Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Toe-in-justering efter montering av nya p-ändar...
1697 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare

... behövs det egentligen?

Skälen till att jag är tveksam är följande:

1. Låsmuttrarna satt som berget (fastrostade), ingen justermån

2. De nya p-ändarna (styrstagsändar om någon undrar) är i princip identiska med de utbytta.

1 i kombination med 2 borde inom felmarginalen ge samma toe-in före som efter p-ändesbytet.

Vad tror ni?

Annars blir det till att gå ut och kontrollmäta och vid behov lossa låsmuttrarna.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Toe-in-justering efter montering av nya p-ändar...

Jag skulle inte låta bli att kolla to in efter ett byte. Om inte annat så för att veta vad det är NU.
Sen kan man provköra även om det är fel och känna hur bilen reagerar, innan man ställer det rätt.
Bra att veta. Du klarar dig med ett par långa linjaler själv hemmavid.
Göran Malmberg

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

>>Göran du har ingen bild på ditt arrangemang med plankorna?
Jag försökte förklara för patrik men jag virrade nog till det lite mycket En bild säger mer än tusen av mina virriga ord

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Även om man får dit mätlinjalerna/plankorna, hur kommar man åt att mäta?

Bilen är ju liksom i vägen. Eller ska det vara så breda plankor att man mäter under bilen tro?
Låter rimligt.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Plankorna pekar ju framåt så du mäter framför bilen. Har du tex 15" fälgar så spelar det ju ingen roll var du mäter någonstans om du har 15" mellan mätpunkterna... då blir det samma differans överallt.

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Ah, nu begriper jag. Naturligtvis, det kunde man ju räknat ut på dagis

Men, utgår man ifrån 15" fälgar när man mäter toe-in?
Det borde ju rimligen inte spela någon roll vilken sorts fälgar man har, bara avståndet mellan de främre och de bakre mätpunkterna är det rätta.

Vilket det nu är?
Fälgberoende?

Måste sätta mig in i framvagnens ädla teori.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Egentligen spelar det ingen roll vad du har för mätavstånd... egentligen är det väl grader man mäter i.. men för hemma mätningar är differansen i mm enkel att använda sig av. Man kan ju räkna fram vad saab anser vara lämpligt eller så testar man sig fram.
Tex kan lite toe out vara lämpligt när du ska köra på Lunda med stcs Då svänger det in bättre.
Men för kaffemugg-i-handen-körning på motorvägen är det toe in som är att rekomendera

När det gäller framvagnsgeometri så är det bara att börja laborera. Tänk på att saab var så väliga att dom gav dig +0,25 grader camber från fabriken Kan vara värt att chimsa lite så du hamnar på rätt sida om nollan så att säga.

Det gäller att hitta den där "sweet spoten" där bilen inte är alltför spårkänslig och hetsig men ändå sänger in villigt

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Men, beroende på mätavstånd och vinkel kan man ju få olika toe-in för samma millimetermått.

Toe-in blir ju mindre för 13tumsfälg än för 15tumsfälg.

Eller

Ska kanske gå hem och friska upp geometrikunskaperna, det var så länge sedan...
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

poh99 skrev:
Men, beroende på mätavstånd och vinkel kan man ju få olika toe-in för samma millimetermått.

Toe-in blir ju mindre för 13tumsfälg än för 15tumsfälg.

Eller

Ska kanske gå hem och friska upp geometrikunskaperna, det var så länge sedan...

Javisst blir det så... i alla fall när man använder mm som mått. Jag förmodar att det egentligen är grader som används. men använder du dig av samma avstånd hela tiden så är det ju inga problem. Man provar en inställning och ser hur det känns och sen ändrar man lite om man inte blev nöjd.

Citera
Skruva banåkabil
1697 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande