Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad säger sbp om tom bil och hur registrera om
2187 besök totalt
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Kan sbp slå ner på att man har plockat ur mattor, plastlådan som gick över kardantunneln och nedre halvan av instrumentpanelen? Bilen är alltså plåtren på golvet.

Sen är den registrerad för fyra passagerare men det sitter bara två stolar i och jag vill registrera om den till en passagerare. Hur gör man det? Bälten bak är borta.

Under vintern ska jag svetsa bur, vad har sbp att säga om det?

Jag vill ju kunna köra bilen både på bana och gata men hur långt får man gå egentligen?

Vressel
Här sen Apr 2003

Ändrar du antalet passagerare krävs fullständig reg.besiktning. Har du plockat bort bältena så har du ändrat antalet passagerare och bilen måste reg.besiktigas.

Sätter du in bur tror jag det räcker med en begränsad reg.besiktning, men oftast så leder ju bur till en minskning av antalet passagerare (som i mitt fall).
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003

Trådstartare
okej. Och det säger man när man ringer och beställer tid, att det rör sig om en registrerings besikting och den kostar lite över tusenlappen vill jag minnas?

Men att man har en minst sagt spartansk inredning har dom inte med att göra, eller?

Vressel
Här sen Apr 2003

Nja, dom kan klaga om du plockar bort saker som funkar som vaddering, främst sådant du kan slå huvudet i. Men mattor och liknande spelar ingen roll.
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Tittade in på bilprovningens hemsida häromdagen då jag har samma bekymmer. Där stod det 900:- inkl vägning. Såg kvitton från SBP nyligen och dem var på 1200:- men då ingick vanlig besiktning också.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Jonas Jonsson skrev:
Tittade in på bilprovningens hemsida häromdagen då jag har samma bekymmer. Där stod det 900:- inkl vägning. Såg kvitton från SBP nyligen och dem var på 1200:- men då ingick vanlig besiktning också.

Korrekt!

När jag reggade om min Kadett för 4 veckor sedan gick det på 1200 kr fördelat på:
-Kontrollbesiktning 300kr
-Regbesiktning 650kr
-Vägning 250kr

Summa summarum: 1200kr

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tack så mycket för priserna Figgz.

Citat:
Nja, dom kan klaga om du plockar bort saker som funkar som vaddering, främst sådant du kan slå huvudet i. Men mattor och liknande spelar ingen roll.

Men kardantunneln och golv kan ju vara lite klyddigt att nå med huvudet Så det ska inte vara några problem då.
Det blir mest buren, men den kommer ju bli vadderad i närheten av huvudena.

Måste jag reg. besiktiga både vid mindre passagerare och bur? Dvs om jag besiktigar nu måste jag göra en ny reg. besiktning när buren kommer i?

Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Ja bilen måste reggas om efter varje förändring.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Men den andra med enda förändringen att buren installerats, kostar den 650 pix eller blir det hela summan igen? 1200 alltså.

Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Är ganska säker på att det som gäller då är vägning samt beg regbes, 250kr vägning samt 380kr reg.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

är bilen i trafik & påställd/sedan godkänt besiktigad så e det bara 650 kr det kostar.

finns inget som heter förenklad regbesiktning däremot.

du kan INTE regga bilen för enperson.

men du kan regga den för två.

vill du i nuläget ha kvar regpapprena för 4 personer så e det bara att låta bakre bältena sitta på plats.

den sortens lättning du nämner e samma som jag har gjort på min toyota (förutom buren då) & detta brukar de aldrig säga något om.

MVH/
........Kristian

regga med bågen inom kort - 640 kr

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag har kört igenom bilen ett flertal ggr med ganska rensad inredning (saknat mattor/dörrsidor/baksäte) sätter dock in passagerarsätet då säkerhetsbältet i bilen har två viktiga fästpunkter i stolen.
I övrigt gör jag som vanligt och knäpper igen alla säkerhetsbälten i bilen lägger fram varningstriangel och kör in och hoppas på det bästa..

Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003

Trådstartare
oki. tack så mycket för dom svaren.
Kristian, jag ska ha en passagerare dvs två pers i bilen
Nu har jag inget utom två stolar och en halv intrumentpanel i bilen, sen är resten plåt och lite färg.

Vad säger sbp om glasfiberdelar, som tex taklucka, huv och bagagelucka?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Normalt sett sägs ingenting om glasfiberdelar (det brukar inte upptäckas) men teoretiskt sett kan det bli stopp pga sånt. Man har nämligen förändrat bilens krockegenskaper och för senare årsmodeller (typ 1971 och framåt eller nåt) är de en del av bilens typgodkännande.

Men som sagt, normalt sett är det inga problem.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
2187 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande