Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1433 besök totalt |
Fyrpunktsbälte i bil utan bur??
Försöker finna en bra lösning på var bältet ska fästas bak i min Kadett. Fram fäster man ju såklart i orginalfästena. Har OMP-stol med hål för bältena. Tänker svetsa en bur i vinter men tills dess vill jag ändå åka med riktigt bälte. Min första tanke var att dra bältet bak till där dragkroksinfästningen sitter. Är ju en balk på insidan som jag låtit sitta där för vridstyvhetens skull. Den skulle man ju kunna dra rejäla bultar genom (fyrkantsrör 50x50 och 3mm gods). Dock har jag inte hittat tillräckligt långa bälten för detta. Kanske kan skarva med bult i bältets fäste och sen därefter i balken? Finns det nånstans de säljer bälten att skarva med? Vill ha så det verkligen sitter fast men tänkte slippa svetsa ett stag som sen ska bort när det blir burt om 3 månader. Vill ha massor av tips och ideér. Tackar på förhand. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Tänk på att vid en eventuell rundslagning där taket mosas in i kupen så kommer ett fyrpunktsbälte att hålla dig upprätt medan ett trepunktsbälte tillåter att man kasar åt sidan och har en chans att överleva.
_________________ Anders Hansson |
||
Svetsade du vinkeljärnet direkt mot "väggen" vid bältetsinfästning eller svetsade du på en bit som borrades och bultades i orginalgängan?
![]() Kalasstort tack än så länge Micke. Ska ut och kolla hur man man göra en gång till _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Variant 2 är den jag kör med, det kan möjligen skymtas på bilderna under "våra banåkarbilar" _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
På min saab har jag fäst axelremmarna i fästena till bakbältena under baksätet... Fick sätt lagom vinkel faktsiskt. Men jag misstänker att din kadett är kortare så du kanske får en väldigt brant vinkel?
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1433 besök totalt |