vad jag kan se har jag rätt belägg, ca 16 mm tjocka.
Vad är då tricket för att trycka in kolven i oket? Är specialverktyg absolut nödvändigt? Tack! _________________ Per Brugge |
||
Du änvände väll verktyg som har en roterande platta som ligger mot bromskolven så kolven roterar när du skruvar in den?
I sånna fall skall det inte vara några problem att få in den hela vägen. _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Nej, jag hade inga "riktiga" bromskolvsverktyg. På oken fram kan man ju bara pressa tillbaka kolvarna med handkraft (eller med lite hjälp av en stor skruvmejsel eller liknande, givet att man är rädd om kolven).
Försökte samma bak men det rörde sig ju inte alls. Testade då en vanlig tving men den pressar ju bara ihop utan att rotera. Så jag har aldrig testat med fritt roterande kolv. Om man nu köper ett riktigt verktyg, åt vilket hålls ska det snurra - höger eller vänster? _________________ Per Brugge |
||
Jag är säker på att det var höger till 95%.
Jag köpte ett kitt med både högergäng och vänstergäng på biltema. Sedan gäller det att adapterplattan mot kolven passar också. Denna köpte jag: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Denna räcker nog åt dig, har använt sån på Seat Ibiza.
Säkert någon som har en sådan nära dig. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||
Yep den billiga (169 kr) från Biltema funkade fint. Storleken var nästan klockren men de två runda stiften var aningen för stora. Jag slipade till det ena av stiften någon mm med vinkelslip och då funkade den perfekt. Så nu är beläggen bak bytta _________________ Per Brugge |
||
RenaultSport Byta bromsbelägg bak på Megane RS 250? | 11379 besök totalt |