Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7031 besök totalt |
måla golvet i kupén (vad för färg)
i lördags natt så fick jag tummen ur och rensade all inredning ur en e30, tidigare ägare hade rostlagat det mesta, men lite ytrost hade hittat tillbaka. tänkte slipa, blästra å eventuellt svetsa lite, bilen kommer vara helt rensad med endast bur och stolar i, vad rekomenderar ni för färg inne i kupén? alltså inte röd,blå osv utan vad för slags färg? gärna nån som inte väger allt för mkt ![]() _________________ J1mmy @rv1dsson |
||
Blymönja är väl förbjudet numera? Borde det inte funka nästan lika bra med nån zink-blandad grundfärg?
Jag fuskade rätt vilt på min 924a = grundade med zinkgrundfärg och blåste på vanlig solid bättringsfärg ovanpå. Men å andra sidan är min 924a i slutet av sin livsbana så jag tar inte så stor hänsyn till utseendet. ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
jag målade hela min kupé med hagmans grundfärg (grå) med pensel... lite drygt... men färgen sitter verkligen sjukt bra! gick väl åt en liter ungefär, så det väger inte såååå mycket...
Jag målade aldrig över den sedan utan behöll den gråa färgen (o sen slängde i inredningen)... har fortfarande, efter 4 år, inte rostat! ![]() ![]() |
||
Re: måla golvet i kupén (vad för färg)
Arcanol! Funkar nästan lika bra som blymönja men är lättare att få fin finish på, finns dessutom i massa olika kulörer . Första gången jag bytte olja fuskade jag och täckte begynnande rost på tråget med Arcanol. Gjorde jobbet ordentligt i år och de ytor där jag tidigare målat med Arcanol hade ingen ny rost på ytan eller djupet. _________________ /Klas Pihl |
||
Jag knackade bort precis allt isolermatieral först eftersom jag visste att det fanns rost. Hittade 12 hål i golvet
![]() Efter att ha rostlagat golvet sp körde jag på med trissa på rondellen, dammsög allt skrot som blev kvar, tvättade med t-sprit. Sen körde jag på med zinkprimer (2 burkar) á 400gr i sprayvariant. Sedan fixade jag vanlig billack som jag köpte i min bils kulör. Denna gjorde dom i "pensel" form åt mig. Gick åt ca 6hg till hela kupen samt 3hg till buren. Resultatet blev bra, har blivit lite slitet under fötterna men jag kommer att bygga ett litet fuskgolv med fotstöd i durkaluminium så är det nog inga bekymmer Så här såg golvet ut efter en strykning ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Vanlig mekanlack el likn brukar jag köra med, om man kör karosserikit/fogmassa i skarvar och likn så brukar inte enkomponents lack torka av nån anledning, brukar köra med rostskyddprimer på spray(vilket ochså är enkomp men torkar??) över kit fogen, och sen måla över med mekanlack, har man en plåtren el blästrad yta kan en sk syragrund va en bra botten, den jag kört med kommer från Sikkens och är extremt tunn och kryper ner i alla skrymslen och svetsar och sitter fast som fan själv.....
|
||
Hammarlack är visserligen stark och bra men man bör tänka på nackdelen att den (oftast) inte går att måla över med någon annan typ av färg än just hammarlack. Lite dumt om man senare vill bytta färg!
Såvitt jag vet får blymönja bara säljas till yrkesmän numera. Fast det går väl om man bara vill. Kuntas eller MaZ förslag låter enkla och bra tycker jag! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jo, blandar man blyoxid med vatten, den rör man ner linolja i gröten, tills vattnet flytit upp, så det går att avskilja, då har man blymönja, men blyoxid är extremt farligt för levande organismer såsom billbyggare och rejsare ![]() |
||
Arconol svart är vad jag har använt. Det e bara att pensla på som bara den. Blir tjockt och bra.
Svart valde jag pga att jag ville få bort all eventuel reflekton när man kör i strålande solsken. Lycka till. |
||
Vart tror du energin från det absorberade ljuset tar vägen? Varmt och gott blir det i kupén ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7031 besök totalt |