Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TVR till salu
2089 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
TVR till salu

Wheeler revs up to find a buyer for £15m TVR
By Grant Ringshaw (Filed: 02/05/2004)

TVR, the maker of cult sports cars, has been put up for sale by Peter Wheeler, the entrepreneur, for about £15m. Wheeler, who has owned the business for the past 22 years, is understood to have approached a number of possible buyers, including a wealthy American financier.

Another potential bidder is thought to be Creighton Brown, a motor racing veteran who was once joint owner with Ron Dennis of McLaren International, the Formula one racing team. In the past Wheeler had tried and failed to sell the business to Alchemy Partners, the private equity firm led by Jon Moulton which came close to buying MG Rover.

TVR, which is based in Blackpool and made its first car in 1949, is famous for its supercars, which are all built to the individual customer's specifications. The company's flagship car is the Tuscan S, which has a top speed of 195mph.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

...but who's buying...?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Erik B skrev:
...but who's buying...?


En ryss...

http://www.tvr-eng.co.uk/news_new_owner.htm
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Detta känns som en rysare. En ryss och funderingar på global expansion... hhmmmm Den sista brittiska posteringen har fallit...

Jag har följt detta bolag i 20 år och det har varit en riktig berg och dalbanefärd men PW har lyckats styra det mesta rätt på slutet. Egen motor, egen låda, intressant modellprogram, tokprestanda till överkomliga priser. Kommer alltid minnas min första, som snabbt döptes till TyVäRren. Nu är det bara att hålla hårt i vagnen och se vart det bär iväg.

Hoppas de fortsätter att producera Sagaris bara

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Undra vad de stolta engelsmännen tänker nu.. De äger ju ingenting nu

Åtminstonde har de kvar motorsporten i landet

_________________
Rachid Rachid
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Rash skrev:
Undra vad de stolta engelsmännen tänker nu.. De äger ju ingenting nu

Åtminstonde har de kvar motorsporten i landet


Tja tyskarna äger väl halva McLaren numera

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Charmen med TVR som jag sett det är att det varit en "one man show" och att man kunnat ta en del galna beslut och fått igenom dem. Inga eftergifter på idéérna som resulterar i urvattnade produkter. Om samma anda hålls kvar och detta drag endast innebär ökad stabilitet ekonomiskt, då kan detta vara positivt. Om det istället ska drivas som ett "vanligt" företag med amerikanska konsumenter i sikte mm mm då kan detta bli riktigt tråkigt. Hur som helst blir det en intressant höst.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Man kan ju hoppas att dom börjar tillverka bilar i vänsterstyrt utförande (tycker mig komma ihåg att det var snack om att doom hade börjat bygga vänster styrda för den amerikanska marknaden?)

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Förut kunde man beställa med 5% tillägg, sedan försvann det p.g.a kostnadsskäl men nu tror jag det är aktuellt igen på Tuscan mfl, just p.g.a USA-marknaden.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tuscan etc kan väl aldrig vara godkända för USA. De har väl varken ABS eller airbag.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Mer info

BRITISH CAR MAKER TVR IS SOLD

Peter Wheeler today sold 100% of the shares of UK car maker TVR to Nikolai Smolenski. Based in the north west of England, TVR is the leading British sportscar manufacturer and is unique among companies of its size in that it designs and manufactures in house its own range of engines to power its spectacularly designed range of sportscars.

The company employs 400 people in Blackpool and new investment in the factory and the technology therein will bring great benefits to both the cars and the workforce.

"I am very enthusiastic about the potential of TVR and am grateful for the opportunity to become a car manufacturer," explains Nikolai Smolenski. "I have always been a fan of British car manufacturing and believe that the best automotive designers and engineers are in this country."

Founded in 1947 and built up over the last 23 years by Peter Wheeler, TVR's profile has grown dramatically over the last ten years. "It's been a fascinating time and I shall be very sad when I eventually leave," said Wheeler earlier today. "However, it's time to hand the reins over to a younger man and I look forward to helping him with his exciting plans."

Peter Wheeler remains on board as a senior consultant overseeing styling and engineering.

Plans to bring the new Sagaris and Tuscan 2 models into production continue unchanged and the first demonstrators of both cars will be arriving in dealerships in the UK, Japan, mainland Europe and South Africa over the next couple of months.
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Elise skrev:
cars will be arriving in dealerships in the UK, Japan, mainland Europe and South Africa over the next couple of months.


Intressant. En del vänstertrafikland där. Jag läste någonstans att det rulllat in en Tamora i USA, men jag vet inte hur de lyckats komma förbi alla regelverk. Flyttgods kanske...

Annars verkar det ganska pessimistiskt i TVR-läger att lyckas komma in i USA. För mycket restriktioner, krav = kostnader. Fokus lär ligga på enklare marknader ett tag framöver.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Att få Elise godkänd i USA kostade mer än hela utvecklingen av första Elise.
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Elise skrev:
Att få Elise godkänd i USA kostade mer än hela utvecklingen av första Elise.


och då hade Lotus helt andra ekonomiska muskler än nuvarande TVR. Får se vad vår nye Junior-ryss kan bidra med. Sedan måste jag erkänna att jag är ambivalent inför en US-introduktion. En del saker får man på köpet som förtar lite av det Lotus och även TVR står för. effekt/vikt. USA-Elisen har ju fått ganska mycket beröm men med Toyota-motor (och detta är INTE en dissning av Toyota-motorer) och en hel del viktökning känns det ändå lite hhmmm , AC, ljuddämpande material, krockkuddar mm. Ja, jag vet inte...

"Things that make you go hhmmm...":

"As with the "S" range, the Federal Elise features central locking, carpet, air conditioning,  dual airbags, Blaupunkt CD Radio, partial hide seating, antilock brakes, and a starter button. But wait, thats just the standard car. Americans will be able to add a "Touring Pack" which will further comfort the buyer with full hide, added sound deading material in the roof and floors, an upgraded sound system and power windows. All this added equipment has added quite a bit of bulk to bring the cars weight to nearly 2,000 lbs (just over 900kg) .  The only option which is not adding to the weight problem is the variety of paint choices available."

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Fredrik - SLC skrev:
Rash skrev:
Undra vad de stolta engelsmännen tänker nu.. De äger ju ingenting nu

Åtminstonde har de kvar motorsporten i landet


Tja tyskarna äger väl halva McLaren numera



Jo, det stämmer väl...snart kanske de köpt upp allt?

och Jordan är väl också på väg till utländska ägare....och även BAR tydligen. Snart är det väl bara Williams kvar Tur att den gubben är envis och stolt som få iallafall

Vad är det med Engelsmännen egentligen? I och för sig fattar jag inte varför Volvo såldes heller...enda företaget i Ford-koncernen som går med vinst tydligen...

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



7-11 skrev:
Elise skrev:
cars will be arriving in dealerships in the UK, Japan, mainland Europe and South Africa over the next couple of months.


Intressant. En del vänstertrafikland där. Jag läste någonstans att det rulllat in en Tamora i USA, men jag vet inte hur de lyckats komma förbi alla regelverk. Flyttgods kanske...

Annars verkar det ganska pessimistiskt i TVR-läger att lyckas komma in i USA. För mycket restriktioner, krav = kostnader. Fokus lär ligga på enklare marknader ett tag framöver.


Att det ska kosta så mycket att bygga om bilar till USA-marknaden Koenigsegg håller väl på att få sina godkända vid det här laget? och de är ju så små som ett bilmärke kan vara Även om det rör sig om ett fåtal bilar så är det väl ändå utvecklingen som kostar? Borde ju inte vara så dyrt tycker man..

Men vad vet jag

_________________
Rachid Rachid
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Rash skrev:
Att det ska kosta så mycket att bygga om bilar till USA-marknaden Koenigsegg håller väl på att få sina godkända vid det här laget? och de är ju så små som ett bilmärke kan vara Även om det rör sig om ett fåtal bilar så är det väl ändå utvecklingen som kostar? Borde ju inte vara så dyrt tycker man..

Men vad vet jag


Allt är väl frågan om en kalkyl som till slut ska gå ihop. Pengar in för bilar sålda ska täcka kostnader för etablering. Om Koenigsegg är mer riskbenägna än t.ex TVR återstår att se. Problemet för TVR är att man producerar sina egna motorer och den stora tröskeln för USA-marknaden är, förutom alla säkerhetskrav, de stränga miljö- och avgaskraven. Om man ser andra märken som lyckats ta sig in använder de redan etablerade drivlinor, Morgan använder BMW-grejor, Lotus hängde i en Toyota-maskin i Elisen etc. Att som liten producent driva alla dessa processer i USA är vad jag förstår extremt dyrt, och har du inte finansiell backning är risken att det går åt h-e. Bilarna får ju inte heller bli så dyra så att kunder inte orkar, osv osv.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Allmänt banåkaforum
TVR till salu
2089 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande