Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 32428 besök totalt |
Re:
Exakt det som sker, dom blir hokey puckar och tar typ aldrig slut.. men greppet är slut för länge sen.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Alla däck blir sämre..
Därför man kan köpa begagnade slicks som bara gått ett race men dom e ju inte kass för det däremot någon hundra del saktare än nya. Så gamla cup1 tappar ju inte allt grepp men kanske kan skilja upp till 1 sekund mot nya. Mina gamla hockey pucks cup1 var faktiskt flera sekunder snabbare även när dom var typ slut mot mina nya Federal rs-r däck vilket bevisar att bra grepp fortfarande fanns.. Så vi behöver inte överdriva här om att däcken är kass bara för att dom är gamla. Men visst bör man jämföra lika slitna för att få rätt jämförelse, men jag undrar hur många hundra delar saktare körde ni med cup2 ni som inte tyckte om dom? För det låter på vissa inlägg som att det skulle vara flera sekunder? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jag är också nyfiken på vilken tidsskillnad det rör sig om. Att dom är långsammare är ju en sak, men hur mycket är ju intressant?
![]() 1.30-tid på Mantorp på Cup1, vilken Mantorp-tid blir det då på Cup2? |
||||||
Jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter, både utifrån känsla och facit dvs loggar.
Detta är helt och hållet mina personliga reflektioner, inte alls vetenskapligt. Jag åker 19tum så det vara bara cup+ som fanns de första åren.Bytte till cup2 när de kom och har nött ut ett flertal set däck. Det första jag märkte var att balansen blev helt annorlunda i bilen och fick justera krängarna för att minska understyrningen som var påtaglig direkt vid skiftet. Nästa steg blev att förändra mitt körsätt till cup2 egenskaper, de är fantastiskt snälla när man ligger på släppgränsen så inget dramatiskt händer om man överkör dem lite. ![]() Enkelt uttryckt så började jag bromsa mycket senare och framför allt långt in i kurvorna för att på så sätt få ut rumpan lite och åka med lite hasning...tilläggas kan göras att cup2-orna talar om tydligt när gränsen överskrids då de blir väldigt skrikiga. Summa summarum blev då attdet började gå betydligt fortare med cup2 än cup+, undra hur fort det gått om man kört cup+ på samma sätt ![]() En annan effekt blev att i början gick det 2 omg framdäck på en omg bakdäck, 2 år senare sliter jag ganska jämt med samma inställning på bilen. Tilläggas bör att hållbarheten är fantastisk, nu kör jag bara på banan samt till och från, men upp till 8 bandagar - ca500varv innan de tar slut, det tycker jag är ok med tanke på min lite attackvänliga körstil ![]() Sen så 2015 blev det läge att prova Trofeo R. Min spontana bedömning efter första säsongen är att balansen i bilen närmast är identisk som cup2. De är dock inte riktigt lika skrikiga. Känslan är att Trofeo R bromsar bättre och även något bättre grepp i kurvorna än cup 2. Då blir det ju kul att jämföra loggar för att se om känslan är rätt eller om man bara inbillar sig.... Först ut blir Gelleråsen, gt3 med trofeo R mot gt2 med cup 2, bilarna har lika chassi och samma vikt, samma dag under lika förhållanden: ![]() Skillnaden i retardation under inbromsning är försumbar och det är väldigt lika i kurvhastigheter. Min slutsats blir helt enkelt att jag tycker att det känns olika men resultatet är slående likt för båda däcken. I början tyckte jag Trofeona kändes mycket greppigare än cup 2 men efter säsongens slut så är jag tveksam, skillnande cup+ mot cup2 är däremot gigantisk i jämförelse. Nästa jämförelse blir från Mantorp, nya Trofeo R på gt3, varm dag i juli och 5 bandagar gamla cup 2 på gt2, kall dag i oktober: ![]() Samma sak igen, skillnader i retardation, kurv-G och kurv-hast är mycket små, vilket jag tycker är förvånande själv, båda varven är mina bästa i resp. bil (även Gelleråsen) för att göra jämförelsen mest rättvisa då det blir liknande attack. När det är riktigt varmt (30grader) har jag dock inte lyckats åka riktigt fort med cup2, det kan kanske bero på att jag inte hittat rätt däckstryck så här tycker jag Trofeo har en fördel. Dessa dagar är inte så många och i alla andra väder känns de ganska lika på min bil. I regn måste jag hålla cup2 före Trofeo för där är de riktigt bra. Tilläggas ska att Trofeo håller bra även de, dock slits lite fort i början men har bra greppkurva även efter flera bandagar och många heatcycles. Frågan är då vilka som fungerar bäst på min bil? Idag vet jag faktiskt inte, ska fortsätta åka båda däcken nästa säsong och se om jag blir klokare. _________________ Håkan Backlund Porsche 991 GT3 RS MR |
||||||
Trofeo utom på Kullen och Gotland för där har jag inte kört med dessa.
I rättvisans namn ska vi tillägga att jag körde nästan bara Trofeo på gt3an under 2015. Förbättringarna är ungefär i linje med tidigare år, dvs någon till några tiondelar. Enda gången jag hade extra däck (både Trofeo o cup2) med mig var till Knutstorp i höstas, men där var vädret så ojämnt så jämförelsen haltar lite. Tyvärr är jag också för ojämn som förare för att kunna ge en rättvis jämförelse. Det som förvånade mig mest var att det var så bra grepp i cup2 efter 5 bandagar att det gick att pusha riktigt hårt. Det hade varit enkelt om det gick att säga att de ena var mycket bättre än de andra men hittills kan jag inte göra det baserat på fakta. För mig har det varit så att jag måste anpassa körsättet till däcken för att åka riktigt fort, dock kör jag jag på exakt samma sätt med båda då de på min bil ger liknande känsla. Då jag kört mindre på Trofeo kommer jag att köra på dessa i huvudsak nästa år för att få mer kunskap om dem och de känns trygga i sitt beteende. Cup2 har fått mycket stryk här på forumet och jag kan bara konstatera att det går utmärkt att åka riktigt fort med dessa, dock hade varit mycket enklare om de ena paret hade gått klart fortare än det andra. Personligen hänger det inte på däcken utan mer på mig som förare ![]() _________________ Håkan Backlund Porsche 991 GT3 RS MR |
||||||
Har köpt på mig 2 uppsättningar Cup1 som kommer att användas i PCSR under 2016. Blir kul att se hur de går mot mina konkurrenter som nästan uteslutande kommer att köra Cup2.
![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Tack för ett bra inlägg Håkan!
Jag har nog svängt lite (igen) och tycker Cup2 är så prisvärda så att jag är villig att ge dom en chans. Ny bil i år så jag tror nästan det är jag som förare som är begränsningen snarare än däcken i första hand. |
||||||
Håkan Ofan att trofeo R va snabbare
![]() Chris h kör dom mot varandra i Spanien på en cayman och där vinner trofeo R ordentligt. Min erfarenhet är ungefär samma som hanns efter ha testat back to back Sök på chris harris trofeo R så hittar ni. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Ha ha, som han skriver, varje år förbättrar han sig några tiondelar vilket han även gjorde i år och nu råkade det sitta Trofeo på bilen, alltså hade han kört Cup2 även i år så hade han också förbättrat sig
![]() Sen är ju någon till några tiondelar inom "felmarginalen" alltså bara att han lyckas bromsa 5meter senare 1 varv så har han vunnit den tiden, så slutsatsen är att för Håkan har Trofeo R och Cup2 varit lika snabba ![]() Det enda test jag hittar med Chris H är ett test sponsrat av Pirelli ![]() Och kör man 2 sek snabbare med Trofeo mot Cup2 då är det nåt som inte stämmer.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Som om Håkans ord är lag ?
Jag konstaterade att han är snabbare på trofeo R. Sen om man tror på massa om och och är upp till en själv. Jag har testat dom båda och jag anser trofeo R är snabbare. Finns fler som testat, kolla med ferrita micke tex. Och om cup2 är lika snabba för Håkan och kostar flera tusen mindre är det ju bara byta till cup 2 igen men ska visst köra trofeo R mer ![]() Ja tycker byt till cup 2 då kommer Jezzica närmare ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Jag tror mer på någon som kört hundratals varv med dom olika och på olika banor än någon som bara testat dom några varv
![]() Ja däcken är ju inte slut och han har ju två bilar ![]() Det vi vill komma fram till är att Cup2 inte är skit som du försöker få det till? Och för oss andra där det är stor prisskillnad mellan dom och även inte tävlar så kan man därför med fördel köpa dom billigare Cup2 och ändå köra fort.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Att du tror mer på han är ju inte konstigt, Håkan är ju din idol ![]() Jag tycker inte Cup2 är skit, jag tycker Trofeo R är snabbare och räcker kortare, det är min åsikt.. Jag tycker inte priskillnaden är så stor i dom storlekar jag pratar om, så jag väljer helst Trofeo R då jag prioriterar snabbhet, jag håller med Håkan att i blöt är Cup2 bättre SÅ egentligen tycker jag och Håkan samma, han bästa tider är på Trofeo R så det betyder dom är snabbare och det är det jag säger med.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Kan också tänka mig att Trofeo R är snabbare.
Hade min däcksbudget varit högre hade jag nog också satsat på Trofeo R. Men nu är den (tyvärr) begränsad så mitt mål är att hitta mest prisvärda däcket utan för mycket avkall på prestanda. |
||||||
Men vi i vår dimension 265/35-18 så finns Hankook och dom är både snabbare och billigare än Trofeo R ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Och räcker kortare ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Va är du galen ![]() jag kan ju inte ha en Porsche förare som idol ![]() ![]() Nä ta o kamma dig (eller kanske bättre o klippa dig ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Det kanske du säger för att du själv är tunhårig och ser ut som en munk på huvudet.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Håkan
Nu läste jag ditt inlägg en gång till, jämför du gt2 mot gt3 ![]() ![]() vikt fördelingen är ju helt olika, gt2 väger 40kg mer i rumpan,hårdare fjädrar för kompensera..gt3 rs har mycket mer DF än en gt2 rs.. osv _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 32428 besök totalt |