Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Banbil utav en Peugeot 205 gti?
3584 besök totalt
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315


Trådstartare
Banbil utav en Peugeot 205 gti?

Hejsan!
Snart ramlar körkoret in i fickan och dax att skaffa bil.
Är väldigt sugen på en Peugeot 205 gti.

Vart ska jag börja fixa till bilen så den pallar banåka bättre?
Någon som kan rekommendera billiga//bra bromsar, stöddämpare, däck etc etc till just en sådan modell?
Kanske nytt eller saker man kan köpa från andra bilmodeller som skulle kunna tänkas passa?


Första jag tänker göra är att hiva ur all skit, typ baksäte å allt annat bjafs.
Sedan köpa 2st race stolar och fixa chip,avgas och filter. Men övriga mods är jag osäker på

Eller någon kanske har något bättre att rekommendera som första banåka bil? (rimliga summor)


Väldigt tacksam för svar.


//Performance

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



bästa billiga alternativer, 306 gti ok och huvudbromscylinder = plug and play, lite mek. sedan bra belägg och skivor på det. 28xmm skivor.

näst bästa alternativet: 206 gti skivor och ok 266mm du behåller orginal huvudbromscylinder, lite mindre mek, lättare att få tag på och bra bett i grejerna. givetvis med bra skivor och belägg.

flytta bak batteriet är inte helt fel = bättre viktfördelning.

blir du sugen på mer kräm så passar mi16 motorn rakt i.. 16v och 148 hk, du behöver mecka om kabelhärvan en del dock.

freddan här på forumet har kört 7.7 (avrundat uppåt) till 100 med sin sugtrimmade 8v, jag har kört 7.0 med min överladdade 8v.

finns gott om prylar att få tag på till 205 i england. busig och livlig bil

ett annat alternativ är bmw e30 318is, den skall vara både välbalanserad och skoj.

både jag och freddan kör med AVodämpare, han med ställbara traditionella dämpare och jag med deras evo coiloverkit. funkar fint

för bättre tyngdpunkt och lite lättare bil ska du hitta en utan taklucka, något som är ruggigt svårt om du vill ha en 89- (vilket du vill pga bromsar, rostskydd, motor etc)

nu kommer jag inte på något mer /Niklas

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Sedan så kan du för mer frågot angående 205gti gå in på www.peugeot-sport-club.com och fråga mer folk!

Sedan så finns det ibland de som erbjuder sig bygga om din bil till mi16 om du inte skulle klara av det själv. Fast först ska du nog börja med att ta körkort och köpa en 205gti. Sedan efterhand kan du ju börja trimma, alltid bra att lära sig köra ordentligt först

I PSC så har vi ganska många ban/kon-träffar också, så det är bara att bli medlem och öva öva öva

Välkommen in i banåkarträsket thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734



Re: Banbil utav en Peugeot 205 gti?

Performance skrev:
"fixa chip,avgas och filter" Eller någon kanske har något bättre att rekommendera som första banåka bil?


Ja, skippa chip, avgas och filter! Låter som minst 5000 spänn och max 10-12 hk på en sugmotor. Nästan helt ointressant om du skall åka bana... Bättre att lägga de pengarna på t ex väghållning (Riktiga fjädrar och dämpare, ingen vanlig sänksats, hårda bussningar och ställbara topplagringar eller hämmare som exempel), R-däck eller billig lättning (t ex plastrutor).

Detta ger mer på varvtiderna per krona, och det är väl det du vill åt antar jag?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Re: Banbil utav en Peugeot 205 gti?

Rikard Ahlin skrev:
Performance skrev:
"fixa chip,avgas och filter" Eller någon kanske har något bättre att rekommendera som första banåka bil?


Ja, skippa chip, avgas och filter! Låter som minst 5000 spänn och max 10-12 hk på en sugmotor. Nästan helt ointressant om du skall åka bana... Bättre att lägga de pengarna på t ex väghållning (Riktiga fjädrar och dämpare, ingen vanlig sänksats, hårda bussningar och ställbara topplagringar eller hämmare som exempel), R-däck eller billig lättning (t ex plastrutor).

Detta ger mer på varvtiderna per krona, och det är väl det du vill åt antar jag?


Japp, det stämmer bra det! Men det enda du behöver göra innan du behöver köra bana egentligen är väl bara att se över bilen och byta bromsvätska ( till en som tål högre temp). Kan rekommendera Motul rbf600, kostar runt 150kr/liter! Den är bara lite sämre än de mer exotiska vätskorna men mycket mycket billigare

Börja som sagt med att köra först och lära dig köra fort, sedan kan du fixa till bilen och köra ännu fortare

_________________
Rachid Rachid
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Kolla att stötdämpare är friska, kolla att alla bussningar är friska, kolla att alla hjulvinklar är vettiga.

Tycker jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag personligen (nästan helt opartisk ) föredrar en 405a på banan, den är lite lugnare i sättet än 205, dock sämre utbud på leksaker till chassi och ska man ha bur så är det bra mycket krångligare än att hitta till 205.

(en 405Mi16 hittar du nog för en 10-15K i hyffsat skick(köp gärna en lite sunkig det är ganska skönt att slippa bry sig om man nu skulle få lite skador) och för ytterligare ca 15K så får du stötdämpare, bromsar och däck.)
Dom modifieringarna funkar hyffsat för mig iaf.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Re: Banbil utav en Peugeot 205 gti?

Rikard Ahlin skrev:
Ja, skippa chip, avgas och filter!


nja.. b.la. tuningchips chip till 205 gti låter dig varva till 7200 rpm istället för 6500. det ger mer användbara växlar och roligare bil att köra, jag körde med det chippet i innan jag byggde turbo utan problem.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315


Trådstartare
okej stort tack för alla svar.

Så 15k räcker till bromsar, däck och stöddämpare som funkar fint på bana då?
Ingen värstingprylar men duger väl för endamålet?



//Performance

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



jäpp

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



15K räcker bra till en bra början..

Mina "15" spenderades.
6000:- stötdämpare (AVo coiloverkit)
4000:- bromsar
(Bromsskivor, bromsbelägg, stålomspunna slangar)
(Inkl. alla bromsrör och lastkännande ventil som går sönder om man nu är dum nog att börja skruva på dom gamla bromsrören )
5000:- på R-däck (Fälgar räknas inte )
Lättning = Gratis!

Sedan går det ju gärna lite extra pengar på smått o gott som inte gör så stor skillnad, men är det räserbilen så måste den ju skämmas bort lite iaf.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ni har så rätt mina raceåkande vänner.

Skippa dedäringa motormodsen och lägg pengarna på chassiprylar, men först ska du nog göra som Magnus säger och kolla så originalet är i bra kondis, sen lägga kr på att åka så mkt du kan. Därefter kommer du ha massor mer glädje och nytta av dina mods. Du kommer även märka vad som bör ändras först.

Ja, jag vet att det är jättetrista svar och inte ger det nga +-poäng vid korvlådan heller. men du lär få mer roligt per krona och bli en betydligt vassare pilot. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Tack för svar på en fråga som jag tänkt ställa

Nu fick jag motivationen för att jaga reda på en nya bakvagn..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



300-1000 på renovering av körd bakvagn

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315


Trådstartare
Stort tack igen för alla tips.
Alltid bäst att fråga dom som är lite mer inne i ämnet

Väldigt skönt med ett forum med hjälpsamt folk som inte blir förbannad för man ställer nybörjarfrågor, som typ Zatzy *host host*

Vart får jag tag i stöddämpare,däck och bromsar?
Någon speciell firma som sysslar med sådant som ni kan rekommendera?

Tackar.

//Performance

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Performance skrev:
Stort tack igen för alla tips.
Alltid bäst att fråga dom som är lite mer inne i ämnet

Väldigt skönt med ett forum med hjälpsamt folk som inte blir förbannad för man ställer nybörjarfrågor, som typ Zatzy *host host*

Vart får jag tag i stöddämpare,däck och bromsar?
Någon speciell firma som sysslar med sådant som ni kan rekommendera?

Tackar.

//Performance


Nu när du är medlem i rejsa.nu så får du rabatt hos stötdämparexperten, finns en annons på första sidan thumbs up

Sedan så kan du ju få orginal skivorna slitsade av rolleslitz.se (annons finns på första sidan också) för en liten penning. Och sedan så kan jag iallafall rekommendera Green Stuff belägg från mekonomen, kostade ca 800kr fram till min bil (Pegg 306). Den bromsuppgraderingen räcker nog gott och väl till att börja med!

och däck, ja det får du ordna själv Det finns tex. Wheelbase (postorder) som du får handla billigt genom PSC. Och sedan finns väl dackonline.se och en massa mer.

Lycka till!!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Skruva banåkabil
Banbil utav en Peugeot 205 gti?
3584 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande