Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bränslepump till Porsche 928 med K-Jetronic
4328 besök totalt
DMC
Karlstad
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Tjena!

Är det någon som vet flödet för en bränslepump till Porsche 928 med K-Jetronic?
Vad är bränsletrycket original på en sån bil? Vad klarar den av för maxtryck?

Vänersborg
Här sen Maj 2004

Bosch med nummer 0580 254 984.
Ger, om jag inte minns fel, 220l/h vid 5bars bränsletryck.

Maxtryck, tja den kan antagligen ge mer tryck än vad man behöver, dock sänks flödet med ökat tryck.

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
DMC
Karlstad
Här sen Maj 2004

Trådstartare
okej, tackar för svaret!

Tanken var att öka trycket till minst 7 bar. Vet du hur flödet påverkas då?

Vänersborg
Här sen Maj 2004

Jag kör med ~4bars grundtryck och laddar därefter 2.5bar ö atm.
Detta är relativt brutalt för att bibehålla sprutbilden.
Kör man med dubbla 984'or (Plus ytterligare en förpump) så räcker det låångt

Vad har du för spridare som du tänker mata med 7bars bränsletryck

Porsche 997 Turbo
Citera
DMC
Karlstad
Här sen Maj 2004

Trådstartare
okej =) Ja dubbla pumpar har jag funderat på en del.

Hmm trycket är 4 - 5 bar nånting original på denna bilen. Det är en Volvo 240Turbo (polarens). Det är original spridare. Det trycket var i 242 Evolution som Volvo byggde för att homologisera Grupp A bilen på 80talet. Mha det trycket och lite annat runt motorn så steg effekten från 155hk till 225hk. Vridmomentet steg från 240nm till 340nm. Denna bilen är bromsad till 238hk med originalsprutet som enbart är gnistat.

Vi håller på och klurar lite på hur vi ska göra egentligen

Vänersborg
Här sen Maj 2004

Personligen skulle jag bytt spridare istället för att gå upp på det viset i bränsletryck.
Finns ju relativt billiga på olika annonsforum, typ 300kr/st.
Extra enkelt är det ju för er om man inte skall ha mer effekt. Bara att leta efter spridare som sitter i orginalbilar som ger runt 240hk
Förslagsvis kan ni köra med Volvos spridare som sitter i nyare T5, blåa med ....830 i slutet av nummret.
Kör man dem på runt 4bars grundtryck ger de en slatt över 400ml (N-Heptan provätska) Vilket räcker för 240hk på de flesta motorer.

Dubbla pumpar har ju en fördel som många inte direkt tänker på.
Ponera att man, har en hårt trimmad motor som ligger på gränsen för knack, kör med en pump och pumpen går sönder vid max belastning av motorn.
Knackeliknack

om du vill ha råd om din specifika bil/motor föreslår jag att du ställer frågan på TPC's forum, då de säkerligen har ett "färdigt" recept för din bil.

Porsche 997 Turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag hade en Saab med K-Jet ett tag, har för mig att systemtrycket låg på runt sju bar på den.

Jag börjar ju iof bl gammal så jag kan ha kommit ihåg fel...

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...jag tror att ni pratar varandra bredvid munnen hela tiden

Bosch K-Jet har systemtyck på runt 7 bar och pumpar som matar ett sådant skiljer sig från pumpar som matar ett elektronisk-styrt system genom att erbjuda högre tryck. Pumpen som sitter i 928:an heter 911 608 102 00 och är förövrigt detsamma som satt på K-Jet 911:or (dock inte 911 Turbo som hade två stycken) från samma period. Boschbenämningen på den är 0580.254.984 och den klarar av 120L/timme och soppatryck uppemot 10 bar.

NP: Man kan inte mata vanliga elektroniska spridare med 7 bar men man kan däremot ha det som systemtryck i en Bosch K-jet. Personligen fattar jag inte poängen med detta då man kan åstadkomma mer bränsleflöde i en K-Jet genom att sänka (ja, sänka) styrtrycket.

Karlstad
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Hehe, ja nu pratar vi om olika system NP Jag pratar ju om mekanisk insprutning och du om elektronisk

Ja precis, vi ska ha det som systemtryck. Styrtrycket ska sänkas också.
Jag känner en person (f.d lärare till mig) som faktiskt var med på 80talet och mekade med Grupp A volvosarna och körde dom också, han är grymt duktig på det mesta som har med bilar att göra =) Nu va det så att jag enbart funderade lite på Porsches pump, ifall vi ska ha en sån istället för en Volvopump

P.S. Grupp A 240n hade 11 bars systemtryck. D.s.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Rent historiskt så har det aldrig varit någon större problem med att få K-Jet att pytsa i mer soppa då spridare är på konstant (därav K-et). Det som är däremot problematiskt är att få tillräckligt med luft förbi luftmätarkonan.

Stockholm
Här sen Mar 2003

beepbeep skrev:

Bosch K-Jet har systemtyck på runt 7 bar och pumpar som matar ett sådant skiljer sig från pumpar som matar ett elektronisk-styrt system genom att erbjuda högre tryck. Pumpen som sitter i 928:an heter 911 608 102 00 och är förövrigt detsamma som satt på K-Jet 911:or (dock inte 911 Turbo som hade två stycken) från samma period. Boschbenämningen på den är 0580.254.984 och den klarar av 120L/timme och soppatryck uppemot 10 bar.

NP: Man kan inte mata vanliga elektroniska spridare med 7 bar men man kan däremot ha det som systemtryck i en Bosch K-jet. Personligen fattar jag inte poängen med detta då man kan åstadkomma mer bränsleflöde i en K-Jet genom att sänka (ja, sänka) styrtrycket.

Har du data på den pump som på Porsche-språk heter 911.698.102.02 (Bosch 0 580 254 967) satt bl.a. i 911 och 928S.

Det är kul att köra fort.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

bobo skrev:
beepbeep skrev:

Har du data på den pump som på Porsche-språk heter 911.698.102.02 (Bosch 0 580 254 967) satt bl.a. i 911 och 928S.

Du har skrivit fel....det ska stå 911.608.102.02 och inte 911.698.102.02. Det är i stort sätt samma skit som ovan, fast annan revision. Satt på bla.a. 924 Turbo osv.

Stockholm
Här sen Mar 2003

beepbeep skrev:
bobo skrev:
beepbeep skrev:

Du har skrivit fel....det ska stå 911.608.102.02 och inte 911.698.102.02. Det är i stort sätt samma skit som ovan, fast annan revision. Satt på bla.a. 924 Turbo osv.

Bara 1 siffra fel av 11 är ju inte så illa , men det var cut n' paste från någon sida så jag är oskyldig till det...

Tänkte om du hade några uppgifter vad den levererar vid olika tryck.
Kan man använda den till elektronisk sprut med 3.5-4 bar över spridarna kanske ända upp till 5 bar.

Har pumpen i tanken original och ska bygga om hela bränslesystemet och tänkte använda en sån om den räcker till.

Det är kul att köra fort.
Citera
Skruva banåkabil
4328 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande