Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Esprit -88 GT1 hyllning | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (31915 totalt) |
Efter att mina tidigare projekt brunnit upp i verkstadsbrand så kände jag att det var läge att börja om med något helt annat än mina tidigare projekt. Efter att ha hittat ett Esprit bygge till salu fastnade jag för modellen och frågade om denna bil var till salu.
Lånade bilderna från förra ägaren Flerro:s tråd (hoppas det är ok), jag har inte hunnit ta några nya bilder än. Bilderna lånade från: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Planen är att få i en bur i bilen och kunna plocka ut en vagnbok sen registrera bilen som ombyggt fordon. Jag har också tittat på TimeAttacks olika klasser och ska bygga bilen så den passar in i TA Pro Street Buren är ett problem, hittils har jag inte fått svar på hur man ska bygga en bur i en bil utan plåtgolv. Det här är planen hittils: Motor Lexus V8 1UZ-FE. Växellåda 6-växlad manuell med diffbroms från Audi R8 Bromsar Fram : Porsche 997 Cup 380x32 Bak Porsche 997 Turbo 350x28 Chassi Det här är ett frågetecken, vad ska man välja? KW Competiton 2 vägs Intrax 1K2 (Intrax har även 4-Weg till Esprit) Moton Clubsport Fälgar och däck R-däck Motec-wheels MCGT är en fälg som jag har fastnat för och finns i 10x18 och 13x18. Så här såg det ut när det begav sig i BPR serien _________________ |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Inga givna svar ang. bur, bästa vore nog att kontakta din närmsta SBF besiktigare, eller för TA vad motsvarigheten blir hos dem/SMA.
Men lite inspiration kan du säkert hitta på hur FIA/MSA godkända lösningar ser ut i besläktade glasfiberspektakel: http://www.safetydevices.com/motorsp _________________ Pontus Fyhr |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Pontus, Jag har redan jagat SBF men tycker inte jag får några bra svar. Jag har varit i kontakt med den sportgrensansvariga och teknisk ansvariga i mitt förbund. Där blev jag rekommendera att ringa SSK, men SSKs tekniska ansvariga kunde inte rakt ut säga hur man skulle bygga. Sen har jag pratat med Guss på guss burar och han hade en gång byggt en bur i en Europa med hjälp av plattjärn bultade i tunnel-ramen under karossen, men jag vet ju inte om det blir godkänt. Nu försöker jag få fram information från de som håller på med historiska bilar, men det verkar svårt att få fram vad som gäller där också. Lotus elan som du länkade buren ifrån är ju närbesläktad. Jag har faktiskt hittat en safety devices bur till Esprit, men den säljs inte längre och jag vet inte om den är godkänd heller. Är det någon som har tips på vem man ska prata med är det mycket välkommet! _________________ |
||
Hade jag vetat om det tidigare hade jag varit intresserad, nu har jag en motor på väg hem. Blev en 1UZ-FE med från -97, blir sugmotor för gata. Sen får vi se vad som händer _________________ |
||
Ser det inte ut att vara väldigt tunna rör, 1" på flera ställen? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Jag skapade mig ett konto på Seloc och ska fråga där. jag har tittat på Safety devices buren och jag tycker inte den är tillräckligt bra, den är för klen (1" rör på vissa ställen) Jag har fått uppfattningen att Lotus Motorsport inte håller på så mycket med de gamla bilarna utan har mer kunskap om de nyare Elise och framåt bilarna pga att de som jobbat med Esprit inte finns kvar på Lotus längre. _________________ |
||
Jo, verkar inte vara så kraftigt byggd, känns inte så säker. Jag vill ju ha en säker bil så man vågar åka bana, med tanke på att ramen på bilen är av backbone typ behövs mycket förstärkningar för att styva upp chassit. _________________ |
||
Hur har KRB byggt sin bur då? Emelie här på forumet har ju bur också i sin lotus, kolla upp det
|
||
Martin F, stämmer bra, likheten är slående!
Flerro, Man måste ju börja någonstans, bara att vi beställer när det passar sen, ingen jättebrådska än för mig men det är ju skönt att ha grejorna hemma Christian Hedblom, Jag har kollat på emelies bil och bur och jag vill inte kapa ur hela golvet och bakväggen om jag absolut inte måste. Jag hoppas kunna lösa burbygget på ett sånt sätt att det går att ta bort karossen från chassit om man vill. Angående KRBs bil är det en Tiga Group C med överdelen från en Lotus Esprit så det är inte mycket man kan jämföra _________________ |
||
Fasen Johan de är ju du
Life is moving on , och bilarnat med. Kul val av framtida projekt. Nu är jag ingen lotuskännare men BPR-seriens Lotusar var väl ganska förstärkta. Satt väl en hel bur med en massa extra i chassiet där , ut från backbone. Detta för att klara regelverket. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Lillen, Jag har letat bilder på buren i dom bilarna men det är svårt att hitta detaljerade bilder.
Men det blir ju en bur som är monterad mot tunnelramen på något sätt.. HasseStålben, Tack för välkomnandet in i Lotus världen Nu vet du var dina bromsok hamnar !! _________________ |
||
Prova att ta kontakt med http://www.saljcenter.com/ där har det funnits/finns en lotus esprit racebil... kanske kan gå att få bilder därifrån?
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Esprit -88 GT1 hyllning | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (31915 totalt) |