Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2438 besök totalt |
Skruva fast stol ?
Hur har ni bultat fast era stolar i bilen Jag har tänkt bulta den i golvet men det verkar vara rätt mjukt ( inte rost ) vill att man sitter fast ordentligt och så lågt som möjligt.. Finns det någon vänlig varelse som har lust att visa med bild ? _________________ Mikael Göransson _____________________ Tomt i garaget. |
||||
om det ska vara SBF godkänt så måste man antingen använda originalhålen (som ju tål en del) eller förstärka med plåtar som man sedan bultar i (kolla GT).
Annars är det enklaste ju att bygga en adapter av 3 mm plåt eller 5 mm alu mellan rejs-stolen (som jag antar att du vill montera ![]() |
||||
original skenor är inge bra....... vilket vi såg sist på Kinnekulle när Ravila åkte av baklänges.... hela stolen vek sig bakåt pga av skenorna öppnade sig av kraften ...... Stumt monterat eller riktiga raceskenor är helt klart att föredra |
||||
Men är det tillåtet att bulta stolsfästet direkt i golvet? Dvs det man köpt till stolen eller bockat själv av 5mm alu.
Edit: Syftar på om det är tillåtet i slc klasserna. _________________ Pontus Hallenheim |
||||
okej.. Har inte tänkt att använda orginalfäste utan jag har tänkt att montera stolarna rätt ner i golvet o slippa en massa adapters o plattjärn.. men är man fel på det då.. givetvis montera något plattjärn mellan bult o mutter.
_________________ Mikael Göransson _____________________ Tomt i garaget. |
||||
på min bil så svetsade jag 2 fyrkantsrör mellan kardantuneln ock den innretröskeln som jag sen har bultat sidofästena i.Nackdelen med att bulta rätt i golvet är om man får en smäll i golvet så kan stolen flytta sig och då sitter man inte fast i bältet längre
|
||||
![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
Finns inga speciella regler varken i SLC eller SBF angående hur stolen ska vara infästad...... förutom vad en besiktningsman kan underkänna på allmänn säkerhet. Men vi har sett med egna ögon nu vad en standard flyttbart stolsunderrede typ Volvo 240 innebär. |
||||
Re: Skruva fast stol ?
Jag köpte ett sånt där färdigt kit som vissa stolstillverkare har till vissa bilmodeller, detta ersätter helt och hållet orginalunderredet till stolen som bilen är utrustad med från början. Den modellen som jag har bultas fast i golvets glidskenor och orginal fästpunkter, sitter som berget och minst lika bra som orginal... Dessa underreden monterar man sedan en uppsättning glidskenor på som gör justering av stolen möjlig i tre olika steg i bak & framkant plus att man kan glida framåt och bakåt. och man sitter väldigt lågt, ungefär 10cm (om det räcker) lägre än i standardstolen, ser knappt över ratten känns det som. Man kan köra med hög hatt om man är lagd åt det hållet ![]() Bilder har jag inte en aning om hur man lägger upp här och jag vet inte om jag har några heller för den delen. Men är detta nåt du tycker låter som en vettig lösning så får du väl ropa till så löper jag ut med kameran nån dag ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2438 besök totalt |