Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2348 besök totalt |
Vad tjänar man på att `kugga` LMM?
Läste på en sida att om man vrider kugghjulet i en LMM mot urs så ska det resultera i att man får några hk? Hur mycket sanning ligger det i dettta påstående? Är det inte så att styrboxen justerar ner bränslemängden i alla fall även om man gör så? Förklara till en novis tack... ![]() _________________ Johannes K |
Det jag har fått höra om luftmängdmätare med klaff är att om man har skaffat sig en lite vassare kam så minskar vacuumet på tomgång. Klaffen rör sig då inte lika lätt och motorn går lite för snålt på låga varv.
Man kan då släppa efter ett par kugg (markera originalinställningen först!) så rör sig klaffen lättare. Har själv upplevt detta på en Opel CIH med ENEM P13 kam, co-halten var finfina 0,1 och tomgången var sådär ojämn och häftig som den ska vara på racerbilar (Rekord -75, ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Effekten av att släppa lite pa fjädern blir att datorn tror att det kommer mer luft in i motorn är det gör. Den kommer da att spruta in mer soppa, bilen gar fetare, kanske nagon häst extra. Hur det blir med lambda-sensor och closed-loop vet jag inte.
Later som ett rigtigt bonn-trim. Bättre att mappa om bilen ordentligt skulle jag säga. LMM är noga kalibrerade fran fabrik, det är ju mycket viktigt att de mäter rätt. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
Klaffen bottnar ungefär vid bilens max vridmoment, så om man släpper på fjädern så ökas bränslemängden på lägre varvtal. Brukar som sagt göra nytta när man har trimkam.
Alla har ju inte råd med en mappning för 5000-10000( ? ) kr.. _________________ William Ekström |
Vad tjänar man på att `kugga` LMM?
Grejen är väl inte vad man tjänar på det utan hur mycket man kan förlora om det står galet. Många har tyckt min bil går bra men jag har ändå undrat om den inte borde gå bättre. För några år sedan försökte jag skruva på den för att se om det hände något dock utan större resultat. Till saken hör att tidigare ägare hade mixtrat med den. För några veckor sedan fick jag tillfälle att jämföra den med en oskruvad och min var satt mycket mjukare. Jag ställde den ett hack mjukare istället för kanske 6-7 som den var. Sen ut på provtur och testade med mjukare respektive hårdare. Men det tycktes som jag träffade rätt på en gång. Nu känns bilen klart rappare och drar bättre genom hela registret. Tidigare började den tröttna lite efter 160 men nu drar den bra. Jag har läst att man ska ställa in LMM med en voltmeter som spar medelvärdet, men var tusan hittar man en sån? Hursom helst tror jag det bästa är att gå på känn. Det kan nog vara bra att kolla av den om man modifierar motorn på nått sett. _________________ bmw bmwsson |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2348 besök totalt |