Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Utbyggnad Ring Knutstorp | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (52292 totalt) |
Fantastiskt kul att de bygger ut sveriges bästa (?) racingbana! Meeen... jag är lite orolig att de extra raksträckorna ändrar banans karaktär lite för mycket. Jag som kör lite motorsvag bil bland monsterraketer tycker Knutstorp är grymt underhållande just pga att banan är byggd med så mycket fokus väghållning och balance och så lite på hästkrafter. Klart att killarna med stora bilar och stora motorer också så vinna ibland, men det har vi ju Anderstorp och Mantorp till. Knutstorp är ju just den banan där Miator kan piska corvetter. Vore lite trist om den nuvarande inriktningen/attityden på banan ändrades.
Att man vill göra en längre bana behöver inte mycket förklaring, men vet ni varför man väljer att bygga om kurva 1? Den (eller snarare "de) är ju hur kul som helst! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||
Ja, jag tycker man offrar många sköna kurvor för hårda inbromsningar med omkörningsmöjligheter. Men kul (för publiken) racing förstår jag att man satsar på. Varför inte behålla den goa västern upp mot idioten och gjort en lätt vänster knix ut på den nya delen vid nuvarande idioten. Det hade i mitt tycke gjort det lite intressantare. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
En fokuserad inbromsning är enklare att designa fållor för, speciellt om den dras tillbaka lite så fållan kan bli djupare. För inte kan det väl vara sån som skulle ändra dessa två sköningar till kurvor om man inte "måste", det vore ju som att schakta krönet så det blev platt och fylla upp Lito (det skulle jag kanske inte skrivit, nån kan ju tycka att det är lysande säkerhetslösningar...). |
||||||||||
Nu verkar planerna på utbyggnaden ha kommit lite längre enligt info i dagens Helsingborgs Dagblad:
http://www.hd.se/lokalt/svalov/2016/ _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||
Ser ju riktigt rolig ut! kanske om 5 år står den klar? _________________ Anders Lidman |
||||||||||
Som den skissen är ritad så är det inte en bana som kan delas i två delar (med rundkörning på bägge samtidigt).
Man kan ju tänka sig använda gamla delen som rundbana och nya delen som körövning/halkbana etc med fram/tillbaka-trafik, men de utskissade förbindelserna ser inte ut att vara mer än servicestumpar (just nu iaf, de är ju ljusgrå ). En skiss är alltid en skiss, och naturligtvis kommer utförandet bli funktionellt, iaf efter nån liten justering (vad som behöver justeras märker man aldrig förrän man börjar använda grejerna). Lite väl modern layout av den nya delen, men vad ska man vänta sig Skoj med satsningar som verkar trovärdigt genomtänkta |
||||||||||
Vad menar du? Förstår verkligen inte alls vad du pratar om? Blir det verklighet så bygger de äntligen bort den sämre halvan (parkeringshuskörningen) som nuvarande halva Knutstorp består av.. |
||||||||||
Tror inte det för dom går rakt ini avåkningsmaterialet och det blir inget bra med asfalt mitt i. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
så sant, tänkte inte på det... tur att jag inte bygger eller är en av arkitekterna _________________ Anders Lidman |
||||||||||
Modernt avåkningsmaterial brukar väl kallas asfalt!?! _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||||||
Det beror på hur stora avåkningszoner man vill och kan bygga. Om du har åk av i lecakulor och jämför med att sladda runt på asfalt med kanske trasig broms så inser man att avståndet till det som gör ont måste vara längre. Så det får för min del vara modernt men det är inte heller alla klasser som gillar asfalt. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
Kul att de tar bort Idioten, men Kvällsposten är ju en av de roligare kurvorna på banan!!
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Inge kul att glida ner på grus på sniskan och helt plötsligt komma in på asfalt _________________ Anders Lidman |
||||||||||
Min gissning baseras på att det finns flera ytmarkeringar i många avåkningszoner. Gissar alltså på att det är först en asfaltzon och sedan grus. Detta gör det även möjligt att köra den som 2 banor. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Beroende på hur man hanterar det här med bullervallarna och gräver ned banan så är det idag sluttande från området. Men mistänker att man gräver ned så att rakorna kommer att bli horisontella. Vilket även tar av den höjdskillnad som finns på gamla delen. Men det är en gissning. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
Kul med längre bana men för mycket användning av linjal och för lite fantasi...
Hoppas verkligen ägarna till Knutstorp tänker till för att behålla själen i Sveriges roligaste bana. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Med vänstern efter dagens "kortraka" (efter krönet) löängre fram och utan uppförsbacke (om man nu shaktar det plant för "diket" norrut på åkrarna), så försvinner en del av dagens känsla.
Dyket ner i kvällsposten (högern ner mot Lito) är också en sköning. Nya vänstern ner mot Lito ser lte för skarp ut för att bli samma flyt. Men nytt kan bli skoj efter några år (oftast lite dåligt doserat om FIAgradning). Av det nya är det storradiehögern som ser lite mer intressant/utmanande ut. Backa hem och runda av skarpa vänstern innan så blir det mindre enkelt (eller är det elledning/stolpar eller nåt det där småprickiga?). |
||||||||||
Funderade på samma sak, korta rakan och sväng vänster tidigare, skulle kunna ge en intressant kurvkombination. Detsamma gäller de två kurvorna vid dagens Kvällsposten, lite mer fantasi, inte bara start/stop. Kan ju inte vara så svårt att komma på något bättre än två dragracingrakor och 4 st 120 graders kurvor... Gissar att man ute efter omkörningsmöjligheter, och det är väl OK men kanske inte är nödvändigt i varje kurva och kanske inte bara vid inbromsning? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
|
||||||||||
Allmänt banåkaforum Utbyggnad Ring Knutstorp | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (52292 totalt) |