Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
KW coilovers. Bör de renoveras?
2 besök senaste veckan (1059 totalt)
M Elmeskog

Här sen Feb 2003

Trådstartare

Har köpt mig en Cayman S med KW coliovers (V3). De har med största sannolikhet suttit på sen bilen var ny dvs sedan -06 och 5000 mil. Bör dessa renoveras med jämna mellanrum? Jag kan inte på något vis känna av att det finns något behov men å andra sidan så vet jag ju inte hur de kändes när de var helt nya och jag kan inte heller hävda att jag har tillräcklig erfarenhet för att kunna känna av när en renovering börjar närma sig.
Vad tror ni som har lite mer erfarenhet på området?

/Martin

Eslöv
Här sen Apr 2006

ingen principell skillnad mellan coilovers o vanlig fjädring...så bry dig inte förrän du märker prestandaförsämring...eller att du märker skillnad när du gungar på bilen

Vimmerby
Här sen Mar 2008

Tittar man på t.ex. en crosshoj åldras oljan och viskositeten ändras med tiden, även om dämpare/gaffel inte mår så dåligt att den börjat läcka olja. Den stora funktionsskillnaden folk kan känna när dom till slut fått tummen ur och renoverat dämpare beror inte nödvändigtvis på att det varit något direkt fel på dämparen, kan vara så simpelt att oljan gjort sitt.

Jag vet inte hur hårt dessa dämpare fått jobba tidigare eller hur höga krav du kommer ha på dom, men om du t.ex. skulle få för dig att lägga en massa tid och arbete på att justera in dämparna för optimal funktion kan det vara läge att tänka över en renovering först så du vet att dom i grund och botten faktiskt gör det dom borde.

2 besök senaste veckan (1059 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande