Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
måla golvet i kupén (vad för färg)
1, 2   >>
7031 besök totalt
Mr Newton

Här sen Okt 2003

Trådstartare

i lördags natt så fick jag tummen ur och rensade all inredning ur en e30, tidigare ägare hade rostlagat det mesta, men lite ytrost hade hittat tillbaka.

tänkte slipa, blästra å eventuellt svetsa lite, bilen kommer vara helt rensad med endast bur och stolar i, vad rekomenderar ni för färg inne i kupén? alltså inte röd,blå osv utan vad för slags färg?
gärna nån som inte väger allt för mkt

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Hm som grund är blymönja thumbs up om du får tag i det , stoppar och hindrar rost thumbs up

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003

Trådstartare
vad i är det? helt okänt ord?

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Blymönja är väl förbjudet numera? Borde det inte funka nästan lika bra med nån zink-blandad grundfärg?

Jag fuskade rätt vilt på min 924a = grundade med zinkgrundfärg och blåste på vanlig solid bättringsfärg ovanpå. Men å andra sidan är min 924a i slutet av sin livsbana så jag tar inte så stor hänsyn till utseendet.

Mvh
Mangan

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Mr Newton skrev:
vad i är det? helt okänt ord?

Blymönja ? en grundfärg som man förr hadde till båtar , finns Epoxitjära som har liknande egenskaper

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Jag hade i hammarlack och det funkar bra tycker jag.

Här sen Okt 2003

Trådstartare
kid skrev:
Jag hade i hammarlack och det funkar bra tycker jag.

det har jag också tänkt på, får nog bli d, vad för kulör körde du me? funkar d fint att rolla?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag använde vanlig (vit) billack i rallybilen. Visst fick man bättra ibland, speciellt vid förarens fötter men det fungerade bra. Grundat med lämplig primer.

Göteborg
Här sen Nov 2002

International Interprotect som grund och International 709 ovanpå, det är utvecklat för stålbåtar som går i saltvatten så det håller...

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

jag målade hela min kupé med hagmans grundfärg (grå) med pensel... lite drygt... men färgen sitter verkligen sjukt bra! gick väl åt en liter ungefär, så det väger inte såååå mycket...
Jag målade aldrig över den sedan utan behöll den gråa färgen (o sen slängde i inredningen)...
har fortfarande, efter 4 år, inte rostat!

thumbs up thumbs up
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Re: måla golvet i kupén (vad för färg)

Mr Newton skrev:
vad rekomenderar ni för färg inne i kupén? alltså inte röd,blå osv utan vad för slags färg?
gärna nån som inte väger allt för mkt :rolleyes:

Arcanol! Funkar nästan lika bra som blymönja men är lättare att få fin finish på, finns dessutom i massa olika kulörer .
Första gången jag bytte olja fuskade jag och täckte begynnande rost på tråget med Arcanol. Gjorde jobbet ordentligt i år och de ytor där jag tidigare målat med Arcanol hade ingen ny rost på ytan eller djupet.

Täby
Här sen Dec 2002

Som namnet antyder så innehåller "Blymönja" rätt mycket bly och väger därför ungefär lika mycket som just bly...Mao kankse inte ett kanonval om du vill minksa vikten genom rensad inredning mm...

Insjön
Här sen Dec 2002

Jag penslade på hammarlack och i svart kulör, köp Hammerite, det brukar vara bättre än kopiorna som Biltema säljer.

Lacken blev hård och lättstädad så det är inte dumt.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Jag knackade bort precis allt isolermatieral först eftersom jag visste att det fanns rost. Hittade 12 hål i golvet
Efter att ha rostlagat golvet sp körde jag på med trissa på rondellen, dammsög allt skrot som blev kvar, tvättade med t-sprit. Sen körde jag på med zinkprimer (2 burkar) á 400gr i sprayvariant.
Sedan fixade jag vanlig billack som jag köpte i min bils kulör. Denna gjorde dom i "pensel" form åt mig. Gick åt ca 6hg till hela kupen samt 3hg till buren.
Resultatet blev bra, har blivit lite slitet under fötterna men jag kommer att bygga ett litet fuskgolv med fotstöd i durkaluminium så är det nog inga bekymmer

Så här såg golvet ut efter en strykning

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003

Vanlig mekanlack el likn brukar jag köra med, om man kör karosserikit/fogmassa i skarvar och likn så brukar inte enkomponents lack torka av nån anledning, brukar köra med rostskyddprimer på spray(vilket ochså är enkomp men torkar??) över kit fogen, och sen måla över med mekanlack, har man en plåtren el blästrad yta kan en sk syragrund va en bra botten, den jag kört med kommer från Sikkens och är extremt tunn och kryper ner i alla skrymslen och svetsar och sitter fast som fan själv.....
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Hammarlack är visserligen stark och bra men man bör tänka på nackdelen att den (oftast) inte går att måla över med någon annan typ av färg än just hammarlack. Lite dumt om man senare vill bytta färg!
Såvitt jag vet får blymönja bara säljas till yrkesmän numera. Fast det går väl om man bara vill.

Kuntas eller MaZ förslag låter enkla och bra tycker jag!

Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
International Interprotect som grund och International 709 ovanpå, det är utvecklat för stålbåtar som går i saltvatten så det håller...

var hittar man detta? båt affärer eller?

Umeå
Här sen Maj 2004

Wankelsport skrev:
Hammarlack är visserligen stark och bra men man bör tänka på nackdelen att den (oftast) inte går att måla över med någon annan typ av färg än just hammarlack. Lite dumt om man senare vill bytta färg!
Såvitt jag vet får blymönja bara säljas till yrkesmän numera. Fast det går väl om man bara vill.

Kuntas eller MaZ förslag låter enkla och bra tycker jag!

Jo, blandar man blyoxid med vatten, den rör man ner linolja i gröten, tills vattnet flytit upp, så det går att avskilja, då har man blymönja, men blyoxid är extremt farligt för levande organismer såsom billbyggare och rejsare

--VVTS--
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004

Det finns bra zinkgryndfärger hos din färghandlare. Sen lägger du en grund/täckfärg på denna....det har jag gjort med porschen, blir kanonfint!

Åstorp
Här sen Jun 2004

Arconol svart är vad jag har använt. Det e bara att pensla på som bara den. Blir tjockt och bra.
Svart valde jag pga att jag ville få bort all eventuel reflekton när man kör i strålande solsken.

Lycka till.

borg
Lund
Här sen Jan 2003

Tobbe_A skrev:
Arconol svart är vad jag har använt. Det e bara att pensla på som bara den. Blir tjockt och bra.
Svart valde jag pga att jag ville få bort all eventuel reflekton när man kör i strålande solsken.

Lycka till.

Vart tror du energin från det absorberade ljuset tar vägen? Varmt och gott blir det i kupén

Skruva banåkabil
1, 2   >>
7031 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande