Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10 | << 1, 2, 3, 4 ... 44, 45, 46 >> 16 besök senaste veckan (406380 totalt) |
Målet med bilen är att åka från Stigenberg och dricka mer öl än honom på Gatebil
Nä skämt o sido det ska bli en ball bil som ska piskas på bana o gata. Jockes bil blev väl inspirationen till att göra ett sånt här bygge. Jocke är han som byggt en Vit escort cossie med audi femma och skyline låda o ja tror han har en nissan s14 bakvagn. Bubblade en del med honom under min era som cosworth kille. =) _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Köttig växellåda
Jag skulle kör Haldex gen1 på min bil helt utan styrning, bara en solenoid som släpper trycket så man kan använda handbromsen. Funkar bra bara man justerar fram bromsbalansen lite då det bromsar genom drivlinan. Jag skulle provat AV/PÅ med handbroms och fotbroms till att börja med, inte blanda in TPS i det. Keep it simple liksom. Du kan ju sätta en vanlig manuell vippbrytare så kan slå av 4wd om du vill på transportsträckor tex. _________________ Mattias Holmgren |
||
Vi körde helt öppen mittdiff eller stum, med öppen så spann fram duktigt. Med stum vart den understyrd.
Jag skulle noga köra "antispinn" mellan fram o bakaxel på abssensorerna, så att den lägger på mer framhjulsdrift över en viss prcoent slip över ett visst laddtryck. typ 0.3 bar. Vad ska du ha för diffar/diffbromsar fram och bak? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Erik ni hade gamla lådan va? Har den en riktig mellan differential?
Kan tänka mig att det va därför det spann så mycket fram. Fram kommer det sitta en öppen x6m diff och bak en m5 e39 diff. Nu har jag gjort klart adaptern/spacern till svängjulet. Så bara jag får mina grejer från lasermannen min så kan jag para ihop dessa Nån som har nå tips på billiga hårda motorkuddar? Vill inte köra puck eller stumt. Så här blec spacern med centrumstyrning mot lådan. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Okej, mycket effekt och ingen diff, då förstår jag Angående när den ska vara hur borde det ju gå att hitta lite om man söker, har för mig jag sett att folk delat olika mappningar för t.ex. DCCDpro Kommer du dyka upp på gröndal också? Ligger ju nära och bra _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||
_________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
_________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Goda nyheter!
Har fått kontakt med gaz i england som ska sätta ihop ett gas gold coilover kit till mig. Tyvärr är jag lite låst bak till 35 in och 35mm ut i fjädringsväg bak. Har ritat upp allt nu så dem skulle se vad dem kunde göra. Får känslan att gaz håller högre mått än d2, ksport osv. Fick ett riktigt bra pris då dem fick se vad jag håller på o bygger. Har en annan samarbetspartner på gång också men vill inte avslöja nått föränn det är 100% spikat. Sedan har jag fortsatt med att para ihop låda o motor. Saknas 3st m12 x 60 försänkta insex. Växellådsbultarna har jag tigat fast då får jag bra styrpinnar. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
|
||
Hej hej.
Jag vill inte göra om fjäderbenstornen bak. Har så mycket annat att göra på bilen så någonstans måste jag dra en gräns. mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Min erfarenhet är att 35 mm in och 35 mm ut på hjulen är väldigt lite, det brukar inte vara helt lätt att få en bil att fungera bra om man har så lite rörelse. Speciellt med tanke på att man kanske vill justera ride height också (då kan man ju hamna i botten åt något håll).
Detta gäller då en bil som ska fungera på gata. Jag vet inte hur du tänkt gällande reggning men SFRO vill normalt se minst 60 mm och 60 mm ut i bakvagnen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej !
Jo jag vet. Bilen kommer ju främst användas till bus o lek på bana. Kan bli endel nattliga aktiviteter också. Tanken är att ta ett snack med SFRO när bilen är klar. Men det måste ju finnas massor med typ super seven som inte är i närheten av den fjädringsvägen. Har flera här i stan som är reggade och dem har ingen möjlighet att fjädra in 60mm från rideheight. Kanske man kan få dispans? Eller sätta dit en längre dämpare för isåkning och regning. =) mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Risken som jag ser det är att du tvingas bygga om när det är klart, antingen för att det inte funkar, eller för att kunna regga. Att flytta fjädertorn i byggskedet brukar vara rätt mycket enklare än att göra det när bilen är klar. Men du väljer förstås själv.
Jag mäter fjädringsväg på alla bilar jag besiktar och de flesta har minst 60 mm in/ut, ibland efter viss justering. Det förekommer fall med kortare fjädringsväg (vid byggbesiktning) och då är det bilens beteende vid slutbesiktningen som är avgörande. Fungerar det inte får man bygga om. Om bilen ska gatreggas så är det en mycket stark rekommendation att göra byggbesiktning i tid, det brukar bespara dig som byggare rätt mycket extra jobb. Byggbesiktning är ju "normen" så att säga, för att kunna bedöma fordonet korrekt och ge byggaren rätt råd behöver den genomföras i tid. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Bygg nya torn bak direkt isåfall, det är inget stort jobb att göra i det läge du är nu innan du monterat bur.
Gör så du rymmer en lång dämpare direkt, det är enkelt att begränsa fjädringsvägen i efterhand. Har du för kort totallängd på dämparen så kan du inte förlänga fjädringsvägen på annat sätt än att sätta kapen i bilen och höja tornen. 70mm total fjädringsväg är lite, det blir hård sättning för att inte gå på stoppen åt båda håll, min åsikt är att det är bra ha lite extra fjädringsväg bak så du slipper tjuvsläpp och liknande där det är ojämnt underlag. Har du tänkt åka is behövs definitivt mer fjädringsväg än 70mm _________________ Mattias Holmgren |
||
Hej hej!
Tyvärr är grejerna redan beställda. Bakdämpare var inte så dyrt att köpa nya. Ska jag åka på isen sätter jag dit längre dämpare. Som sagt har jag ingen lust att bygga om tornen just nu. Det kan vi ett projekt att ta i framtiden någon vinter. Just nu behöver jag få ihop bilen. mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Och jag som gråter för att jag bara har 110 mm rörelse på bakdämparna... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Då var motor o låda ihop!!!
Tycker det blev riktigt bra. Testat startmotorn också o den verkar gå. Sedan har jag köpt på mig 6-kolvs ok till vw touareg 350mm skivor. Dessa måste jag fräsa av och modifiera för radiell montering då dem tar i uprighten tyvärr. Men har sett denna mod förut o det verkar funka. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Hej hej!
Googla på brembo 18z vilket dem heter. Tittar man på oket så är det redan färdigt i gjutningen o klart för att kunna bearbetas. Fanska enkelt faktiskt. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10 | << 1, 2, 3, 4 ... 44, 45, 46 >> 16 besök senaste veckan (406380 totalt) |