Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Pyttelite diesel i bensinen
2041 besök totalt
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare

En konstig fråga vet jag men den kommer här ändå

Farsan har ett par jeepdunkar liggandes som det kanske kan varalite diesel kvar i. Alltså egentligen tomma men en liten rest brukar ju bli kvar. Kanske dunstar om den får stå en vecka med öppet lock??

Så till frågan nu. Om jag tankar en sån dunk full och det råkar vara en deciliter en eller max 2 kvar i botten. Vågar jag sen hälla det i räserkadutten? Den kommer bara köras på bana med den soppan och diesel kan äl knappast skada. Man brukar ju ha det att göra rent med.

Frågar då jag kan tanka billigt på ett ställe i stockholm och träffarna ligger ju alltid en bit bort och man vill ju inte betala mer för soppan än nödvändigt.

Tacksam för svar

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Allt handlar ju om hur mycket diesel det är som blandas med bensin. Om det är så små mängder som du anger torde det gå bra.
Jag har jobbat ett antal år på bensinmack om med hänsyn till vad som simmade omkring i de tankarna skall man inte vara så nogräknad.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Dunstar gör det nog inte i första taget. Jag har ett glas med ca en dl eldningsolja som stått i mitt pannrum i snart två och det har inte dunstat speciellt mycket under den tiden.

/Johan B

Trollhättan
Här sen Jul 2004

En av våra motorexperter på SAAB uttalade sig så här när en bensinbil av misstag tankades med diesel: "den spikar nåt' bedröööövligt....."

och då gick bilen på i princip enbart diesel

I den utspädning du pratar om lär det nog inte ha någon större betydelse.

Saab 9-3 -07
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Eftersom en del av det hokospokus som säljs som rengörin av insprutningssystem mest innehåller diesel.....så kan du se det som ett sätt att spara pengar.........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Tackar för svaren. Ska skölja ur dem med lite bensin först (1 dl eller så) och sen ställa dem uppochned ett dygn eller så. Sen ska dem tankas där jag hittat en pump som ger mer än vad som räkneverket räknat upp.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

ButterflyRacing skrev:
Eftersom en del av det hokospokus som säljs som rengörin av insprutningssystem mest innehåller diesel.....så kan du se det som ett sätt att spara pengar.........

precis... antagligen av den anledningen gick polarens 240 -76 (B23E) märkbart bättre med c:a 10% diesel i tanken!

men en räserkadett går nog sönder

Göteborg
Här sen Dec 2002

Folxam skrev:

men en räserkadett går nog sönder

Ja det är sånt man får räkna med...
(även kallat "Murphy var en jädra optimist)

Jonas! Glöm inte meddela hur bilen gick före/efter dieselblandningen sen... kul o veta om det gjorde nån skillnad...

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
WF175B
Habo
Här sen Jul 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Re: Pyttelite diesel i bensinen

Som Du säkert vet är diesel ett motorbränsle som nyttjas med annan teknik än bensin. Men Du kan även köra Din bil på fotogen, det är bara det att det s.k. "värmevärdet" eller energiinehållet i fotogen är så lågt att bilen kommer att dra dubbelt så mycket soppa. Dessutom måste motorn vara varm för att kunna köras på fotogen. Med diesel blir det samma förhållande. Men med de små mängder Du beskriver är problemet noll och efter första användandet av jeepdunkarna är problemet borta.

Åstorp
Här sen Jun 2004

Så här ligger det till!!
Dunstar gör det inte i första taget. Detta pga att det är en olja.
Men viktigast av allt. Det går bra att köra med den lilla mängd diesel i bensinen. Detta rekomenderar jag
även övriga att göra i gång om årt. Detta smörjer upp bränslesystemet bla dom viktiga spridarna
Jag brukar hela 1 dl diesel i full tank bensin i alla mina bilar minst i gång/år.

Så det e bara att tuta och öra.

/Tobbe

Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004

Minst 1 gång/per år ska det ju vara.

/Tobbe [/u][/quote]

Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

Tobbe_A skrev:
Så här ligger det till!!
Dunstar gör det inte i första taget. Detta pga att det är en olja.
Men viktigast av allt. Det går bra att köra med den lilla mängd diesel i bensinen. Detta rekomenderar jag
även övriga att göra i gång om årt. Detta smörjer upp bränslesystemet bla dom viktiga spridarna
Jag brukar hela 1 dl diesel i full tank bensin i alla mina bilar minst i gång/år.

Så det e bara att tuta och öra.

/Tobbe

är inte "smörjvärdet" i modern diesel rättså kass??? jag fick rådet att slå i en kapsyl 2T-olja i tanken ibland för att smörja pumpar och spridare!!!
gäller både bensin och dieselbilar
gärna då Motuls snowpower olja som inte ryker :-)

Tyresö
Här sen Feb 2003

Det kunde man ju ana, att det behvös två-takts olja för att de däringa hemska 4-taktarna ska fungera!

Sjävl kör jag med 4% Castor Maxima i hobbybilarna (fast det är klart, jag har ju spolat 4-taks motorerna också...)

Bruksbilen går f.ö. bäst på 100% diesel + 1 dl Castor Maxima då och då vad det nu kan bero på

Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004

Nilz: Du har så rätt så.[/quote]

Allmänt banåkaforum
2041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande