Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1697 besök totalt |
Toe-in-justering efter montering av nya p-ändar...
... behövs det egentligen? Skälen till att jag är tveksam är följande: 1. Låsmuttrarna satt som berget (fastrostade), ingen justermån 2. De nya p-ändarna (styrstagsändar om någon undrar) är i princip identiska med de utbytta. 1 i kombination med 2 borde inom felmarginalen ge samma toe-in före som efter p-ändesbytet. Vad tror ni? Annars blir det till att gå ut och kontrollmäta och vid behov lossa låsmuttrarna. |
||
Re: Toe-in-justering efter montering av nya p-ändar...
Jag skulle inte låta bli att kolla to in efter ett byte. Om inte annat så för att veta vad det är NU. Sen kan man provköra även om det är fel och känna hur bilen reagerar, innan man ställer det rätt. Bra att veta. Du klarar dig med ett par långa linjaler själv hemmavid. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
>>Göran du har ingen bild på ditt arrangemang med plankorna?
Jag försökte förklara för patrik men jag virrade nog till det lite mycket ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Plankorna pekar ju framåt så du mäter framför bilen. Har du tex 15" fälgar så spelar det ju ingen roll var du mäter någonstans om du har 15" mellan mätpunkterna... då blir det samma differans överallt.
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Ah, nu begriper jag. Naturligtvis, det kunde man ju räknat ut på dagis
![]() ![]() Men, utgår man ifrån 15" fälgar när man mäter toe-in? Det borde ju rimligen inte spela någon roll vilken sorts fälgar man har, bara avståndet mellan de främre och de bakre mätpunkterna är det rätta. Vilket det nu är? Fälgberoende? Måste sätta mig in i framvagnens ädla teori. ![]() |
||
Egentligen spelar det ingen roll vad du har för mätavstånd... egentligen är det väl grader man mäter i.. men för hemma mätningar är differansen i mm enkel att använda sig av. Man kan ju räkna fram vad saab anser vara lämpligt eller så testar man sig fram.
Tex kan lite toe out vara lämpligt när du ska köra på Lunda med stcs ![]() Men för kaffemugg-i-handen-körning på motorvägen är det toe in som är att rekomendera ![]() När det gäller framvagnsgeometri så är det bara att börja laborera. Tänk på att saab var så väliga att dom gav dig +0,25 grader camber från fabriken ![]() Det gäller att hitta den där "sweet spoten" där bilen inte är alltför spårkänslig och hetsig men ändå sänger in villigt ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Men, beroende på mätavstånd och vinkel kan man ju få olika toe-in för samma millimetermått.
Toe-in blir ju mindre för 13tumsfälg än för 15tumsfälg. Eller ![]() Ska kanske gå hem och friska upp geometrikunskaperna, det var så länge sedan... |
||
Javisst blir det så... i alla fall när man använder mm som mått. Jag förmodar att det egentligen är grader som används. men använder du dig av samma avstånd hela tiden så är det ju inga problem. Man provar en inställning och ser hur det känns och sen ändrar man lite om man inte blev nöjd. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1697 besök totalt |