Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 47217 besök totalt |
Tjena alla Rejsianer!
Då man dagligen läser trådarna på detta underbara forum så är det kanske dax att lägga upp en egen tråd på lekbilen. För tillfället byggs det inte så mycket, men tanken är väl att vidareutveckla bilen när tiden finns framöver. Med nytt hus och en liten bebis så kommer inte bilbyggandet i första hand längre... Hur som helst så kommer här lite bilder och info om bilen, sedan hopas jag på mycket konstruktiv kritik, tips och idéer för att eventuellt få bilen att prestera hyfsat i Time Attack, för målsättningen är nog ändå att kanske nästa år köra Time Attack... MOTOR: M42b18 1,8L 4cyl Original vevaxel 360-grader axiallager för veven Smidda kolvar Smidda stakar Block borrat, hotat och toppdeckat Original toppackning för tillfället då Mls:en läckte Stödgördel Skvalpplåt i tråg ARP topplocksbult Topplock lätt portat Original kamaxlar Alla ventiler nya i originalstorlek Nya styrningar på avgassidan Ventilsäte med lite trevligare vinklar Plenum med fullradietrattar 1200cc spridare 044 soppapump Aeromotive regulator Twinentry grenrör, splittrat hela vägen till wg-fläns BorgWarner S200 turbo 50mm Wastegate Mac magnetventil för laddtrycksstyrning 50mm dumpventil 600x300x100 mm intercooler VEMS motorstyrning mappat till 2bar Oljekylare Oljefilterhus från E28 535 med termostat Driftworks aluminiumkylare för M3 Säkert glömt en del men men... CHASSI: Nya bärarmar fram med egna casterbussningar Krängningshämmare fram i originaldimension men med egna ändplattor för justerbarhet samt infästning i fjäderben istället för i bärarmar. XYZ banåkarcoilovers med deras topplagringar Egna camberstag bak Krängningshämmare bak från M3 3,2 med egna ändplattor. Bakvagnsbrygga upphängd i egna bussningar BROMSAR: Fram 325x25mm skivor samt ok från E46 330 Bak Original ok och original storlek på skivor Carbotech XP-10 belägg fram, XP-8 bak Stående pedalställ med bromsvåg Hydraulisk handbroms DÄCK OCH FÄLGAR: Federal Rs-r 225x45x17" Svf Monza 17x7,5" TRANSMISSION: 328/M3- växellåda 325 diffklump med 25% differens 328 drivaxlar 328 kardarnaxel Lådan växlad sekventiellt KAROSS OCH INREDNING: Huv, stötfångare, baklucka samt taklucka i glasfiber Kaross rensad på endel onödig plåt Fullbur Racestolar tilbakaflyttade så långt det går 4-punktbälten Rattstång förlängd samt sänkt Stående pedalställ Hydraulisk handbroms _________________ Martin Israelsson |
||||
Tack tack Jag har mappat den till 2bar men inte bromsat den. De gånger jag åkt bana vilket hittills bara är två, så har jag bara laddat 1bar, men den skjuter ju på lite bättre än original iallfall Någon annan med M42 som har bromsat vid lite olika laddtrycksstyrning och kan dela med sig av effektsiffror? Angående vikten så vägde den in på 1070kg med ca 20l bränsle. Dock så var inte krängningshämmare monterade då, sedan har det väl tillkommit några småprylar till för växlingen. Men den är ju relativt lätt. _________________ Martin Israelsson |
||||
Min kompis har bromsat 517hp 531nm på m42 med td04 org insug , 1680 spridare o E85
Det gjorde dessutom enormt mkt med att ha lågfarts spjäll aktivt i mellanregister. 2 bar+ minns inte exakt men kan kolla upp det. Org kammar oöppnad motor. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Okej, låter mycket för en Td04, måste varit en 19t? Ja det skulle vara intressant att veta laddtryck vid den effekten. Kan ju ge en fingervisning om vad dessa motorer ger iallfall. _________________ Martin Israelsson |
||||
Td05 , kan det också vara , jag kan höra med fredde som har den och se om Jag hittar bromspapper. Den gav 495 hk på 1.5 bar iaf. Vi har en stängd grupp där det ligger mer info jag skickar ett pm så får du se om fredde o palle "släpper till och vill dela med sig "
Mvh Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Den gav ju riktigt fint med pulver den där spisen Kollat igenom sina nu _________________ Martin Israelsson |
||||
De två bankörningarna som jag har varit på (Andetstorp och Knutstorp) så har jag kört utan krängningshämmare monterade då den främre inte riktigt passade längre då någon *host hade byggt ett downpipe där och inte tänkt på att krängaren skulle få plats. Det felande en cm typ Så därför blev de aldrig monterade innan körning tyvärr.
Men planen nu är iallfall att behålla Original krängare fram som är 26mm, vilken verkar vara den grövsta som finns till E36 enligt ETK:n och ersätta tillplattningen i änden med egen laserskuren platta för lite justermån. Dessutom fästa droplinksen i fjäderbenet istället för i bärarmen. Bak så är det 18mm original och där har jag fått tag i en M3 3,2 som är 20mm. Även här har jag tagit fram egna plattor så det blir justerbart. Vad tror ni om denna setup? Önskar gärna höra era åsikter och erfarenheter, bör ju finnas många som åkt E36 och labbat med krängardimensioner och infästningar _________________ Martin Israelsson |
||||
Krängare är ju alltid trevligt.
Jag kan inte påstå att jag har erfarenhet av just e36. Men lite generella inputs kan jag ge. Om du monterar standardkrängaren på 26 mm i fjäderbenet istället för i bärarmen blir det ungefär 2-3 ggr så styvt. Jag har inga mått i huvudet, men från början sitter ju krängaren nästan i mitten. Man kan höfta MR på ca 0.55-0.6. Det betyder att man går från MR^2 på ca .35 till ca 0.9. (Har själv gjort så på min E30 318is. Funkar bra. ) Om man behåller infästningen bak och bara byter från 18mm till 20mm så blir det förenklat ca 1.5 ggr så styvt. Nu modifierar du så utan att veta exakt hur du gör så är det svårt att beräkna. Men om man bara gör dom ändringar som jag beskrev så behåller man inte riktigt balansen som man hade innan. Mina Gillar bilen i övrigt. M42'an är ju lite väl tam i standardutförande. _________________ |
||||
Tack för input, har också funderat i de banorna att det inte blir så stor förändring bak som fram. Men tanken är att använda justermån i de nya plattorna och då kanske börja med att köra "mjukt" fram och "hårt" bak... Annars får man väl inhandla en biffigare krängare bak. Fler erfarenheter tas varmt emot _________________ Martin Israelsson |
||||
Tack så mycket Växlingen är en egenutvecklad historia som växlar med tryckluft. Styrs via en egenbyggd styrbox. Allt länkage från lådan till cylindrarna, samt spak och spakställ är egentillverkat i manuell svarv samt fräs. En jäkla massa vevande med andra ord Men principen är luftcylindrar som tillsammans med en elektronisk styrenhet sköter växlingen. Bjuder på en liten bild på resultatet av många timmars vevande. _________________ Martin Israelsson |
||||
Angående krängare, jag kör själv en 318is E36 med snarlik vikt och först hade jag exakt samma krängningshämmare som du dvs 26 mm infästa i fjäderbenen fram och 18 mm bak och då hade jag problem med hjullyft fram. Sen bytte jag till 21 mm bak och då blev det bättre, men den lyfter fortfarande en del fram i vissa kurvor.
Kul bil f.ö _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Okej intressant. Ja 18mm är nog väl klent till den stora fram. 20mm var den grövsta jag hittade original så därför fick det bli den. Antar att din 21mm är eftermarknads? Varifrån isåfall? Ska räkna lite på det här med vridstyvhet, motionration och härvarm för krängaren, men då vet jag iallafall att man bör se till att fästa droplinksen så att de motsvarar vridstyvheten på en 21mm, dvs jag får minska häbarmens längd på min 20mm. Tack för bra info _________________ Martin Israelsson |
||||
Kul att du tycker det ser vettigt ut, trevligt om det är hyffsad ordning även om funktion går först Ja det blir ju R-däck och obesiktat så det är ju PRO STREET eller PRO som gäller då vad jag förstått... Har faktiskt inte full koll på reglementet än, så får väl helt enkelt läsa på och åka den klass man hamnar i Men PRO STREET hade ju kanske varit trevligar som nybörjare, de åker ju ruskigt fort i PRO _________________ Martin Israelsson |
||||
Ja, den kommer ifrån H&R men det finns ju flera varianter, även de som är grövre. Sen är ju detta baserat på min bil med dess förutsättningar och hur jag vill att den ska uppföra sig, inte alls säkert att du nödvändigtvis vill ha samma. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Coolt! Kör du pneumatisk koppling också? Och hur gör du för att kunna köra länge, är det en stor tank eller använder du kompressor som fyller på under tiden bilen går? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Häftigt bygge! 4cyl E36 är mumma.
Riktiga R-däck och fetare fälgar ( 9" ) tycker jag du ska satsa på om varvtid är i fokus. Det gör sekunder, annat trams ger bara tiondelar _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Jo det är klart men ändå bra input _________________ Martin Israelsson |
||||
För tillfället helt manuell koppling. Har liten kompressor och liten tank _________________ Martin Israelsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 47217 besök totalt |