Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4583 besök totalt |
Importera banbil
Finns det skillnader i import av bil för väg och banbil som aldrig gatreggas? Har gått i genom detta forum men hittar inte någon info. Trodde det skulle stötts och blötts massor med gånger redan. _________________ Per Pokosta |
||||||||
Tjena Per,
jag köpte min rx7a i Edinburgh. Ifrån UK avreggas bilen i UK samband med köpet (säljaren skickar in en lapp om export). Sedan när och OM du vill kan du registrera bilen i Sverige när du kommit hem. Vet inte om det är samma för alla länder men gissar på det. Min tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag valde att skaffa tillfälliga regskyltar så jag kunde använda bilen som gatbil i tre månader (i sverige), men skippade reggbesiktningen sedan, byggde om till racebil/trailerqueen ![]() Nu är den ju bara en pryl, så ingen registering eller försäkring krävs. På samma sätt som man inte registerar att man äger en TV ![]() |
||||||||
Min Westfield var inte gatreggad i England då jag köpte den och är inte det här i Sverige heller. Rent juridiskt var det då inte ens en "bil" jag importerade. Det var lite oklar vad, ur en rent juridiskt vinkel, släpkärran var lastad med, men "en samling rör och motordelar för eget bruk" är nog hyfsat nära. Ingen myndighet behövde blandas in.
![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||||
Re:
Det spelar ganska stor roll huruvida det är inom EU (då kan det vara bil, rörbitar eller i stort sett vad som helst utom vapen, vapendelar, alkohol, tobak eller knark) då det inte är tull etc och i stort sett fri rörlighet på varor eller om du hämtar från utanför EU. Utanför EU så är det tull, moms etc. Och det är olika tullsatser beroende på om det kan räknas som en bil, eller om det är bildelar etc. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Re:
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||||
jo om det är en bil som tävlats med så finns det FIA papper på den som motsvarar vår vagnsbok. dom skall du se till att få med vid köpet.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Av nyfikenhet:
Hur funkar det om man skulle köpa en bil nånstans i EU, köra bana några år och sen få för sig att sälja. Är det möjligt för nya ägaren att regga in den i Sverige eller kommer nån myndighet att bil fundersam över varför det tagit så lång tid? Samt att det ju kan vara rätt stor skillnad på mätarställningen. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||||
Re:
Det är inget bäst före datum på registrering. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Re:
Förutsättningen för en gatreggning i sverige är att man har registreringspapper från utsprungslandet Notera alltså att det INTE går på något enkelt sätt att registrera in en bil för gatan som inte varit gatregisterad i utsprungslandet. Har man för avsikt att sälja en importerad trackdaybil efter några år så rekommenderar jag att gatregistrera den direkt när man tagit hem istället för att vänta. Det kostar bara ca 2000:- och regler för import kan förändras... Dessutom får man bättre betalt för en bil som är färdigreggad. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Re:
Är det en bil med helfordonsgodkännande ska den vara i orig utförandet vid regbes. Hur ser en trackday-bil ut efter några år? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
Re:
Helfordonsgodkännande följer vid varje besiktning. Hur funkar det om bilen blir registrerad men aldrig godkänd på en besiktning? _________________ Anders Hansson |
||||||||
Re:
Men en reg besiktning är imho känsligare. Du klarar dig som regel med eftermarknadstillbehör på vanlig kontrollbes. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4583 besök totalt |