Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
4 besök senaste veckan (12825 totalt) |
BMW M3 E46 2003 Imola Edition "Trackday"
Jag har alltid tyckt om BMW E46 M3, hösten 2013 fick jag en förfrågan från en man i Norra Norrland om att hjälpa till att hitta ett objekt för att bygga riktig racebil, många objekt granskades, ibland stämde till och med papper med uppvisad bil. Efter mycket räknande och letande, så bestämde mannen att det var mera ekonomiskt och praktiskt med en racesnöskoter.. Då jag nu fått lite mera smak för denna biltyp, så kanske jag själv skulle handla en sådan, sagt och gjort, en söndag i april 2014 hittade jag en bil som tilltalade mig här på Rejsa, rätt färg och nära himmet. En svensksåld 2003 med uppdatering och utan lucka, det blev affär! Beskrivning, vi börjar från början. ![]() Då bilen heter UBS118 i regnummer, så blev slutsatsen att detta var en hint om "Utan Bromsar Snabbt", bromsar stod först på listan att åtgärda. Just bromsarna på denna biltyp är första "Bier und getrunken" lösningen. Efter lite funderande så blev det intag för luften i originalhål och med bibehållna dimljus. ![]() Efter lite rådslag med två plåttrollare, Per och Lasse så tillverkade de stosar för att montera nära centrum på bromsskölden, allt för att kylningen skall hamna rätt. Vad är det som skall kylas, jag valde att montera originalskivor från CSL, 345mm i diameter, samt då givetvis flytta ut oken med original hållare. Blev också byte av bromsslangar till stålomspunna samt även nya belägg. Pagid RS29 runt om. Bak blev det så här, passade på att tvätta lite. Här kan man också se att bilen har ett Bilstein PS9 chassi, fram med en ställbar topplagring med ledlager för att enkelt få de cambervinklar man önskar. ![]() Styra vill man ju också kunna, kanske UBS betyder " utan bra styrning ", så här bytte jag styrväxel till en som är snabbare, även snabbare än CSL och CP, nya styrleder både yttre och inre. Original kändes inte lika snabb som bilen i övrigt. Så under alla skydd sitter det en snabbare styrväxel, känns mycket bra att köra. ![]() Insidan fick även en rejäl rengöring passade på även att rengöra maskinrummet, skall ju vara trevligt att jobba för maskinisten... ![]() ![]() Efter lite testande så kom jag fram till att mitt chassi som fungerade utmärkt i övrigt, inte trivdes med de topplagringar jag skaffat. Jag har valt att köra med 9"*18" både fram och bak, då jag även ville ha möjlighet att ställa mera camber. Jag valde här ett "billigt" R-däck, Federal 595 RS-R 265*35*18, detta för att jag som skrivit innan, inte anser att karossen på en std M3 E46 kan tillgodogöra sig de krafter som de bästa R-däcken ger. ![]() Så det fick efter en tuff överläggning med plånboken bli ett nytt chassi. Efter mycket funderande och frågande runt fastnade jag för ett Yellow Speed Club Performance Coilovers, detta tack vare Daniel på Getlow, som är en trevlig prick. Detta chassi är ett tvåvägs, men det som gjorde att det blev just detta är att man kan ställa höjden utan att påverka stötdämparens arbetsläge och att man då inte heller påverkar fjäderns förspänning. När detta monterades så monterade jag även förstärkningar i stötdämpartornen. ![]() Nu kommer vi till den andra "Bier und getrunken" lösningen som troligen skapats under en trevlig afton på Ölfestivalen i syd Tyskland. Den första var bromsarna, nu är det infästningen till bakvagnen. Även denna M3 hade sprickor, dock betydligt mindre än många andra. Troligen ligger räddningen att någon föregående ägare haft tur när hon eller han tänkte, bussningarna fram på bärarmarna bak var bytta till solida Dellrin av okänt fabrikat, men hela. Bild på den större sprickan före och efter, Patrik Stärnqvist på Novoline hjälpte mig med svetsandet. Han är licenssvetsare och har en portabel svets, så ni i Skåne som behöver hjälp, skicka ett pm till mig. ![]() ![]() Efter detta limmade jag med speciallim fast Tuner Motorsport förstärkningsplåtar samt rostskyddade. Nu var det dags att ge sig på bussningar i bakvagnen och ge den en omgång färg. Jag bytte 19 stycken bussningar, dvs samtliga ink kränghämmare bussningarna. Valde att sätta StrongFlex på 10 ställe, PowerFlex till diffen(3st) samt ledalager på resterande. Även camberstaget byttes till ett ställbart med ledlager. Att byta camberstag ger en vink om hur bilen skötts innan, många har fått använda vinkelslip och tagit sönder orginalstaget, jag behövde lite rostolja och en dorn, så bilen har nog haft en vettig "uppväxt" :-) Här syns bakaxel med alla nya bussningar återmonterad. Fram byttes fyra bussningar till StrongFlex. Varför inte montera ex Millways fina solida alu bussningar, jag tycker att de är för en ren tävlingsbil och inte för en trackday bil som även körs ett antal mil på vår svenska asfaltsremsor(vägar). Min bil har när detta görs gått 11700mil och just fyllt 12 år, så även om det fanns sprickor nu, så tror jag inte att det är problem framöver. Skall man göra en ren racebil, så får man som jag ser det banta bilen 300-400kg, göra helt andra förstärkningar ink helsvetsad bur mm. Min tanke är att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Så det var anledningen till att jag inte valde alu-bussningar från Millway, då jag anser att de är för tuffa för karossen på en std M3. Även avgassystemet fick lite omvårdnad. ![]() Så nu har vi kommit till slutet på informationen och följaktligen även bilen. ![]() Ni som nu fundera på att köpa en M3 E46 för att glida runt på banorna och ragga en runda till korvaludan, gör helt rätt. En kanon bil både att köra och titta på!! Nedan följer en uppskattning på vad nöjet kostar. OBS, ex bil och korv. Pris ca Styrning: Snabbare styväxel (kortare än CSL)samt nya inre och yttre styrleder 4 000 kr Bromsar; 4 st BMW original bromsskivor, CSL fram 10 000 kr Pagid RS29 samt stålomspunna bromsslangar 5 000 kr Original CSL bromsokshållare ink nya glidpinnar 4 800 kr Bromskylning, stos, slang, intag samt fäste. 3 500 kr Chassi; Stötdämpare av känt märke ink fjädrar samt ställbara topplagringar och förstärkta kränghämmar stag. 20 000 kr Hjul; Fälgar 4st 9*18 ET 38 samt spacers och 4 st R däck 265/35/18 16 000 kr Bakvagnsinfästning; Förstärkningsplåtar, speciallim samt svetsning av sprickor. 4 000 kr Camberstag bak 2 st ställbara camberstag bak ink ledlager 1 500 kr Bussningar 17 st busningar av delrin, 4 st ledlager. 6 000 kr Totalkostnad 74 800 kr Arbetskostnad; Uppskattad kostnad för arbete om du inte kan göra allt själv. 30 000 kr Givetvis är alla oljor och bromsvätska bytt, en självklarhet för mig, när man handlar en begagnad bil. _________________ Hälsningar Jan-Erik Nyberg |
||
_________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||
Rasmus;
Tack, ja den blev bra, faktiskt bättre än jag både planerat och hoppats på. Är mycket ambivalent hur jag skall göra, blir till att köra med den på prova på körningen på Knutstorp när det är BMW möte där. Har haft funderingar på att gå vidare till en E92 M3, tittat på några stycken, men blir lite besviken. Den senaste tittade jag på förra veckan, skulle vara i toppskick. En liten lagad parkeringsskada skulle finnas. Visade sig finnas mycket mera, uppskattar inte när en bil på flera hundra tusen har framskärm fäst med "poppnit. Så nu känns det som om jag skall vänta med försäljning, (har dock haft några trevliga och seriösa förfrågningar på bilen). Så det är därför jag är intresserad av din diff igen, för även om jag är noga med att ha olja i den jag har, så känns det som en svag punkt om jag börjar åka mera bana. Alexander; Kul att du uppskattar det jag skrivit. Ja, kostnaderna kommer utan att man behöver leta efter dem, detta trots att jag nog hade tur när jag köpte bilen. Den visar sig vara ett mycket bra grundämne för att uppgradera. Kostnaderna som jag redovisar är inte i överkant för att uppgradera en M3 E46, kanske skulle varit 10-15% mera, men man vill gärna blunda för att många små kostnader. Mvh _________________ Hälsningar Jan-Erik Nyberg |
||
Re:
Jag tror att du kommer fastna när du väl har satt dig i bilen på Knutstorp, om bilen redan är klar så är det körning på Knutstorp både nu på torsdag och söndag denna veckan. mvh _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||
Ägde en m3 e46 tidigare och körde en del på bana med den.
Fick även möjlighet att köra en m3 e92 på bana förra sommaren och kan lätt säga att min m3 e46 kändes mycket roligare att köra. Styrningen i e46 är riktigt bra och lagom trög medans e92 kändes för mjuk, mer som en vardagsbil. Motorn i e46 är helt klart en av världens bästa, men det är en subjektiv sak och e92 är verkligen inte dålig heller, men gillade den inte lika mycket, kändes helt enkelt inte lika kul. E46 känns även som en mer responsiv bil där man har mer kontakt med vägen. Övervägde också att köpa en E92 tills jag körde en på bana. Insåg då att de nyare m3orna har blivit för stora och tunga för små banor och köpte en lotus elise istället ![]() Hade jag haft en imola röd m3 e46 så hade jag nog aldrig sålt den, riktigt fin!! _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
Fin Bil
Var och provade din bil för 1,5 år sedan i Mellanskåne. Fin bil svensksåld men inget för mig, trevligt att den kom till en entusiast. Hittade dock en likvärdig bil i höstas ![]() Har inte lagt upp någon resa tråd än men det är på gång. Röda bilar är fräcka. Grattis till en fin bil. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||
Rasmus;
Bilen är ihopa och skall besiktiga den på måndag, så jag väntar med att åka på bana med den. Skulle det vara slut på vattnet från ovan på söndag, så kör jag nog upp och tittar på Knutstorp. David; Tack även för ditt inlägg här, du gjorde mig verkligen säker på att jag är ambivalent med försäljningen. Intressant att du upplevde så stor skillnad mellan E46 och E92, skall ju "bara" skilja 86 kg mellan dem. Torbjörn; Kul att du hittade en bil som passar dig, det är ju det viktigaste. Visst jag uppskattar att min M3 E46 är röd, tycker den passar bra i den färgen och inte helt vanlig. Mvh _________________ Hälsningar Jan-Erik Nyberg |
||
Björn;
Tack, efter ett par Porsche så känns det som det var dags att utvecklas och gör nya misstag och få andra utgifter ![]() Torbjörn; Hittar inte reservdelsnumret nu. Räknade mycket och den styrväcxeln som sitter i din CP bil är lika mycket snabbare än den som satt original i min, som den som jag har nu är snabbar än den som sitter i din CP bil. Återkommer när jag hittat pappren, ligger på ett mycket bra ställe ![]() Mvh _________________ Hälsningar Jan-Erik Nyberg |
||
Re:
Hittade lite info kring utväxling:. ZHP has the steering ratio of 13.7:1. Non-ZHP cars as well as the E46 M3 is 15.4:1, and the E46 M3 Competition has ratio of 14.5:1 Mvh /Jonas _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||
Hjulklapp
Decembermånad, det lackar mot Jul och just med tanke på lacken på denna M3. Så kan det vara passande med en sammanfattning av hur det blev med allt som gjordes under vintern 2014/15 och våren 2015. Redan under 2014 var bilen trevlig att köra både bana och landsväg med, så det var inte utan att jag var spänd på om det skulle märkas skillnad efter det jag gjort (allt finns nämnt i tråden). Redan första turen till hjulinställningen märktes att de få oljud som fanns var borta, detta med det gamla chassiet. Bilen var helt lugn i den något konstiga skånska trafiken. Kördes lite mera gata med bilen innan jag bestämde mig för att byta chassi, så upp med bilen på lyften och på med det nya. Redan på återbesöket till hjulinställning och besiktning märkte jag att bilen nu är riktigt harmonisk, både väghållning och bromsar. På besiktningen visades en skillnad på 3% i bromsverkan mellan framhjulen, det är jag nöjd med. Blev inte så mycket körning på bana i år, men jag var bla på Knutstorp när Paulssons bil hade en trackday. Redan innan så visade vädret på blött underlag, så jag lät stötdämparna stå kvar som leverantören rekommenderar för landsväg. Visst var banan blöt, men inställningarna harmonierade väldigt bra, både i bromsning och ut ur böjarna fanns det bra grepp. Den ofta ifrågasatta diffbromsen på dessa bilar fungerade bra, inget hugg i ingreppet utan jämt och bra. Kanske beror det på att jag har både ny olja och rätt mängd. Har förstått att denna diff styrs av oljetryck. Efter körning så gick jag igenom slitaget på bromsarna, många här på Rejsa har ju har problem med snedslitna belägg samt överhettade frambromsar. Kanske är jag överpetig med bromsar, men jag river ner efter två bandagar och kollar slitage och om det kommit in oönskade saker som kan hindra den rörelse som skall vara i dessa glidok. Nu satte jag fabriksnya okhållare, nya glidpinnar, så jag kunde börja på bästa sätt. Efter 5 bandagar och ca 200 mil väg, finns det inget snedslitage här. Så jag rekommenderar alla att lägga tid på att hålla bromsarna både rena och uppsmorda. Vill påpeka att jag inte bara gör rent bromsarna, utan hela bilen ink undersida och fälgar på in och utsida. Allt för att hålla vikten nere och finishen uppe. Tyvärr gör en nackskada sig påmind när jag kör aktivt med hjälm, så jag måste sluta, trist när bilen är bättre idag än vad jag hade hoppats på när jag gav mig in på detta M3 äventyr. Så en säljesannons finns under säljes banprep bilar. Sammanfattningsvis så kan jag konstatera att jag hade fel! Så bra som bilen blev, så tål den riktigt bra R-däck och en bra sitta-still-stol, men det överlåter jag till den nya ägaren. Bilen är numera såld. _________________ Hälsningar Jan-Erik Nyberg |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
4 besök senaste veckan (12825 totalt) |