Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Prelude -87 Rörramschassi sr20 Stor update | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (30748 totalt) |
Hejsan allihop.
Emil heter jag, 22 år från Skövde. Jobbar som svetsare inne på Volvo i Skövde, började bygga "stancebilar" sedan föll jag in på drifting och TA. Så nu har ett rörrams projekt dratt igång utav min gamla honda prelude -87. Ställde ut den på elmia 2014 men sedan gick det utför när jag fick mersmak för pulver och bakhjulsdrift. Så här har ni starten på min projekttråd, kom gärna med tips. Kunskapen räcker inte hela vägen än för mig! Peace! Start projekt! Bilen har gått igenom rätt mycket, Höjda torn fram Omsvetsade torn bak(egen topplagring) Igenlagda hål runt om Bredde bakskärmar Omlackering Och ja mycket annat. Nu till det nya. Planen var en mitt monterad honda b18c4 vtec motor så började skissa och kapa ur för detta. Men efter ett tag så ändrade jag mig. Nu tar det form gör nya idén. Asträvorna har nog vart ett av dom mest irriterande momenten i bygget hittills. Test montering av en "fulstol" och motor med låda. Gjorde valet att köpa en zf 530 5 växlad låda. I denna ramen som omfamnar motorn underkant ska jag bygga egna motorfästen ifrån tillverkade självklart i rör. Sen får ni lite smakprov på garaget och hur det tar form! Även fårt hem en ny acdc svets från swp! Och lite delar från ddesign, ska köra s14 fram och bakvagn! Med gtr bakvagn! Det var allt för denna gången, blev rätt mycket märkte jag! Peace! Tjena då har jag kommit en liten bit med motorfästena! Skönt att man har lite utbildning och att kunna använda maskiner på jobbet! Svarvar omfång till mina motorkuddar och distanser till motorfästena. Så här har ni resultatet. Nu har jag passat på att måtta och väga in motorn. Ursäkta för all text vet att ni gillar bilder, men det är en förklaring varför jag gjort som jag gjort;) Vägde in bilen mot marken på pallbockar först sedan lyften in motorn på balkarna och vägde in den och mätte in vart jag skulle ha infästningarna för mina vulkade motorkuddar. Sen började jag bolla med idéer för rören emellan motor och chassi. Ville bygga motorfästen som både skulle vara snygga men ytterst funktionella så vi får väl se. Så varför jag svarvat en hyllsa runt kuddarna är att få det väldigt stumt men även att få bort alla vibrationer från motorn. Vissa kör helstumt och det tror jag icke på då det skapas vibrationer i motorn och det är ju aldrig bra. Sen vidare med att få snygga rör emellan motor och chassi. Ist för att bara köra diagonala rör emellan fästpunkterna och få mindre tryck yta mot motorn och mindre stabilitet så bockade jag rör och fick det snygga och bättre med en större och stabilare tryckpunk. Byggt växellådsfäste klart nu, blev stabilt och bra. Bygger inget stumt, använder vulkade gummin frågan Ragnar Cederberg. Två m12 och en 19mm mutter underifrån eller 2st m10 bult att släppa så är lådan lös från chassit. Byggde även en kardantunnel som verkar som att den kan funka, kan få modifiera i bakkant med en till bock. Väntar nu på spakställ och pedalställ så kan jag placera allt det sen stolen. Och jag försöker självklart notcha så mycket jag kan i Fräsen. Allt för denna gång! [/i] _________________ Emil Carlsson |
||||||
|
||||||
^^ + 1 på daugaard
du borde kört b18, vänd rotationshåll på motorn, torrsump och sedan så går det ju fint att para ihop den med valfri växellåda, typ. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Haha kul med lite honda folk då jag som sagt är en gammal honda kille. Kände dock att 1.8l blev lite tunt och höjden var annorlunda på b18 motorn mot sr20 då jag inte riktigt hade fått plats bra med den! Så tyvärr såld! _________________ Emil Carlsson |
||||||
Fick lite mer gjort igår!
Fick mitt obp pedalställ som jag tänkt köra med, har funderat på tiltons men jag kände att jag sparar hellre lite pengar och lägger det på att kanske få den startklar i slutändan! Byggde även några slideskenor så det kan vara ställbart. Gjorde även dörrsträvor till båda sidor, gick på 25mm under max måttet för sbf. Skulle gärna köra upp allt i CAD med vinklar längd och tjofaderittan men jag har varken kunskap eller grejer till det så får bli det gamla hederliga, vinkelslip, ögonmåttet och ett fint rakt plattjärn att malla ifrån! _________________ Emil Carlsson |
||||||
Skulle kunna ha något att göra med faktumet att jag är sekreterare i Hondaklubben och själv bygger en BA4 som kommer få K20 nästa vinter... Kommer bli ett sjukt bygge detta och jag kommer följa det slaviskt! _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Ett tips om pedalställ - provbelasta det och infästningen i ett tidigt skede, innan du bygger klart för mycket runtomkring.
Det är ganska vanligt att jag stöter på pedalställ av liknande typ (men olika fabrikat) som flexar rejält. Det är ganska jobbigt att åtgärda när det är klart, men rätt enkelt om man fångar problemen i tid. Fixa en stol och gör en kloss som låser bromspedalen mot infästningen för cylindrarna, och provbromsa :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Snyggt bygge!! Funkar rörbocken bra att bocka med,och vad tar den för rör?
//Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Haha där har vi en bra förklaring på det då! Kul att höra! _________________ Emil Carlsson |
||||||
Ja jag har hört detta så jag har tänkt att göra något liknande! _________________ Emil Carlsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Prelude -87 Rörramschassi sr20 Stor update | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (30748 totalt) |