Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2988 besök totalt |
Material till simpla bärarmar?
om man skulle få för sig att svänga ihop egna bärarmar till en framvagn med mcpärsonben, vilket material och vilken dimension är det lämpligt att använda typiskt? Vanliga "bonn"-stålrör i lämplig grovlek, funkar det? Rund eller fyrkantig sektion? Anledningen skulle vara att få lite bättre kontroll på hjulet i "längsledd", mer ändamålsenlig infästning av krängningsfjädern samt ytterligare lite justermån för camber och caster. |
||
Stackars shopingbilen...
![]() ![]() Har för mig att runt 2391 i 20 x 2 är en vettig dimension sådär på rak arm. Glöm bara inte svetsändasrna om du kör med uniballs eller gängar på annat sätt. |
||
Jag är ju bara omtänksam... ![]() Det skulle i så fall inte bli uniballs, utan lite styvare traditionell lagring. Ska fundera vidare... |
||
Hej
2391 men använd gärna ett normaliserat material (NBK), det funkar bra. Jag skulle nog gärna gå upp till 20x3 också kanske. Men det beror på hur allt ser ut. I dubbelturbocaprin byggde vi med 22x3 eller nåt, och det blev faktiskt inte speciellt tungt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Bra Gustaf!
Låg inatt och fudnerade om jag mindes helt fel på antingen dim. eller på väggtjockleken. Kanske det var så att med 25mm funkade 2mm gods och för 20 kunde man ta 3... Jaja, 20 x 2 kanske var i värsta laget, även om det antagligen håller. |
||
Flink med räknestickan som vanligt. ![]() ![]() |
||
Eftersom du har räknestickan framme, fuling, hur mycket(Newton) klarar ett rakt, runt, rör i lämplig längd som inte utsätts för någon nämnvärd böjbelastning, utan enbart i rörets längsled? Känns som en hel del.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Drag eller tryck tror jag inte spelar så stor roll pga knäckrisken är väll rätt liten med de längder det brukar vara på bärarma.
om man har 2st rör i en A-arm kommer ena få grad och den andra tryck plus böjning på båda. Men en liten gissning av mig så borde belastingen ligga max på 50-100N/mm (MPa), allt beronde på bilvikt,bromsförmåga mm. _________________ Johan Sjölinder |
||
Efter att farit runt lite i sifferträsket så är bromsningen de som ger störst belastingar på bärarmana.
Tumme pekfinger på ca 1000kg bil med dubbla bärarmar fram som bromsar ca 0,95g, gissa vilken bil ![]() rör N/mm 25x2 119 22x3 134 20x3 183 20*2 237 på de undre bärarmana, de övre är betydligt lägre. Allså att gå från 25x2 till 20x2 ger ca en fördubbling av spänningen. ps hoppas att jag räknat rätt ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Vad ligger sträckgränsen på, 500 N/mm^2? Med en area på ungefär 120 mm^2, så klarar alltså ett 20*2-rör en belastning på ca 60 000 N, eller motsvarande 6 ton, innan det ger med sig, om sträckgränsen ligger på 500 N/mm^2. Känns onekligen som en hel del om det är rätt konstruerat, inte allt för tätt mellan infästningspunkterna, etc..
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2988 besök totalt |