Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup 2 vs. Cup mm.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32428 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9445



Jag förstår inte allt negativt som skrivs om Cup2 här?

Jag har visserligen bara kört beggade Cup1 men bästa tiden på Sviestad med dom lyckades jag även köra redan på första körningen på året med dom helt nya Cup2 däcken, tyvärr fick jag inte chans att köra mig varm i kläderna något mer på Sviestad pga min brand som blev på Mantorp, men annars hade jag med Cup2 lätt tagit min gamla PB tid gjord med Cup1.


Trofeo R är inte alls mycke snabbare än Cup2 utan lika snabba!
Däremot skiljer sig greppet mellan dom olika däcken så det kräver olika körstil men har man väl övat in sig på dom nya däcken så går dom lika fort.

Så problemet är när man bara byter till Cup2 och kör likadant som tidigare, det är då det uppstår problem och man tycker dom nya är sämre..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det får stå för dig, jag har testat båda och jag annser Trofeo R snabbare

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279



Trofeo R är dock ganska mycket dyrare.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9445



Jag vet folk som kört bägge och Trofeo R upplevdes snabbare men tid och logg visade att det inte alls var så...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9445



Re:

N Wiberg skrev:
Trofeo R är dock ganska mycket dyrare.


Det är nästa problem men får man spons på Trofeo så skulle jag inte tacka nej..
Men vill man ha det snabbaste så är det väll ändå Hankook man ska köra med..?

Men vi som får pröjsa full pris så är ju Cup2 billiga jämfört med andra prestanda R-däck och därför ett mycket bra köp.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

N Wiberg skrev:
Trofeo R är dock ganska mycket dyrare.


En tusing eller 2 va..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

RallyQuattro skrev:
N Wiberg skrev:
Trofeo R är dock ganska mycket dyrare.


Det är nästa problem men får man spons på Trofeo så skulle jag inte tacka nej..
Men vill man ha det snabbaste så är det väll ändå Hankook man ska köra med..?

Men vi som får pröjsa full pris så är ju Cup2 billiga jämfört med andra prestanda R-däck och därför ett mycket bra köp.


Ja men inget som finns in stora bredder så dom går bort annars hade jag tagit dom direkt.. sen finns dom inte i 19 heller..

Är man tidstorsk och kör Porsche är Trofeo R bästa valet..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9445



Re:

Supramannen skrev:
N Wiberg skrev:
Trofeo R är dock ganska mycket dyrare.


En tusing eller 2 va..?


I min dimension kan jag köpa 6st cup2 för samma pris som 4st trofeo så det är ju ganska stor skillnad.

Även Hankook däcken är lite billigare än Trofeo R.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279



Re:

Supramannen skrev:
N Wiberg skrev:
Trofeo R är dock ganska mycket dyrare.


En tusing eller 2 va..?


Ett PSC2 ligger på ca 2500kr/st och Trofeo R är uppe på nästan 4000kr/st. Så tyvärr är det lite för stor prisskillnad för att jag ska tycka det är värt det. Då kan jag leva med ett något långsammare däck.

Det jag är orolig för är att man gjort lite för mkt kompromisser med PSC2 för att dom stora hajarna (Porsche, BMW M.fl) vill ha ett "sportigt" däck att leverera OEM med sina bilar. Jag är inte ute efter att göra avkall för mycket på grepp bara för att få körduglighet på gata.

V70A är en het kandidat just nu.
FZ-201 ser på pappret jävligt bra ut...men, va fan, kan man verkligen åka Federal...?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

N Wiberg skrev:
Supramannen skrev:
N Wiberg skrev:
Trofeo R är dock ganska mycket dyrare.


En tusing eller 2 va..?


Ett PSC2 ligger på ca 2500kr/st och Trofeo R är uppe på nästan 4000kr/st. Så tyvärr är det lite för stor prisskillnad för att jag ska tycka det är värt det. Då kan jag leva med ett något långsammare däck.

Det jag är orolig för är att man gjort lite för mkt kompromisser med PSC2 för att dom stora hajarna (Porsche, BMW M.fl) vill ha ett "sportigt" däck att leverera OEM med sina bilar. Jag är inte ute efter att göra avkall för mycket på grepp bara för att få körduglighet på gata.

V70A är en het kandidat just nu.
FZ-201 ser på pappret jävligt bra ut...men, va fan, kan man verkligen åka Federal...?


Till en Porsche ligger cup2 på ca 15k ett set och i Trofeo R ca 16-17k

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279



Hade det rört sig om den prisskillnaden hade saken varit enklare, då hade jag oxå valt Trofeo
Vad åker man vanligen för dimension på Porsche?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

N Wiberg skrev:
Hade det rört sig om den prisskillnaden hade saken varit enklare, då hade jag oxå valt Trofeo
Vad åker man vanligen för dimension på Porsche?


Vanligt är 235 or samt 305.. om vi pratar 997.. 991 har 20 tummare

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Re:

N Wiberg skrev:
Tack för tipset! Kumho hade jag glömt bort som alternativ. Verkar ligga skapligt i pris i England iaf. Hör av mig till Martin G.
Vad är det för treadwear på de olika gummiblandningar? Någon som vågar sig på en gissning vad Cup1 motsvarar för blandning på V70 cirkus?


Jag minns inte treadwear men jag tror att det var väldigt lågt på dessa.
K91 är nog aningen hårdare och håller längre än Cup1, ger inte riktigt samma varvtid. Men går du på mjukare gummi hos Kumho så sägs det att dom går åt väldigt fort (speciellt med tanke på att du har en relativt tung bil) Jag har bara testat K91 men mjukare sägs ta slut jättefort.

N Wiberg skrev:

Det jag är orolig för är att man gjort lite för mkt kompromisser med PSC2 för att dom stora hajarna (Porsche, BMW M.fl) vill ha ett "sportigt" däck att leverera OEM med sina bilar. Jag är inte ute efter att göra avkall för mycket på grepp bara för att få körduglighet på gata.

V70A är en het kandidat just nu.
FZ-201 ser på pappret jävligt bra ut...men, va fan, kan man verkligen åka Federal...?


Jag har kört några laddningar Cup 1 men aldrig kört Cup 2, det som sägs är dock att dom är mer lika ett gatdäck vilket förvånar lite med tanke på att deras Pilot Super Sport sägs vara ett grymt gat/semi bandäck.
Cup 2 skall ju hålla längre men jag misstänker att dom överhettar fortare då dom har högt treadwear.

Jag har inte heller kört FZ-201. Men jag har kört Federal RS-R, det däcket har markant sämre grepp än Cup1 men går att få tag på grymt billigt och håller längre än allt annat jag testat så massor med körning för pengarna utlovas.

De jag skulle vilja testa är ju nämnda Hankook och Pirelli.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Om du bryr dig om livslängd är varken hankook eller pirelli rätt. Dom är mer om speed

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279



Tackar för alla svar. Jag ska kika runt lite mer, men just nu lutar det åt en uppsättning Kumho V70 i hård blandning.

Konstiga beslut från Michelin att gå från Cup1 som ändå är ett framgångsrikt renodlat r-däck till ett mer gatorienterat Cup2 utan egentligen något annat alternativ. Mer logiskt hade ju varit att isåfall låta Cup+ bli däcket som levereras OEM på M3, GT3 m.fl och låta Cup2 vara vidareutveckligen av Cup1. Nu blir det ju mer att alla alternativ, Super Sport, Cup+, Cup2 blir nån sorts hybrider.

Finns det någon som hittat något faktiskt test mellan Cup1 och Cup2? Med varvtider snarare än alla "mjuka värden" som florerar?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Finns många i pscr som gjort och alla tycker cup1 är bättre och snabbare. Då det är ett äkta R mer det nya är ju framtaget som ersättare för cup + och sitter ju org monterat även bättre livslängd osv

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Jag har kört både cup 1 och cup 2 på min förra 996GT3 och håller med mångas åsikter kring att cup 2 är mer gatdäcksorienterat och lättare blir smetigt och överhettar i varmt väder till skillnad från cup 1.

Det man dock glömmer lite i denna diskussion är att cup 1:orna är ganska värdelösa så fort det blir lite väta eller är kallt i backen.

Premiärtävlingen här om året var det bara 12-14grader i backen och då gick det inte att få temp i cup 1:orna alls på Kullen och bilen kasade/ryste när det släppte vilket det gjorde ganska tidigt och abrupt då jag inte kunde få upp tempen, vid sådana tillfällen är cup2:orna mkt bättre samt vid väta.

Men så mycket långsammare kan inte cup2:orna vara då jag ändå satt pers på alla mina tävlingar i år, mer en känsla och jobbigt att de blir smetiga/såsiga mycket tidigare än vad jag tidigare upplevt med cup 1:orna.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Wärhner skrev:
Jag har kört både cup 1 och cup 2 på min förra 996GT3 och håller med mångas åsikter kring att cup 2 är mer gatdäcksorienterat och lättare blir smetigt och överhettar i varmt väder till skillnad från cup 1.

Det man dock glömmer lite i denna diskussion är att cup 1:orna är ganska värdelösa så fort det blir lite väta eller är kallt i backen.

Premiärtävlingen här om året var det bara 12-14grader i backen och då gick det inte att få temp i cup 1:orna alls på Kullen och bilen kasade/ryste när det släppte vilket det gjorde ganska tidigt och abrupt då jag inte kunde få upp tempen, vid sådana tillfällen är cup2:orna mkt bättre samt vid väta.

Men så mycket långsammare kan inte cup2:orna vara då jag ändå satt pers på alla mina tävlingar i år, mer en känsla och jobbigt att de blir smetiga/såsiga mycket tidigare än vad jag tidigare upplevt med cup 1:orna.


Sen får vi inte glömma att dom flesta kör sina CUp 1 alldels för länge och tycker dom är svåra med tmep, dom heat cyklar väldigt lätt fort och tappar greppet där av..

Som många upptäck är ett par beggade cup 1 svåra att köra slut då dom blir hockey puckar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

Supramannen skrev:
Wärhner skrev:
Jag har kört både cup 1 och cup 2 på min förra 996GT3 och håller med mångas åsikter kring att cup 2 är mer gatdäcksorienterat och lättare blir smetigt och överhettar i varmt väder till skillnad från cup 1.

Det man dock glömmer lite i denna diskussion är att cup 1:orna är ganska värdelösa så fort det blir lite väta eller är kallt i backen.

Premiärtävlingen här om året var det bara 12-14grader i backen och då gick det inte att få temp i cup 1:orna alls på Kullen och bilen kasade/ryste när det släppte vilket det gjorde ganska tidigt och abrupt då jag inte kunde få upp tempen, vid sådana tillfällen är cup2:orna mkt bättre samt vid väta.

Men så mycket långsammare kan inte cup2:orna vara då jag ändå satt pers på alla mina tävlingar i år, mer en känsla och jobbigt att de blir smetiga/såsiga mycket tidigare än vad jag tidigare upplevt med cup 1:orna.


Sen får vi inte glömma att dom flesta kör sina CUp 1 alldels för länge och tycker dom är svåra med tmep, dom heat cyklar väldigt lätt fort och tappar greppet där av..

Som många upptäck är ett par beggade cup 1 svåra att köra slut då dom blir hockey puckar


Däcken (cup1) var helt nya inte ens inskrubbade då jag körde på kullen tidigt i maj 2014 som jag refererar till ovan.

Jag jämför nytt med nytt, inget annat.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Wärhner skrev:
Supramannen skrev:
Wärhner skrev:
Jag har kört både cup 1 och cup 2 på min förra 996GT3 och håller med mångas åsikter kring att cup 2 är mer gatdäcksorienterat och lättare blir smetigt och överhettar i varmt väder till skillnad från cup 1.

Det man dock glömmer lite i denna diskussion är att cup 1:orna är ganska värdelösa så fort det blir lite väta eller är kallt i backen.

Premiärtävlingen här om året var det bara 12-14grader i backen och då gick det inte att få temp i cup 1:orna alls på Kullen och bilen kasade/ryste när det släppte vilket det gjorde ganska tidigt och abrupt då jag inte kunde få upp tempen, vid sådana tillfällen är cup2:orna mkt bättre samt vid väta.

Men så mycket långsammare kan inte cup2:orna vara då jag ändå satt pers på alla mina tävlingar i år, mer en känsla och jobbigt att de blir smetiga/såsiga mycket tidigare än vad jag tidigare upplevt med cup 1:orna.


Sen får vi inte glömma att dom flesta kör sina CUp 1 alldels för länge och tycker dom är svåra med tmep, dom heat cyklar väldigt lätt fort och tappar greppet där av..

Som många upptäck är ett par beggade cup 1 svåra att köra slut då dom blir hockey puckar


Däcken (cup1) var helt nya inte ens inskrubbade då jag körde på kullen tidigt i maj 2014 som jag refererar till ovan.

Jag jämför nytt med nytt, inget annat.


Bra thumbs up

Många som refererar till beggat dom köpt med möster med hårda

Ja hade aldrig problem med min gamla gt2 med Cup1or vår/sommar/höst men den hade ju mer effekt endel annat godis..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1103



Re:

Supramannen skrev:
Wärhner skrev:
Jag har kört både cup 1 och cup 2 på min förra 996GT3 och håller med mångas åsikter kring att cup 2 är mer gatdäcksorienterat och lättare blir smetigt och överhettar i varmt väder till skillnad från cup 1.

Det man dock glömmer lite i denna diskussion är att cup 1:orna är ganska värdelösa så fort det blir lite väta eller är kallt i backen.

Premiärtävlingen här om året var det bara 12-14grader i backen och då gick det inte att få temp i cup 1:orna alls på Kullen och bilen kasade/ryste när det släppte vilket det gjorde ganska tidigt och abrupt då jag inte kunde få upp tempen, vid sådana tillfällen är cup2:orna mkt bättre samt vid väta.

Men så mycket långsammare kan inte cup2:orna vara då jag ändå satt pers på alla mina tävlingar i år, mer en känsla och jobbigt att de blir smetiga/såsiga mycket tidigare än vad jag tidigare upplevt med cup 1:orna.


Sen får vi inte glömma att dom flesta kör sina CUp 1 alldels för länge och tycker dom är svåra med tmep, dom heat cyklar väldigt lätt fort och tappar greppet där av..

Som många upptäck är ett par beggade cup 1 svåra att köra slut då dom blir hockey puckar


Haha, jo mina Cup 1 är riktiga hockeypuckar och fortfarande inte kört slut på skiten.. Iofs inte så mkt banåka senaste två säsongerna men lasts forever..

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup 2 vs. Cup mm.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande