Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24 >> 9 besök senaste veckan (168552 totalt) |
Re:
Jag pratar bara om bakvagnen. Att bryggan ska ha den makrfrigång den har orginal. Sedan får man montera den i e30-karossen.....so man får karossen på den höjd man vill ha. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Re:
Aa, tänkte väl. Jag håller med. Undrar varför min E30 inte gick 1:20 då? Måste vara dålig plywood i splittern ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||
Re:
Jag vet vad du menar. Vi kör dock inte på full sladd över kurbs. För oss håller det. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||
Re:
Ja.....man måste välja matrial i splittern..med omsorg... ![]() Jag ska förtydliga lite till. Det är ju bärarmarnas statiska läge, som sägs vara noga, på dessa multilänkare. Man måste alltså ta med däckens höjd i beräkningarna.....innan man bestämmer bryggans monteringshöjd från marken ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Känns som många bara svetsar in multilänk bakvagnar utan att ta hänsyn till det som Butterfly menar. Jag säger inte att du gör det men jag vet andra som bara svetsar fast på vilken höjd som helst.
Jag har hjälpt en vän med inmätning av en m5 e60 bakvagn. Jag har lagt ner massor timmar på att mäta och testa denna bakvagn, dock ej e39. Jag svetsade en jigg vid sidan av bilen där hela subframen satt monterad, länkarmar som var i "nollade" (justerings skruvarna var i mitten) och hjulspindlar på. Sedan kollade jag upp orginal i mitt fall m5 e60 hjulvinklar. Mätutrusting på naven och justerade hjulnavets centrum tills jag uppfyllde dessa genom att höja eller sänka hjulspindeln mot de 4st infästningspunkter som är orginal. Detta är även ett bra sätt för att experimentera lite vad som händer med hjulvinklarna vid infjädring kontra utfjädring. En annan väldigt enkel sak som "skvallrar" om orginal förhållandet mellan centrum på hjulnavet kontra infästningspunkterna för bakvagnen är k-stagen märkte jag. Om du monterar på orginal krängningshämmare och sätter på k-stagen märkte jag att kulleden är "nollad" när bakvagnen stär i rätt höjd. Rätt logiskt man tänker efter. Att tänka på också är att bakvagnen i ditt fall är konstruerad för en viss spårvidd för att rollcenter mm skall stämma. Detta var bara en del av mitt test. Jag tog även reda på orginal m5 e60 mått samt fått hjälp att räkna. Mäta mäta är nyckeln ![]() Lycka till! Mvh David _________________ David Greiff Kallentoft |
||||||||||
![]() När jag gjorde det på min e30 mätte jag i 4dagar. Pallade upp karossen helt i.våg på lyften och byggde en ställning till bakvagnen som också var helt i våg. Sen lyfte jag upp och ner och mätte på olika punkter i karossen för att få allt rakt. När bilen sen stod i rideheight så var det nästan helt klockrent. Den blev 17mm för låg fram då, så jag fick höja lite. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||
Re:
Det hängde nog på föraren att det inte gick fortare. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||
Re:
Eller tvärt om ![]() Så satt grejerna fel så du fick inget självförtroende _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
Re:
Bra info, är ungefär dem banorna jag tänkt, på ett typ förenklat sätt, don efter person metoden hehe jag har som plan tänkt kolla/mäta utifrån k-stag, kardan och annan info om hur jag vill ha det, kort förklarat! Och jag skall även blanda in en lasermätare, om du har kvar uppgifterna från E60 och vill dela med dig vore de väldigt tacksam, bakvagnen är nämligen i stort lika och kan va bra med lite referens, christian.sundqvist@icloud.com om du har kvar och vill såklart ![]() Och även om jag får anse mig som försking kan jag nog påstå att jag har sunt förnuft och inte helt knäpp nör de kommer till teknik osv så med lite tips o trix från kunnigt folk är jag övertygad om att de kommer bli kanon och ingen "jag testar/chansar" på att detta blir bra ![]() |
||||||||||
Re:
![]() |
||||||||||
Re:
![]() |
||||||||||
Jag skulle säga att det är en skitfin bakvagn som funkar ypperligt i e39. Riktigt följsam och stabil, touring däremot, livsfarlig...
Ta referensmått från en e39 m5 så får du en bra höjd ![]() Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
Efter roliga o givande debatt i tråden skall de bli skoj att uppdatera hehe jag är likt gamla griniga gubbar en en envis och bråkig rookie eller nått i den stilen
![]() Jag gillar och blir motiverad av att folk ej tror/tvivlar på mig, lite underdog mentaliteten att bevisa alla fel eller nått hehe.... Vist önskar jag att man hade en stor maskinpark och alla fina verktyg som kan tänkas men nu ör verkligheten inte så och då gäller de att anpassa sig och bevisa att de går att bygga en jävligt snabb BMW ändå... ![]() Började med palla upp bilen i "våg" ![]() Sen klossade jag upp en fälg med däck till önskad ride hight... ![]() Sen klossa jag upp en profil som simulerar "marken" så jag kan mäta markfrigången till bryggan ![]() De fick bli en runda till City Gross o köpa hightech verktyg ![]() ![]() Kastade ihop 2 stativ som simulerar mina fälgar med däck att fästa i naven, lite enklare att se och arbeta med dem, sen hängde jag mina lasermätare oxå hehe ![]() ![]() Jag har även fått hjälp via FB att mäta på en M5 e39 de mått jag ville, massor av mätande, klurande och sen lite mera mätande och änsålänge känns de som jag har koll på de mesta och sakta men säkert skall detta nog bli toppen. |
||||||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||
Massa mätande och klurande senare så hänger bakvagnen punktad, skall bygga nya fjädertorn för att få dit långa fina dämpare samt att de blir ett stag mellan tornen som även kommer byggas ihop med infästningspunkterna till bakvagnen!
Gör så för slippa strul med sbf då de blir mer fästpunkter! Bak skar jag ur befintlig rambalk så de blev nästan presspassning på min balk som styr i balken sen urkapad för ligga runt bryggans balk, sen svetsas de oxå såklar fast i skärmar mm ![]() Främre är uppfäst mot befintlig ram, sen under har jag satt förstärkning och uppe satte jag en liten kloss typ, även här sömmas de såklart ihop med skärmar mm plus att de som sagt även kommer lite rör, säkert överdimensionerat men hellre de än tvärsom ![]() ![]() Boxat in sidorna i plåt för stabiliteten sen kommer jag knacka till en alu lucka till mitten som monteras med pop nuts för kunna ha som servicelucka... ![]() ![]() Imorgon blir de att skaffa rör till bygga fjädertorn samt hämta sömnlösa rör för bygga fjäderbenstaget och förstärkningarna och även komplettera buren på vissa punkter som jag vill! |
||||||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||
Re:
![]() |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24 >> 9 besök senaste veckan (168552 totalt) |