Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10 | 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 >> 16 besök senaste veckan (407407 totalt) |
Hej hej
Nu när jag har kommit en bit på vägen tänkte jag berätta lite vad jag håller på med. Har tidigare åkt både Escort cosworth och M3e46. Escorten var en rolig o frän bil, men varken motor, transmission eller diffar är speciellt pålitliga. Det var svårt att få tag på delar och oftast väldigt dyrt att byta till varianter som klarade av min effekt. Därför efter lång tids funderande kom jag fram till att jag ville bygga en bil som inte var så vanlig, den skulle bestå av komponenter som var förhållandevis vanliga och starka från början. Planen på bilen blev i stort detta: Polo 3dr kaross -2010 Fullt WRC kit från 2013 års säsong. Bmw m5 e39 bakvagn. Bmw x1 e84 framvagn Bmw x6m framdiff Bmw 330xd e90 4wd växellåda VW/audi 07k 5 cyl motor med turbo. Det började med att jag sålde av forden. Sedan ringde jag o pruta på en importerad Polo från 2010 som var väldigt sparsamt utrustad, perfekt tänkte jag. Då slipper jag säkert en massa jävla elskit. =) Bilen hämtades hem. Farsan höll på o gå i taket när han såg vad jag skulle sätta kapen i. Pratade om misslyckande i uppfostran osv. =) Under julledigheten började jag fram på bilen att plocka ur motor och låda, rensa upp och plocka bort så mycket som möjligt. Sedan passades framskärmarna in. ÖVerlag har kvaliteten varit ok på hela kitet. Framvagnen från bmw x1 har passande nog samma cc mått över fjäderbenstornen som Polon har. Så bort med fjädrarna och så hängdes en rensad x1 framvagn med balk upp mellan rambenen. Den passades in och svetsades fast. Sedan insåg jag ganska snabbt att inneskärmarna skulle ta i hjule så det blev till att kapa ur o bygga om det med. När framvagnen var på plats rullades bilen ut. Sedan backade jag in den o upp på lyften för att ta tag i bakvagnen. Den såg för jävla ful ut med bred framvagn o original bak: När den var inne igen så började en tillfällig montering av bakskärmarna, då WRC bilen har lite längre hjulbas än original så jag ville veta var bakhjulen skulle sitta. Efter en massa kapande hämtades m5 e39 bakvagnen in och började passas in. Dem kutsen jag svarvat punktades fast och ett jobb att börja helsvetsa och boxa in dem på börjades. Jag har byggt en ram i skuffen som svetsats mot infästningspunkterna för bakvagnen, här tänkte jag att buren sedan ska fästas i. Sedan började jag måtta lite fälgar. Fastnade för 18" då jag tyckte 19" blev lite väl stort. Ett plus är ju att däcken är lite billigare. Fälgarna beställdes från England. Dem mäter 18x9.5" runt om. Säljaren tyckte jag var väldigt konstig när jag ville ha vw centrumkåpor på en fälg för bmw. Tredje bilen i rad som det blev svarta fälgar. Svårt att fota men det ser sjysst ut live. Däcken har nu skots med en uppsättning Goodride däck. =) Vet ju inte hur länge bilen kommer bli ståendes i verkstan men jag ville inte köpa någe dyrt gummi. Nästa steg är att ta ur all inredning och börja kapa upp för en rejäl kardan tunnel. Växellådan jag valt att åka med är en getrag gs6x53dz, vilket är den starkaste 4wd växellåda bmw har att tillhandahålla. Specad högre än vad bmw m3 e46 lådan är. Lådan kommer från en bmw e90 330xd 2011. Gillade denna låda då den har en väldigt enkelt system för att lägga på 4 hjulsdriften. Det sitter en servomotor som vrider en excenter som i sin tur spänner ett vått lamellpaket som lägger på kraft ut genom dropboxen. Det finns ingen centrumdiff i lådan. Tanken är att med hjälp av sprutet och en liten styrbox kunna styra ut hur mycket 4wd jag vill ha beroende på hastighet, laddtryck, pedalposition osv. Lådan ska nu paras ihop med en vw 07k 5 cyl motor. Fastnade för denna för att det är en väldigt stabil motor som är modern och finns en uppsjö av dem i USA. Toppen flödar skitbra redan original så jag behöver inte porta toppen. Motorn är i grunden en halv Lambo v10. Erbjuder variabel insugskam och 2.5 l slagvolym. Till denna topp har jag köpt in m3 e46 spjäll som ska sättas dit. Mest för att jag vill prova separata spjäll. Har ritat upp en adapterplatta som ska passas in. Hoppas ni gillar bygget. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Ritkigt grymt bygge och bra smak verkar du ha. Jobba på nu så vi får se denna användas som den bör
|
bra start
Intressant drivlina, vad är det för framdiff och finns det nån tillgång till diffbromsar? Hur snabb räknar du med att fördelningslådan är? kan man styra den så den kopplar från under typ 30% tps så är det ju fint för instyrningen på bilen. Hinner den med ett ryck i handbromsen? Wrc idag kör ju stum centerdiff _________________ Mattias Holmgren |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
hej!
Kul att ni gillar idén. Jag svarar alla i en löpande text. Tanken med hastigheten på fördelningslådan har jag funderat på. Det återstår o se hur snabb den är när jag provar den på arbetsbänken. Ser man på bmw:s reklam film om just detta xdrive systemet så ställer den ju om lådan flera ggr i en kurva, detta tror jag dock den göra med en kombination av abs o dsc. Har tänkt ha en mikrobrytare på handbromsen som släpper 4wd om man vill sladda. O kanske en knapp på ratten om man får ett infall o lägga en rökare på en raka. jag tror att man får jobba väldigt mycket med ändlägen på servomotorn. Att låta kopplingen vara 50% aktiv tror jag bara gör att bakhjulen kommer spinna hejdlöst var på den våta kopplingen snabbt kommer brinna upp. Framdiffen kommer från en bmw x6m50d den motorn levererar över 700NM. Vad jag har förstått så har man lyckats stoppa i bmw:s lilla diff i en framdiff. tror den heter 168. Jag kommer bygga ihop bilen med öppen framdiff tillsvidare. Jag är av den iden att göra små projekt för att hela tiden kunna förbättra bilen/bygget och se till att det blir körbart till säsongen. Målet är att jag ska kunna ta en provtur sommaren 2017, det återstår o se hur det går. Men det flyter på frammåt helatiden och jag försöker ta en sak i taget. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Hej Eric
Super fedt projekt, har selv flere gange overvejet at bygge min 206 WRC kopi om til 4wd med drivline fra 330ix lidt ala. rallycross div.1 bilerne så jeg læner mig tilbage og ser hvordan du gor det så kan jeg nok lære noget God dag _________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
Grymt projekt, ang snabbheten på lådan så reagerar den omgående, inget du behöver testa eller fundera på =)
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
Men lägg av!!, du bygger den bilen jag velat se på gatan sen de släppte WRC Polon!
Allt lycka till!, nu har du räddat min dag . _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
Måste instämma med tidigare inlägg, helgrymt projekt.
Mest nyfiken på att det var lika axelavstånd mot STD bilen?! Trodde dom var tvungen att bygga viss mängd std bilar för att ha som mall?! Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
Våra race- och banåkarbilar VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10 | 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 >> 16 besök senaste veckan (407407 totalt) |