Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW 318ti E36 compact
832 besök totalt
Jimmy Palm
Åhus
Här sen Jul 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
BMW 318ti E36 compact

Hej!

Har sökt lite här på forumet och även Autopower men inte hittat något om "mitt" ämne, men,
om hjulupphängningar och bromsar på en 318ti E36 compact börjar bli lite trötta och man,
när de ändå ska bytas ut, vill förbättra lite, vad ska man välja för prylar?
Bussningar, stötdämpare, bromsar osv..

Vet inte riktigt vilka tips man kan dra nytta av på forumen då E36 Compact ju är en lättare
bil än en vanlig E36 och dessutom delar de ju inte samma bakvagn. Ska man förlita sig på
tips till E30 där eller?

Någon som har några bra förslag/tips?

Bilen ifråga är M-technic sänkt från fabrik.

_________________
Jimmy Palm

BCS 223

Tjänstevapen: Mini Cooper 5-d -15
Första bil (1984) och ren.objekt: BMW 1602-72...
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Den är lite speciell compacten, fram sitter det E36 delar så där kan du ta från 320-328 för att få lite större bromsar. Eller så kan du gå på M3 grejor om du vill ha riktigt ordentligt. Bak sitter det en liknande bakvagn som på E30 så där passar bromsarna från en sådan. Vill du ha lite rejälare så har även Z3 samma bakvagn, även Z3M bromsarna passar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Jimmy Palm
Åhus
Här sen Jul 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Just det. Därför mina funderingar.

Tänkte att det kanske finns någon som redan har experimenterat lite och har
hittat några bra alternativ till originalspecifikationen.
Kan ju lätt bli lite "overkill" om man bara plockar "hej vilt" bland M3, Z3M osv..

_________________
Jimmy Palm

BCS 223

Tjänstevapen: Mini Cooper 5-d -15
Första bil (1984) och ren.objekt: BMW 1602-72...
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Jimmy Palm skrev:
Just det. Därför mina funderingar.

Tänkte att det kanske finns någon som redan har experimenterat lite och har
hittat några bra alternativ till originalspecifikationen.
Kan ju lätt bli lite "overkill" om man bara plockar "hej vilt" bland M3, Z3M osv..


Första jag fixade på min dåvarande 318ti , var att byta till ventilerat (325 skivor + ok ) passar utmärkt , bussningarna i framvagnen , byt till powerflex , gula koni funkar bra med org fjädrar , M-technik

Du kan kika på min 323ti på länken nedan

http://bmw.webb.se/

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW 318ti E36 compact
832 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande