Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum 1-pelarlyft/Saxlyft | 6 besök senaste veckan (7890 totalt) |
Hej!
Jag funderar på att köpa en 1-pelarlyft eller Saxlyft. Någon som har erfarenhet av dessa & kan tipsa om fördelar/nackdelar avseende dom? Ev. även rekommendera ett fabrikat? Tacksam för kommentarer! Med vänlig hälsning Magnus _________________ Magnus Norling |
||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Njae.... lite märken har det blivit i färgen, betongen har klarat sig. Numera har vi skyddspapp under hjulen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Det finns ju många saxliftar som har två körbanor istället för en hel, då kommer man åt kardan och avgas etc. något bättre.
En sån står på min önskelista, men dom ligger runt 18kkr för en som lyfter 1m, och 35kkr för en som lyfter 1,8m. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||
http://www.blocket.se/orebro/Laglyft
Skulle också gärna ha en liknande men det är svårt att smyga in i garaget utan att den märks... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Mm. Har sneglat på den tidigare, ser schysst ut, men blir ju ändå rätt många pengar för att lyfta bilen, men satan va skönt det hade varit... _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Har använt Nussbaums Saxlyftar en hel del, Klart smidigast med saxlyft sålänge man inte skall göra jobb där liften är ivägen.
Lägger men klossar mellan bil och lyft så får man skapligt utrymme rätt fort utan att ha alltför tjocka klossar _________________ Henrik Petersson |
||
I denna tidigare tråd har jag skrivit lite om saxlyft och mina erfarenheter:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag rekommenderar verkligen en saxlyft, i ett hobbygarage är den i mina ögon mycket mer praktisk än en 2 pelare då den tar mindre plats, inga pelare i vägen och snabbare upp/ner med låga bilar. Nackdelen är såklart att du inte kan parkera en bil under en annan upplyft. Något år efter att jag köpte min så släpptes det en ny variant av lyft som flera tillverkare säljer, den har elektromagnetisk säkerhetsspärr istället för pneumatisk. Så om du inte har en kompressor som alltid är igång så rekommenderar jag att du satsar på en sådan _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Någon här som har erfarenheter av enpelarlyft och kan ge lite för- och nackdelar?
Jag tittar lite på denna: https://verkstadskungen.se/enpelarly Har tidigare varit inne på en tvåpelarlyft till mitt garagebygge, men samtidigt lyfter denna enpelarlyften ovan praktiskt taget lika högt, vilket skulle medföra att det också går att parkera under denna. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||
Har inte erfarenhet av enpelare men har en höglyftande nedsänkt saxlyft från Verkstadskungen som jag är supernöjd med. Kan rekommendera företaget. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Den stora nackdelen med enpelarlyft är att du behöver köra bilen över armarna på lyften. Är mycket smidigare med en tvåpelarlyft som bara har en synkroniserings wire i bågen ovanför bilen och en elkabel då man får ett fritt golv som går att städa ordentligt och inte en kanal vid golvet där det blir oljegrusäckel. Sen får man med enpelar lyft armar under mitten på bilen vilket gör att det kan bli stökigt att ta ner avgassystem, växellåda, kardan etc beroende på bil. Det är dessutom omöjligt att lyfta karossen från en bil med ram Funkar nog relativt sätt bättre till en bil med framhjulsdrift. Skulle säga att det känns nog lite stökigt att köra in en bil och gasa över benen när en annan bil är upplyft på enpelarlyften. Jag gillar tvåpelare med fritt golv dvs två motorer och ingen kedja på golvet. Har haft sån i många år och den har få nackdelar men många fördelar sålänge man har hyffsad takhöjd där man har stolparna och en bredd så man kan gå runt stolparna. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Tack för input Andreas och Gustaf.
Det är ju så klart för och nackdelar med allt. Är dock inte speciellt orolig för att köra över basdelen på denna, då den inte bygger så mycket i höjd. Klart att en tvåpelare har sina fördelar, men i nuläget vet jag inte hur mycket skruvande det kommer bli för egen del, då är förvaringen viktigare för mig att kunna tillgodogöra yta för att vid behov ställa en andra bil under bilen på lyften. Möjligen att man skulle kunna börja med en enpelare och sedan uppgradera till en tvåpelare när jag bestämt hur jag vill ha allt i garaget. Tror att jag kan leva med eventuellt tapp i andrahandsvärde om jag skulle behöva sälja enpelaren. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||
I en bra värld... tja vad hade man haft då..
Har själv en gammal 2 pelare med en mittbalk. .. och en gammal 4 tons 4 pelare... betala 18 k för båda totalt. . Köpte vid 2 tillfällen.. ja dom har nog tappat vad dom skall det finns massor av gamla lyftar ute som säkert duger många år till och tröttnar man Går dom lätt att sälja. Att köra över beställningen till en 1 pelare med last på..huga.... _________________ Michael Thulesius |
||
Jag har en "Quick Jack".
Det hade varit schyst om den lyfte högre (och ännu schystare om jag hade högre i tak!) men för vad den kostade (jag köpte den då jag bodde i USA) och hur smidig den är att flytta runt (kan tas med till räserbanan) så är den väldigt bra. Milsvids bättre än domkraft och pallbockar!! Har använts till allt från växellåds/kopplingsbyte till rostlagning, bromsarbete, etc. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
Ingen kommer ihåg en fegis.. Det kan hända att jag inte ens behöver köra in så långt i garaget med en andra bil. Vet när allt börjar vara på plats så att jag kan mäta mer exakt. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||
Om nån är sugen på en Quick-jack så har jag en som jag funderar på att sälja, jag har fått diskbråck och har svårt att lyfta fram den så jag kör mest med vanlig domkraft och pallbockar.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Du har PM. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jag har den här , fungerar mycket bra och Bengt var bra att ha och göra med.
https://bengtsbilmaskiner.se/produkt Vanlig saxlyft med 2 körbanor , litet pumpagregat på en vagn , 3 fas nödvändigt så klart.[/b][/url] _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
Allmänt banåkaforum 1-pelarlyft/Saxlyft | 6 besök senaste veckan (7890 totalt) |