Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Hjälp mig tyda bilden (angående spårval) | 10227 besök totalt |
Hej
Jag hade tänkt köra på bana inom överskådlig framtid. Men vid denna tiden på året så kan man inte göra mycket mer än att förbereda sig mentalt och teorimässigt. Jag kan inte så mycket rejsteori, men vad jag förstått vad gäller spårval så är det optimala att köra som på bilden (se länk) https://sv.wikipedia.org/wiki/Apex#/ Men min fråga är; det är tre streck i tre olika färger, och de är inte likadana spårval, så då är frågan vilket av dessa tre sträck som visar bästa spårvalet? Med allra bästa hälsningar Tomas Carlsson _________________ Tomas Carlsson |
||
Det beror på hur banan ser ut efter, hur bilen är konfigurerad och mycket annat.
Lite mer finns i videoform: https://www.youtube.com/watch?v=3Hwn _________________ Pontus Fyhr |
||
Vet inte om du sett det men det finns väldigt bra banbeskrivningar här på Rejsa: https://rejsa.nu/bana_lista.asp
Kombinera dessa med filmklipp från Youtube så har du bra koll på banorna sedan. Naturligtvis kan spårvalen göras annorlunda beroende på vana, körstil och biltyp men det är en bra grund att börja från. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Tack till både David och Pontus för värdefull hjälp Jag uppskattar Era råd
Jag har en fråga till, som jag passar på att ställa när vi ändå är i farten. Jag kollade igenom Christian Merheims utmärkta tips för kurvtagning. Där står det att man ska vara såga/styra för att hitta grepp på framhjulen. Det var nytt för mig (allt är nytt för mig iofs). Jag trodde man skulle styra en jämn linje genom kurvan. Men om jag förstår guiden rätt så är det tillåtet att såga med ratten. (Såga = styra fram och tillbaka) https://rejsa.nu/artiklar/Korteknik_ _________________ Tomas Carlsson |
||
Även väder spelar in regnar det brukar normala rejsinglinjen vara hal så Då brukar man ta andra spårval för att hitta greppet _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Det är lite olika skolor det där. Vissa förespråkar att den snabbaste vägen genom en kurva är där man håller ratten still och spårvalet blir som ett C. Andra menar att man ska jobba mer med ratten. Och återigen, olika beroende på bana, vana, biltyp och typ av kurva. Ett exempel i långa kurvor; vissa bilar går bäst när man svänger lika mycket genom hela kurvan dvs håller ratten hyfsat still. Andra bilar går bäst om man lägger in lite rakare partier i kurvan och lägger in en eller flera "knix" med ratten för att slippa tråkig understyrning genom kurvan. Extremvarianten att konstant såga för att hitta grepp kan man ju prova, men när man är lite varm i kläderna. Jag har själv aldrig provat detta så jag vet inte hur effektivt det är. Däremot när man känner att det börjar kasa kan man släppa lite på ratten för att hitta greppet igen och sedan fortsätta svänga. Men det innebär ju också att man kommer längre ut i kurvan. I början är det nog bättre att sänka farten och lära sig en harmonisk och mjuk väg genom kurvan. Sen kan man öka farten successivt och prova olika alternativa sätt. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Hjälp mig tyda bilden (angående spårval) | 10227 besök totalt |