Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2177 besök totalt |
Att bogsera avställt fordon med LGF-skylt, möjligt?
Det har väl hänt det flesta att ens räserbilsprojekt är avställt och belagt med körförbud => bogsering omöjlig, såvida man nu inte är en förhärdad gambler ![]() Men, vad säger lagens långa arm om man hänger en LGF-skylt bakpå det bogserade fordonet? ![]() |
Det är ju tillåtet att köra bilen närmsta möjliga väg till verkstad för reparation, samt närmsta möjliga väg till sbp trots körförbud. Sen är det också tillåtet med provkörning direkt efter reparation, också trots körförbud.
Men bilen måste vara påställd och minst trafikförsäkrad. När du kontaktar vägverket och ställer på bilen, så får du ett bevis om avställnings upphörande tillsänt via antingen fax eller mail, detta papper måste du skriva ut och ha med i bilen. Nu vet jag inte hur det är med just bogsering men jag gissar på att det är samma regler där. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
När jag ställde på min för 2v sedan (med körförbud) så stod det i texten på VV's hemsida att provkörning var tillåten. När jag sedan fick hem beviset om att avställning upphört så var texten samma som på hemsidan förutom att provkörning inte nämdes så jag blev allt lite konfunderade.
/Andreas |
Alltså, min tanke var att betrakta det bogserade fordonet som en arbetsbod på hjul eller annat likvärdigt obesiktigat och oförsäkrat fordon som man får släpa efter sig i 30 km/t.
Finns det någon lagtext som explicit förbjuder detta, eller påbjuder något annat? |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2177 besök totalt |