Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2089 besök totalt |
TVR till salu
Wheeler revs up to find a buyer for £15m TVR By Grant Ringshaw (Filed: 02/05/2004) TVR, the maker of cult sports cars, has been put up for sale by Peter Wheeler, the entrepreneur, for about £15m. Wheeler, who has owned the business for the past 22 years, is understood to have approached a number of possible buyers, including a wealthy American financier. Another potential bidder is thought to be Creighton Brown, a motor racing veteran who was once joint owner with Ron Dennis of McLaren International, the Formula one racing team. In the past Wheeler had tried and failed to sell the business to Alchemy Partners, the private equity firm led by Jon Moulton which came close to buying MG Rover. TVR, which is based in Blackpool and made its first car in 1949, is famous for its supercars, which are all built to the individual customer's specifications. The company's flagship car is the Tuscan S, which has a top speed of 195mph. |
||||
En ryss... http://www.tvr-eng.co.uk/news_new_ow |
||||
Detta känns som en rysare. En ryss och funderingar på global expansion... hhmmmm
![]() ![]() Jag har följt detta bolag i 20 år och det har varit en riktig berg och dalbanefärd men PW har lyckats styra det mesta rätt på slutet. Egen motor, egen låda, intressant modellprogram, tokprestanda till överkomliga priser. Kommer alltid minnas min första, som snabbt döptes till TyVäRren. Nu är det bara att hålla hårt i vagnen och se vart det bär iväg. Hoppas de fortsätter att producera Sagaris bara ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
Tja tyskarna äger väl halva McLaren numera |
||||
Charmen med TVR som jag sett det är att det varit en "one man show" och att man kunnat ta en del galna beslut och fått igenom dem. Inga eftergifter på idéérna som resulterar i urvattnade produkter. Om samma anda hålls kvar och detta drag endast innebär ökad stabilitet ekonomiskt, då kan detta vara positivt. Om det istället ska drivas som ett "vanligt" företag med amerikanska konsumenter i sikte mm mm då kan detta bli riktigt tråkigt. Hur som helst blir det en intressant höst.
_________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
Man kan ju hoppas att dom börjar tillverka bilar i vänsterstyrt utförande (tycker mig komma ihåg att det var snack om att doom hade börjat bygga vänster styrda för den amerikanska marknaden?)
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Mer info
BRITISH CAR MAKER TVR IS SOLD Peter Wheeler today sold 100% of the shares of UK car maker TVR to Nikolai Smolenski. Based in the north west of England, TVR is the leading British sportscar manufacturer and is unique among companies of its size in that it designs and manufactures in house its own range of engines to power its spectacularly designed range of sportscars. The company employs 400 people in Blackpool and new investment in the factory and the technology therein will bring great benefits to both the cars and the workforce. "I am very enthusiastic about the potential of TVR and am grateful for the opportunity to become a car manufacturer," explains Nikolai Smolenski. "I have always been a fan of British car manufacturing and believe that the best automotive designers and engineers are in this country." Founded in 1947 and built up over the last 23 years by Peter Wheeler, TVR's profile has grown dramatically over the last ten years. "It's been a fascinating time and I shall be very sad when I eventually leave," said Wheeler earlier today. "However, it's time to hand the reins over to a younger man and I look forward to helping him with his exciting plans." Peter Wheeler remains on board as a senior consultant overseeing styling and engineering. Plans to bring the new Sagaris and Tuscan 2 models into production continue unchanged and the first demonstrators of both cars will be arriving in dealerships in the UK, Japan, mainland Europe and South Africa over the next couple of months. |
||||
Intressant. En del vänstertrafikland där. Jag läste någonstans att det rulllat in en Tamora i USA, men jag vet inte hur de lyckats komma förbi alla regelverk. Flyttgods kanske... Annars verkar det ganska pessimistiskt i TVR-läger att lyckas komma in i USA. För mycket restriktioner, krav = kostnader. Fokus lär ligga på enklare marknader ett tag framöver. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
och då hade Lotus helt andra ekonomiska muskler än nuvarande TVR. Får se vad vår nye Junior-ryss kan bidra med. Sedan måste jag erkänna att jag är ambivalent inför en US-introduktion. En del saker får man på köpet som förtar lite av det Lotus och även TVR står för. effekt/vikt. USA-Elisen har ju fått ganska mycket beröm men med Toyota-motor (och detta är INTE en dissning av Toyota-motorer) och en hel del viktökning känns det ändå lite hhmmm ![]() "Things that make you go hhmmm...": "As with the "S" range, the Federal Elise features central locking, carpet, air conditioning, dual airbags, Blaupunkt CD Radio, partial hide seating, antilock brakes, and a starter button. But wait, thats just the standard car. Americans will be able to add a "Touring Pack" which will further comfort the buyer with full hide, added sound deading material in the roof and floors, an upgraded sound system and power windows. All this added equipment has added quite a bit of bulk to bring the cars weight to nearly 2,000 lbs (just over 900kg) ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
Jo, det stämmer väl...snart kanske de köpt upp allt? och Jordan är väl också på väg till utländska ägare....och även BAR tydligen. Snart är det väl bara Williams kvar ![]() ![]() Vad är det med Engelsmännen egentligen? I och för sig fattar jag inte varför Volvo såldes heller...enda företaget i Ford-koncernen som går med vinst tydligen... _________________ Rachid Rachid |
||||
Att det ska kosta så mycket att bygga om bilar till USA-marknaden ![]() ![]() Men vad vet jag ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Allt är väl frågan om en kalkyl som till slut ska gå ihop. Pengar in för bilar sålda ska täcka kostnader för etablering. Om Koenigsegg är mer riskbenägna än t.ex TVR återstår att se. Problemet för TVR är att man producerar sina egna motorer och den stora tröskeln för USA-marknaden är, förutom alla säkerhetskrav, de stränga miljö- och avgaskraven. Om man ser andra märken som lyckats ta sig in använder de redan etablerade drivlinor, Morgan använder BMW-grejor, Lotus hängde i en Toyota-maskin i Elisen etc. Att som liten producent driva alla dessa processer i USA är vad jag förstår extremt dyrt, och har du inte finansiell backning är risken att det går åt h-e. Bilarna får ju inte heller bli så dyra så att kunder inte orkar, osv osv. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2089 besök totalt |