Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (59946 totalt) |
Re:
http://superlitecars.com/images/igal korta fronten 15cm.. förläng aktern med 20cm... kapa karossen vid cockpit och förläng 20-30cm... sätt i snygga framlyktor och baklysen i skyline stuk...... Ev. sänka karossen och kapa upp hjulhusen lite.. mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||
Re:
ungefär dem banorna jag tänker i ![]() och även om det blir mycket jobb att bygga om, så är det ändå enklare att ha nått att utgå ifrån än att börja helt från luften. framlyktor tänker jag att jag skiter i helt, blir nog bara några DRL/diod lysen längst ned vid splittern, är ingen gatbil jag bygger. baklyktor skulle man nästan med kunna skita i men hade med tankarna på r33 baklyktor, eller nått liknande fast diod eftermarknads billigt skit typ. hjulhusen är jag trätt säker på måste kapas upp och breddas utåt med nya skärmkanter någon dm eller så. fronten kanske behövs kortas lite, men blir den tillräckligt låg och med splitter och canards på det så tror jag inte att det är ett måste?? aktern ska "förlängas" med en megafet vinge (likt den vita bilen på föregående sidan) växelådan kommer sticka ut en bit bakåt med , kanske låter den göra det bara målar allt svart ![]() förlänga karossen över lag för att få isär hjulen en halvmeter kanske blir ett måste, dock är jag inte säker på att ett par 18" med lågprofilsdäck faktiskt blir så mycket större i diameter än ett par balongdäcks 15"are är??? angående vindruta tak så behöver man igentligen ens forma rutan??? går det inte bara dra ned den med skruv runt "stålram" i rätt form och låta den sitta där , kanske limmad+ skruvad?? det är väll igentligen skitsamma om den vill fjädra ut sig, när den väl är fastsatt så kommer den ju ingenstans??? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Schysst kaross!
Jag hade försökt kapa så lite som möjligt i den, om jag inte hade gått in för att tillverka formar och gjutit nytt efteråt. Att börja göra många "hela" snitt och dela karossen i stora delar för att sedan få allting rakt och symmetriskt är svårt och tidsödande. Varför gå på 18" och inte köra 16" eller 17" med lite köttigare däck? Och apropå rutor/tak: Jag föreslår att du kollar upp mått på Lotus Elise, MGF, Smart Roadster och Miata för att se om du inte kan använda en färdig rutram med ruta. En lite mer "out of the box" idé är att titta på att använda hela taket från en Saab 96/V4. Det är svårt att avgöra hur bredden på cockpit är på din kaross, men någon eller några av dessa kan passa. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
ja jag kan tänka mig att det kan vara lite lurigt att få ihop det , ska mäta osv innan jag börjar kapa såklart, får allt plats så låter jag det troligen vara, kanske räcker med att utnyttja karossens nuvarande längs maximalt och flytta nya skärmkanterna lite frammåt/bakåt, '
jag är inte så stor heller så jag får nog plats även i en liten bil, går det att få plats med en stor bmw 6a , vå passagerare och 4 länksupphägning för bakaxel i en micra, ska detta inte vara några som helst bekymmer ![]() ja tak å rutor ska jag kolla befintliga grejjor först,rätt gött å ha glasruta iallafall fram, 18" är tanken för att det är så mycket enklare med däck med bra bredder, och jag har redan 18" fälgar ligger köpta för ändamålet med denna bil ![]() kollade lite på google å hittade detta MASSOR luft kvar så finns ju gott om plats kvar att sänka karrossen, 185-70-14 =D614.6mm 235-35-18 =D621.7mm dvs det blir ungefär samma storlek ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Om jag förstår Bilsportartikeln rätt ska ju karossen passa på en VW Typ 3-platta, vilket ger 2400mm hjulbas om den inte kapats. Jämför med Porsche Boxster (2415mm), Audi R8 (2650mm), Lotus Elise (2300mm), MGF (2370mm) och Toyota MR2 genII (2400mm). Att köra med Audilådan lär hjälpa, men om en V8 får plats mellan förare och hjul är svårt att säga utan att ha delarna framför sig
![]() _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Får nog sätta allt ganska långt bak och ha vinkel på drivaxlarna framåt.
Och samma lika lär man sitta ganska långt fram så ska jag ha plats för pedaler och relativt långa bärarmar så blir det måste med breddning. Nog för att den måste breddas iallafall för att få fix på utseendet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag tror en breddning kan bli klockren:
![]() ![]() Vad gäller lysen framåt har jag alltid tyckt att Mazda 323F varit lovande för bilar med låga fronter: ![]() _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Re:
R33 har helt klart snygga baklysen... ![]() tycker ändå att du ska göra nån typ av lyktor fram... fejk-lexan eller klistermärke/målat... för att bryta av lite.. Du ska helt klart korta fronten så det blir mera MClaren F1/ SLC car-stuk... Samma sätta för/ändra karossen bakom framhjulet så du får "raka" hjulhus men ändå har nån typ av ventilering... skulle göra mycket för stuket.. att förlänga karossen/hjulbasen vore nog bra för att få mera utrymme i kupen med.... ![]() när du förlänger aktern så kan du ju först måtta hur vxl-lådan hamnar... den sista koppen på lådan kan ju ibland tas bort /den för bakhjulsdrivningen på Quattro... en del jobb förvisso... sen kan du ju göra en vinge med riktig TA-fästen som går ner bakom karossen för att skydda lådans utstick.... tänkte du ha en hel cockpit i flera delar som du öppnar som en konservburk framåt/bakåt???? vore ju en enkel lösning... ![]() 18" däck är nog att föredra både kosmetiskt och sen finns det gott om r-däck beg. kapa upp hjulhusen samt ta bort den utåtstående skärmkanten fram... mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||
Breddning ala ferrari 458 liberty walk o diodlampor likt samma bil vore nåt.
Sen om du skaffar vxllåda från a4 09 o framåt så har du ett mycket kortare drivpaket. |
||||
Re:
hamnar även drivaxlarna närmare motorn då eller är det främst utsticket bakåt som ändras?? dem skärmbreddare du hänvisar till påminner om hur jag hade en bild i mitt huvud av hur det skulle kunna bli ![]() det satt nog någon typ av framlysen redan på karossen, det va nog en slät lexanskiva som l"g med karossens linje sen där inne satt nått vanligt rektangulärt lyse. skulle man ha tex svart kaross och sen låta dem lyktorna bara vara och kanske tona lexanet lite lätt svart skulle det nog se rätt ok ut, men sen bara använda dem som någojn typ av nödbelysning vid mörker och en led/drl längre ned i fronten . saksamma igentligen, det kosmetiska kommer senare
nått sånt kunde absolut funka, borde inte innebära allt för stora jobb heller, att korta fronten eller förlänga karossen mellan hjulbas blir enbart en sista lösning då jag inte alls trivs med att jobba med plast , och inte heller har något sug att lära mig mer än det nödvändigaste. jag tror stuket jag är ute efter kan göra sig ganska bra med ganska lång nos med stor splitter bara bilen blir tillräckligt låg (nu pratar vi typ lika låg som min formelbil ![]() hujag löser en cockpit vet jag inte, men tänker mig kanske en fast framruta, ett väldigt smalt "tak" (typ kanske 2dm brett bara för att fästa gångjärn i som sen öppnar två delar som är både tak/sidoruta som öppnas uppåt tycker den här inte är så gräsligt ful, den med en riktigt stor vinge bak och en rejäl splitter och canardsvingar på sidorna fram, sen rejäla skärmbreddare så hjulen satt en bra bit längre ut, sen någon schysst dekor ![]() ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Drivaxlarna sitter halvt om halvt framför anläggningsytan på växellådan, dvs direkt efter motorblockets slut. Tror hela lådan är kortare med. Kolla: http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-AU |
||||
om man tänker sig något liknande den typen av skärmbreddning, rent praktiskt hur bygger man upp det enklast/bäst???
lär ju passa på å göra skärm"kanter" som passar direkt för dem hjul jag ska ha isåfall med då såklart. tänk nu på att jag är helt novis på glasfiber, skulle man på något vis kunna mäta in allt hur man vill ha det, göra en modell i tex nått ritningsprogram man sedan kan göra en skärfil å vattenskära ut delarna i aluminium och valsa till rätt form??? eller är det enklare att helt enkelt helt manuellt bygga upp något att gjuta glasfiber på plats mot?? tänker att jag nog vill ha allt ihoplimmat/spacklat innan lack, ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det går att modellera i dator, och vattenskära + valsa. Men eftersom alla ytorna är dubbelkrökta, och det inte finns någon ytmodell av karossen du ska fästa breddarna på, hade jag nog valt att jobba direkt på karossen och inte gå via CAD. Jag tror steget via datorn stjäl mer tid än det tjänar in. Och aluminium kan nog fungera, i så fall hade jag nog böjt svetstråd eller liknande för att få upp formen och sedan valsat eller rullat plåten i engelskt hjul (om jag hade kunnat ...), men jag tror ett enkelt glasfiberjobb är enklare att få bra. Jag hade tagit "blåskum" (markisolering på ark) och skurit till ungefär rätt form på ena sidan, sågat mallar ur MDF och repeterat på andra sidan, och sedan gjort formar av.
Men är du helt inne på Liberty Walk-breddare? Det ser ut som om du kan lägga en nästan helt plan remsa över framskärmarna, dörrarna och bakskärmarna, vilket kanske skulle vara enklare. Ett långt snitt på vardera sida, och en del måttning för att få delarna parallella igen men med vettiga distanser (och en rejäl dos tålamod) borde det gå bra. De tre delarna borde också vara stabila var för sig, vilket alltid är en fördel. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Tänker du som på dem vita å gula på bilderna ovan?? Inte det stuket jag är ute efter alls.
Ska bli mer bulig med skärmar som den röda ovan. Inte nödvändigtvis exakt så men _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (59946 totalt) |