Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4294 besök totalt |
Hjälp m bilval BMW e46 330 (modifierad) el M3 (orginal)
Har ett stort i lands problem och behöver lite inputs från er ![]() Åker e91 335i i dag men är på jakt efter nåt som är mer anpassat för banåka. Har 2 st alternativ på bilar som jag väljer mellan. Det står mellan en riktigt fin m3 e46 smg som är helt original och en ordentligt påkostad 330 e46 m riktigt chassi, bromsar och iordning gjord motor (finns bromspapper på 280hk i motor) samt kvitton på allt som är gjort inkl att den endast har haft en ägare sen ny. En m3:a är ju trots allt en m3:a men tror att jag behöver kosta på den en hel del för banåka medans 330:in redan är "klar" samt betyderligt billigare att äga. En m3 e46 i bra skick har ju vart min drömbil länge men nu när jag har chans att köpa en så tvekar jag iom att 330:in redan är en färdig bil och i minst lika bra skick som m3:an om än inte bättre. Än så länge lutar det mest åt 330:in så hjälp mig att komma fram till vad som kan vara den vettigaste bilen. Bilen ska även användas dagligen sommartid. Det här är det som är gjort åt 330in: Shrick kammar Supersprint extraktorgrenrör Race kattar Supersprint avgas Mappad ecu Kn filter HR cup chassi 360 mm skivor fram m 8 kolvs ok 330 mm skivor bak m 4 kolvs ok Fjäderbensstag fram o bak Csl baklucka i kolfiber Huv i kolfiber Vanos bytt för 100 mil sedan Mm Bilen har haft 1 ägare sen ny som utvecklat den till det den är i dag. Inte bankörd sen tidigare. M3:an är helt orginal. Så kom m inputs! Mvh Niclas _________________ Niclas Söderlindh Golf mk2 |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Re:
150k för m3:an, svensksåld 13000 mil 02:a 119k för 330in, svensksåld, 14000 mil 04:a 330in är högt pris satt det vet jag. _________________ Niclas Söderlindh Golf mk2 |
||
Re:
150k för m3:an, svensksåld 13000 mil 02:a 119k för 330in, svensksåld, 14000 mil 04:a 330in är högt pris satt det vet jag. _________________ Niclas Söderlindh Golf mk2 |
||
då är det mer för pengarna med 330in om man ska tänka på att den har ett chassi för 30000kr samt en nybyggd motor och fina komponenter. Den är snabbare runt en svängig bana än M3an skulle jag tro.
För att jämföra på riktigt när du nu vill ha en banbil: M3 = 150k Nytt chassi = 30k Bussningar och annat = 10k dvs du närmar dig 200k innan du har en bil som är anpassad för bankörning på riktigt. 330 kan du säkert pruta någon krona på och har då för halva pengarna en färdig bil. Faktum är att du bara kan sälja 330 motorn och sätta in en S54 om du nu kommer fram till efter ett par år att du önskar mer effekt. Så tänker jag iaf. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Re:
Det är lite så jag resonerar också sen har jag ju en fru som tycker det är bättre m den billigare bilen ![]() _________________ Niclas Söderlindh Golf mk2 |
||
Nu är ju diffbromsen i E46 M3 också skit så det kan kvitta.
Då får man oavsett skaffa en annan bättre diff eller skaffa bra diff till 330in. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Hur är det med bakvagnsinfästningen på dessa exemplar? I alla fall på M3:orna är det ett vanligt problem att de spricker i karossen där. Om det är vidgjort är det ett stort plus då det är ett rätt tidskrävande arbete.
På de mindre och svängigare banorna tror jag att 330:n är roligare. M3:a i all ära men för att få den lika "busig" som 330:n verkar vara krävs som skrivits ovan lite jobb. På banor som Mantorp med längre rakor och mer svepande kurvor hjälper extra effekt till att höja rolighetsfaktorn. Så vilka banor kör du mest på? Det beror också på vilken nivå som förare du är på. Har man kört mycket på bana så upplevs även en standardbil som M3 ganska mjuk, den går kanske inte att pressa max i ett 20-minuters pass med tanke på värme mm mm. Däremot om man inte kört så mycket så kommer man nog vara mycket nöjd med en standard M3 i början och man kan då utveckla den under tiden. Gillar du att meka och lägga pengar på att utveckla bilen? Eller vill du bara köra? _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
Re:
Har kört en del bana tidigare och har väl lite funderingar på att börja åka med TA.nu också. Skruva själv är inga problem men hade tänkt dra ner på det och köpa mig en mer färdig bil och där passar 330 in bättre i mina planer. Att det ska vara så svårt ![]() _________________ Niclas Söderlindh Golf mk2 |
||
Som sagt M3E46 diffen är skit, vilket du kommer att märka när du börja åka på. Bakvagnen spricker precis lika lätt på en 330 som den gör på en M3a när du börja styva upp och åka r-däck. Är bakvagnen fixad så det ett stort plus. Arbetet med bakvagnen skall inte underskattas om det skall göras ordentligt. Bromsarna kommer du att behöva fixa på vilken av bilarna du väljer, det är i princip samma bromsar på båda. Det finns en stor fördel för 330n, det är alltid billigare att hitta en ny beggad motor om den skulle rasa.
M3 motorn är en underbar skapelse men behöver ett annat avgassystem för att andas fritt. 330 motorn är ganska trög i standardutförande men kan förmodligen bli piggare för rimliga pengar. En rensad 330 med diff kan nog bli riktigt rolig men det krävs en rejäl omgång hos viktväktarna, chassi, bussningar en bra diff och någon prestandaoptimering av motorn. En standard M3, behöver ett bättre chassi, bussningar, bromsar, diff, avgas och en rejäl omgång hos viktväktarna. Min M3a vägde faktiskt mer än min 330 touring gjorde innan jag började rensa M3an Är priset och driftkostnaderna i fokus så köp 330n, du kommer säkert att ha lika roligt. Är varvtider i fokus så köp M3an men var beredd på kostnaderna. Det var lite ballare att köra om en "sportbil" med en 330 touring än vad det var med M3an :-) även om det inte skedde lika ofta. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Köp 330n. diffen kostar 10-12 tusen och bromsarna är inget som helst problem. Kör själv 59 rundor på kinnekulle med standard 320 bromsar (286mm). I 6 timmar.
|
||
Så har jag bestämt mig, det blir 330in.
Resonerade som så att jag redan sparat in 80k (330 har åka fort prylar för 85k monterat m kvitton på allt) minst på uppgraderingar som jag garanterat inte kunnat hålla mig från att köpa till m3:an. Blir en nätt tripp på 160 mil t o r fredag-lördag nu i helgen för hämtning ![]() _________________ Niclas Söderlindh Golf mk2 |
||
Instämmer i valet!
Diffbroms finns här: http://www.blocket.se/halland/BMW_e4 _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4294 besök totalt |