Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1536 besök totalt |
Sinterkoppling - skall den köras in?
Körde för första gången igår med min nymonterade begagnade sinterlamell. Under första halvan av första passet så slirade kopplingen ordentligt för att sedan börja fungera som den bör. Efter en halv timmes avkylning gick jag ut på ett nytt pass och då funkade lamellen direkt! Kan det vara möjligt att en begagnad sinterlamell skall köras in på något vis så att jag nu kan räkna med att den fungerar? ![]() Tacksam för alla erfarenheter i ämnet då jag aldrig haft sinterkoppling tidigare! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
Inslitning mot tryckplatta och svänghjul? (Borde vara plant, men vi ser ju inte alla små upp/ner på en yta så lätt med blotta ögat.)
Kanske är som med PFC-beläggen att det ska "överföras" lite av "sinterlamellen" till kontaktytan den ska arbeta mot för att det ska funka bra? Mer frågor än svar... Hur blev det med fronten? Nyfiken som en gnu! ![]() |
Jag monterade sinterlamell på min Kadett nu när den byggdes ihop och jag hade iaf inga problem med att den slirade i början eller krävde inkörning...
Nu vet jag dock inte om jag hade ren tur eller om det är väldigt o-bra (vill inte säga dåligt) om den slirar i början, men det låter lite konstigt iaf i mina öron (amatörmässiga sådana dock). Har du bytt även tryckplatta? Jag kör med originaltryckplatta (begagnad som följde med i motorpaketet), vet ej om det spelar någon roll! Mvh Fredrik _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
hade du tvättat svänghjul / tryckplatta ordentligt vid monteringen? kansek en dum fråga, men isf kan det ju ha varit fett som fick den att slira och sedan fortsatte den pga att den var så varm.
sedan när den fått svalna så greppade den som den skulle igen. min sinter slirar mer nu än när den var ny (dvs, pyttelite om man har riktigt noggrann kopplingskontroll) _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1536 besök totalt |