Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17 >> 7 besök senaste veckan (168883 totalt) |
Re:
Både jag, farsan och diverse hundar kommer till SPVM-racen! Vi ses i depån. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Det blir inte alltid som man tänkt sig. Här är en film från Kinnekulle tidigare i år...
Den konstiga placeringen på banan och skumma linjen kommer av att jag gjorde mitt bästa för att slippa sprutet från bilarna framför. Först gången jag lättat på gasen i en racingbil för att jag inte kunde se framför mig. Inte helt behagligt... Såhär i efterhand är det lätt att säga att racet borde ha stoppats, men med är inte alltid så lätt för arrangörerna att avgöra just då det händer. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Snyggt kört med flera omkörningar!
Men hu vad dålig sikt det var på rakan... rentav livsfarligt! Riktig otur på slutet att det inte fanns ett par centimeter extra kvar till höger om Pfister, så du kunde slinka förbi ![]() ![]() Kan erkänna att jag hade ett betydligt "lättare före" som hade turen att lyckas ta starten och få fri sikt... _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Re:
![]() |
||||||
Re:
![]() Jo, det var snopet med avslutningen. Men Pfister hade just vattenplanat, snurrat 360grader, studsat i muren och råkat hamna åt rätt håll på banan, så jag har viss förståelse för att han inte hade full koll där. För övrigt meddelade Pihl efteråt att "Jag spenderade hela resten av racet med att försöka köra ifrån dig!". ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Här har det inte uppdaterats på ett tag. Det är väl dags att avslöja hur det gick.
Efter motgångarna på Kinnekulle fick jag helt enkelt slut på energi. Lite passande fick jag ett erbjudande om att sälja lådbilen som den stod och var bara någon vecka senare och det var lite för lockande för att tacka nej till... Så istället för lådbilen blev det en 2008 Miata som jag kommer köra lite track days med. ![]() ![]() Nääääää jag skojar bara!! Visst har jag en Miata, men den går mellan hemmet, hunnadagis och jobbet. Först var det dags att laga lådbilen. Summan av skadorna från Kinnekulle var en skada på ramen vänster fram, två trasiga fälgar (vänstersidan), en liiiiite krökt undre bärarm på vänster fram och lite skadade kolfiberdelar. Steg ett var att laga ramen och byta bärarmen. Ett lodrätt stag på ramen hade krökts något och fick skäras bort och ersättas. Det bakre fästet för den undre bärarmen rätade jag ut med en lång hävarm och svetsade ihop en spricka. ![]() ![]() Kolfiberdelarna var bara spruckna och kunde därför lappas bakifrån, samt få ett nytt lager klarlack. Inte spektakulärt nog för bilder... Sedan flyttades fokus till fälgar. Efter rekommendation får medtävlande Henrik Pihl beställdes en uppsättning från Force Racing. Magiskt lätta och med en färg som jag tycker passar bra. ![]() ![]() Den gamla catch-tanken var en nödlösning kort innan Mantorp och jag var inte alls nöjd med den. Den ersattes istället av en mindre variant, kombinerat med Westfield-originalet som fick flytta tillbaka till sin ursprungsplats från tiden då bilen hade Fordmotor. ![]() ![]() ![]() Med en kombination av gamla och nya prylar byggdes en ny front. Även om det är en sjua så kan man ju göra så gott det går åt det aerodynamiska. (Som att sminka en gris - jag vet... ![]() ![]() Framskärmarnas infästning var jag inte helt nöjd med heller. Den var lätt, men alltför vek. Lösningen blev att rota fram originalen från tiden då bilen hade framskärmar av "cykel-model". De modifierades enligt metoden: "hacka sönder - svetsa ihop". Blev lika lätt som tidigare lösning, men långt mycket starkare. ![]() En låsande diff stod högt på önskelistan. Efter en hel del sökande hittades en passande Ford-diff med visko-LSD som skickades på halvpall. Den kom hem, såg fin ut, öppnades och... hade ingen LSD. Hoppsan! Men säljaren var hederlig och skickade tillbaka varenda krona igen. Men LSD saknade jag fortfarande. Så på ren chansning svängde jag förbi den lokala skroten i Jönköping och gick igenom de Ford-diffar de råkade ha. Jodå, där fanns en som enligt märkningen borde vara en Visko LSD med precis rätt utväxling. Priset var hutlösa 350kr, men jag slog till ändå. Efter lite skrubbande blev den fin. ![]() Och så har jag äntligen köpt ett flatshifter-system. Kopplingslösa upp- och nedväxlingar utan att släppa gasen (alltså: jag släpper nog gasen när jag växlar ned...). Ser fram emot att prova det. ![]() Ett progressivt shiftligt har hittat ned i bilen (har alltid velat ha ett sådant ![]() ![]() Sedan har jag varit lite förståndig också. Det pinsamma är att jag t o m hade ett släcksystem som jag fått med bilen, men som inte satt i. Men efter att Jans bil brann på Knutstorp kändes de där extra kilona systemet "kostade" inte så illa längre. Tanken hamnade långt framme i fotbrunnen på passagerarsida, vilket är perfekt för viktfördelningen. ![]() Så, nu vet ni i alla fall att jag inte bara latat mig hela vintern. Såhär ser hon ut idag, nästan klar för att börja testas och ställas in igen. ![]() Fast egentligen ser hon ut såhär, eftersom garaget är mopedverkstad just nu... ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Bra jobbat!
![]() Hur kommer det sig att vänster sida fick mest skador, det var väl höger som gick i räcket? ![]() För du gick väl aldrig ihop med Pfister? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Re:
Aahh, just det, du kom väl till start i race 2 också? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Re:
||||||
Härligt att du är på gång! (lika tidigt klar som vanligt...)
Det där med tvåstegs vevhusventilationsfällor är en smart idé... kopierat från någon? ![]() Blir det inte lite för lätt att köra med Kopplingslösa upp- och nedväxlingar utan att släppa gasen ?? - Börjar låta lite som söndagskörning med en automatic... hoppas du inte somnar! (neeej, inte alls avundsjuk!!) _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Re:
![]()
![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Vårens första uppstart är nu avklarad. Alla system är gröna - redo för vidare testning. Det blev lite extra torrgasande utanför garaget.
![]() ![]() Tvättad och putsad (nåja, lite i alla fall) och redo för SPVMs monter på ELMIA mässan. Jag kommer vara där hela långfredagen och andra medlemmar från SPVM kommer vara där hela mässan. Kom gärna förbi och säg hej! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Re:
Kul kikar förbi på fredagen och sparkar lite däck! ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Vi testade bilen på GRCs track day på Knutstorp 2a april... med hopplöst resultat. Samma problem med att vevhusventilationen inte funkade som förra året, med fylld catch tank som resultat. Torka olja igen och endast få varv körda.
![]() Så nu var det dags att skita i allt vad britter rekommenderat och internet hållit för sant. Efter ett tag inser man att de där lösningarna som "Everyone does this. Works every time!" snarare borde kallas "Several people do this. It sometimes works for some of them...". Så med god inrådan från Mattias Andersson och Kimmen (tack för hjälpen, killar!) satte jag ihop ett system enligt logik och sunt förnuft istället. Det blev såhär: ![]() Oljetråget modifierades med en temp sensor och en AN8-koppling. ![]() Den lilla catch-tanken fick en extra ingång högt upp, som växellådan kopplades till. AN8-slangen i botten på catchtanken går ned till sumpens AN-koppling. Luftningen sker alltså genom den större catch-tanken som står nere i chassit. ![]() Då jag ändå var igång och kladdade med olja var det lägligt att installera lite oljekylning. En oljekylare som låg hemma i gömmorna fick lite nya brackets tillverkade. ![]() Denna "Take off plate" fick ersätta R1ans original vatten/olja-kylare så kylaren och Accusumpen kunde kopplas in smidigt. ![]() Teamet hämtar sig från den årliga chocken som snaggning hos hund-frisören orsakar... Och igår testade vi igen, denna gången på Kinnekulle Ring. SSK testningshelg var välbesökt, men som vanligt bjöd SSK på ett riktigt (!) bra evenemang. Allt flöt fint under dagen och trevligt folk tog emot, dirigerade och instruerade. Blåflaggan användes flitigt och de tog sig t o m tid att informera förarna om vems bil som rök, vem som skramlade och så vidare. Hur gick det då? Jo, absolut lysande. Motorn är äntligen go och glad, i alla fall då det kommer till oljebiten. Inte en droppe i den stora catchtanken under hela dagen. De första passen gick långsamt, då det var både kallt och blött. Men under det sista passet för dagen kunde jag ladda på, även om det var svårt att få fria varv. Jag tangerade mitt personbästa på 0.55.9. Bilen understyr lite då jag matar på hårt, så lite justeringar finns kvar att göra. Men... riktigt kul att köra racingbil igen! ![]() Min GoPro var utlånad så jag testade en annan kamera jag hade hemma, som jag impulsköpt för 300kr på blocket. Har ni funderat någon gång på varför man ska köpa en kamera som är 8-9 gånger dyrare? Spana på den utsökta ljud/bild-upptagningen nedan, så får ni en ledtråd... _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Trasiga motorer som står hemma i garaget har man begränsad nytta av. Men en renoverad reservmotor, det kan komma väl till pass ibland!
Min första R1-motor plockades isär och analyserades efter att den där lilla tomten med hammaren flyttade in på Kinnekulle Ring våren 2015. Motorn lades undan i väntan på reservdelar och på att annat med högre prioritet skulle bli klart. ![]() Själva vevaxellagren såg faktiskt OK ut, men stakarnas lager var illa däran. Jag hade nog tur som inte fick en vevstake genom blocket. Värst var ettans och fyrans. ![]() Detta byttes ut i motorn: Alla lager, sträckbultar till stakarna, två stakar samt själva vevaxeln. Ja, och så en massa packningar och O-ringar såklart. ![]() Sedan var det bara att skrubba arbetsbänken noga och sätta igång. ![]() Fantastiskt fin motor att jobba med. Allt är uppmärkt, från hur kammarna ska stå, till att Yamaha har gjutit in små nummer bredvid bultarna för att visa i vilken ordning de ska momendras. ![]() ![]() Efter kontroll med Plastigauge så lagerspelet var rätt var det bara att dra ihop alltihop. ![]() Tyvärr måste jag peta ned den i bilen för att provstarta den. Det blir senare... ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
|
||||||
Re:
![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17 >> 7 besök senaste veckan (168883 totalt) |