Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 - BMW Cup #57 | 1, 2, 3 >> 17249 besök totalt |
Är kanske dags att starta en ny tråd här redan nu, då stormen drog igång i min tråd om R8an jag bygger
Så, bilen då. Köpte den i fredags förra veckan i Italien av Promotor Sport Squadra Corse. Den byggdes av BMW Team Italy Roal Motorsport på BMW Motorsport chassi #902 för Superstar Serien där den vann flera race. Bilen kördes av Gianni Morbidelli och Tomas Biagi. Promotor Sport Squadra Corse köpte bilen 2011 och monterade Bosch Motorsport ABS och traction control monterades av Roal Motorsport. Samma år kördes bilen i Turkish Track Championship och vann mästerskapet. Motorn är helt original S65B40. Blueprint och balansering är allt som har gjorts, och det är Autotechnica Italy ( http://www.autotecnicamotori.it/ ) som har gjort jobbet. Den har Vanos och drive by wire fortfarande. Bromsar: AP 6-piston racing braking system, 378 mm diameter Rear brake system: AP 4-piston racing braking system, 355 mm diameter Koppling: Två-skivig AP racing sinter Avgassystem: BMW Motorsport / Acrapovic Stötdämpare: Öhlins 4-way Växellåda: 6 speed Baggi Sequential Diff : Drexler Traction Control : MecTronik MK6 integrated in ECU Fuel Tank : ATL FIA / FT3 810C 100 liter. ABS : Bosch Motorsport M4 Wheels : OZ Magnesium 18" Car Weight : 1.250 kg _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Tack! Lacken och finishen är rätt dålig tyvärr och färgen är inte speciellt snygg i verkligheten, så den kommer att bli annorlunda tror jag. Förmodligen svart/guld som mina andra. Får se hur mycket jag hinner göra med den innan premiären på Falkenberg. Ska byta till original förardörr enligt reglerna. Och så måste jag lösa däck/fälg så att allt är i rätt dimensioner för reglerna. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Va har den gått på för däck och fälg storleker i sitt riktiga liv? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Som jag skrev i din förra tråd, så jääävla brutal! Snygg som fan också i den färgen.
Vad är det för paneler på den? Känner inte igen det från BMWs egna men ser väldigt professionellt ut _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
10,5x18" OZ magnesium (magnesiumfälgar är också förbjudet så jag måste köpa alu) 285/645/18 fram och 305/645/18 bak. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Tack ska du ha! Ska göra mitt bästa för att vara med och fightas från start! _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Tack! Färgen kommer dock att ändras. Måste byta förardörren till en original enligt reglerna och jag tror inte jag lackar om bara den, utan folierar hela bilen. För lacken är riktigt riktigt risig på den nu (lite värre än racefinish). Bodykitet ska vara BMW Motorsport _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
_________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||||
Det måste ju gå att få nån typ av dispance på fälg historian. Låter ju idiotisk att du ska behöva byta. Om du har 3 set eller nått som kom med bilen ?
Dagens alu är ju lättare än dito mag. Förstår tanken att hålla ner kostnaden men i ditt fall om du har fälgar redan är det ju korkat. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Ska kolla om det går att få dispans. Vore smidigt, för jag har som du säger 3st uppsättningar. Men frågan är om inte 10,5 bred fälg är i bredaste laget för 260 eller 270 brett däck _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Ok! Har du ett sådant däck hos dig och kan mäta slitytan? Vore super. För slitytan får inte vara bredare än 260. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Ja det har jag, ska mäta åt dig Michelin catalogen säger att dom är 270 tyvärr Då tvingas du till åka 25/640 om du ska åka michelin, tråkigt yoko har ett 25/650 _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Andreas, precis som Supramannen säger är det inte tumstocken som avgör utan tekniska data från tillverkaren. Men jag kan hjälpa dig med följande tips så slipper du åka ett 25/640 däck på din fina bil. 27/65/18 S9G där G är stomme är optimerat för tex M3 GT4 liknande Johan A:s bil. Men har en slityta enligt tabell på 270 mm. Att i ett reglemente skriva bredd enligt märkning på däck var fel då olika tillverkare har olika sätt att märka vs mäta bredd. Att köra på ett däck typ 25/64/18 S9H kommer inte funka, stommen kommer kollapsa. Det finns ett nyare däck med "L" stomme som vars statiska och dynamiska belastning är bättre än S9G däcket och som hade slityta 260 mm, dvs bättre än det däck som utvecklades för M3GT4. 27/65/18 S7L, detta däck gillar 11" breda fälgar. Vill du inte åka Michelin testa Hankook som kommer hänvisa dig till en tysk, C & R Motorsport Inh. Christoph Stoll & Ralf Skotzki GbR Ahrstraße 36 53925, Kall Telefon-Nr.: 02447-911093 _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Patrik har nästan rätt
Michelin har inget 27/65/18 S7L däck men ett S8L däck har dom även S9L vilket är hard..det är 260mm, men ingen annan tillverkare har ett sånt smalt 270 däck va jag känner till.. väljer du soft blir det 270mm 27/65-18 PILOT SPORT GT S8L MEDIUM 11 260 298 648 1990 27/65-18 PILOT SPORT GT S9L HARD 11 260 298 648 1990 Du kan även köra Porsche N2 fram däcket, hur det funkar vet jag ej, men det har rätt mått allafall http://www.michelinmotorsport.com/co _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Fick infon från Däckproffsen i Växjö ang S7L han stod och läste på däcket. Men Däckproffsen kan ju ha fel! _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Ok! Tack för input! Men det är förutsatt att jag får dispens för magnesiumfälgarna. Annars får jag köpa nya i alu och då kan jag ta lite smalare fälgar. Men det vore ju såklart mer ekonomiskt att köra på de fälgarna jag har om jag nu får på däck i exakt rätt bredd! _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Dont know Ja tog infon från deras hemsida och 2015 catalog http://www.michelinmotorsport.com/Ty _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 - BMW Cup #57 | 1, 2, 3 >> 17249 besök totalt |