Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (59946 totalt) |
Jag vet inte men jag tyckte den va riktigt fet. Dock skulle dem hjulen kosta mer än resten av bygget sammanlagt. Dessutom skitkrångligt att frakta 3 meter bred bil på svenska landsvägar typ
![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
måste säga att det är märkligt hur "lång" den ser ut i nosen på mina bilder, jämnfört med hur den käns när man står brevid, inte direkt längre uthäng frammåt än det är på vilken bil som helst, tillräckäckligt låg å sen splitter fram så kommer det inte se konstigt ut
![]() hela proportionerna på karossen ser märkligare ut på bild än dem känns i verkligheten med för den delen, den är väääldigt liten i verkligheten mot hur det ser ut på bilderna. på bilderna skulle jag säga at den ser ut som en typ corvette i storlek osv, i verkligheten är den mer i storlek med en radical ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
självklart
![]() ![]() lysena tror jag blir helt ok att sätta diod/drl i den mindre lediga platsen under halvjusen som någon typ av varselljus, sen en starkare strålkastare i den övre (som helljus, halvjus behövs väll inte tycker jag) sen en lätt tonad plexiglasskiva framför som följer karossens linje baklysena ska bort, och ersättas av kanske skylinebakljus eller nått annat runda med lite modernare stuk/diodljus rut-ramen tror jag inte går att göra så mycket med, får nog bygga något nytt som passar den typ av form jag vill ha, har lite svårt att se att det kan se vettigt ut alls med den befintliga formen. eftersom jag bygger ramen själv och dessutom ska knöla in 18" så lär jag kapa upp fram hjulhusen och flytta fram hjulen lite jämnfört med hur det sitter när man bygger på ett bubblachassi, och då även ut med hjulen någon skvätt såklart gjuta nya skärmkanter. samma bak, bredda utåt men tror platsen ska funka, kanske flyttar hjulen bakåt några/ett par cm. en sak är säker, det lär bli trångt inne i bilen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Får mig att tänka på den här kult-filmen...
![]() Deathrace 2000 möter Clockwork Orange liksom _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
Den här är liiite lägre
![]() Det blir nog en ball bil det där. Hur du nu ska få plats med en motor nånstans. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
Jag tror att jag i ditt fall hade fixat fram en skärmkant i något vettigt material. Plywood kanske? Sen fyllt hålrummet till karossen med cellplast och byggskum, sen slipat fram rätt form.
Efter de hade jag täckt allt med aluminium folie, vaxat, lagt glasfiber och polyester. Sen fortsatt spackla till finliret lär "grunden" var klar ![]() Cellplast och byggskum är lättarbetat, går även dra på väggspackel om du tar av för mycket för att bygga upp form igen ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Bygger man om rutramen enligt följande skiss borde det gå hyggligt enkelt att lägga en 4mm makrolonruta fram.
![]() Ursäkta paint-CAD ![]() _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
ja det ser ut som nått liknande jag hade tänkt att man får göra om jag inte råkar snubbla över någon vettig glasruta med ram från nån standardbil den dagen jag väl börjar leta
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
makrolonruta bak likt stuket på Ferrari f430 så man ser motorn...
![]() fronten ska du kapa 20-30cm. aktern var ful/snygg ![]() men vad har du för hjulbas på karossen nu då?? Tillettstolar eller likn. för optimal sittställning då höjden på bygget verkar tight även om knotan tillhör "småfolket" ![]() detta kommer bli häftigt... mvh _________________ Tobias Hedlund |
hjulbasen på en bubbla är 2400mm men jag kommer förlänga som minst 1 dm
kanske 2500 om inte tom 2600, får se sen när jag fått tid att plocka lite. jag kommer nog inte kort frontpartiet, men däremot blir det säkert att jag lär flytta fram hjulen och bygga upp skärmar och skärmkanter så det finns rum för däcken. bredden lär jag sikta på runt 1900-1950 men det känns precis som vindruta och kortning av front som ganska sekundärt, men bredare än den hade blivit med en bubblaram blir det ju iallafall ![]() för övrigt så har jag precis haft möte med banken och lagt om lite lån osv. i dagsläget har jag en verkstad på en gård (totalt 15 bilplatser) där jag hyr ut platser och har mina egna tre bilplatser. men nu går jag i planeringsstadiet att bygga ett 160 kvadrat garage i anslutning till bostadshuset,' jag har ju i många år tänkt jag ska lära mig rita i datorn med istället för mina välkända paintritningar. så just nu nu tar det några timmar varje dag under både arbetstid och fritid på kvällarna att sitta å "leka" i draftsight, men nu börjar iallafall garaget bli klar för att söka bygglov ![]() tanken med garaget är dock att jag "bara" ska vara projektledare och ta in hantverkare som gör de olika jobben _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Någon som skulle kunna ha bra förslag på vart jag vänder mig för hjälp med om man skulle göra någon vettig uppdatering av denna kaross. Säg att jag skulle modifiera den till den form /mått jag vill ha och spackla upp /lacka våtslipa den, någon som skulle kunna ta å göra form av de å gjuta upp den i delar??
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Ja jag tror man kan få till en riktigt ball kul prisvärd bil av denna, men tiden är identifierad som min akilleshäl. (liksom för de flesta andra rejsaianier?)
Men färdig ska den bli, första gången jag lyckats skjuta på ett projekt så många gånger som detta. Så tom mina vänner har börjat hyckla mig. Men tro det eller ej har jag faktiskt en plan hur det ska göras. Dock ovanligt agil för att vara min _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Tänker Saab framrutan 99-900 den har ju den däringa svängen. .. ja glas är "tungt " men reptåligt. ..
Blir säkerligen ett spännande bygge.... så vad väntar du på... form..hmmm sälja kaross? Nä har för mycket redan..... _________________ Michael Thulesius |
Angående form.... finns det ingen styrenindränkt båtbyggare i din närhet...dom lokala här vet jag har gjort en hel del udda jobb om inte tiden är stressig då dom ju periodvis har mer lugnt. Mellan flaggstänger båtar badtunnor osv.
_________________ Michael Thulesius |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (59946 totalt) |